Jump to content

Batteri som "koker"


Verrie

Recommended Posts

Var innom emnedatabasen, men fant ikke svar på mitt problem der.

 

Var innom båten i kveld, og oppdager tilfeldigvis at det ene forbruksbatteri er kokvarmt, på en slik måte at jeg såvidt ikke kunne ta på denne. Det står Ladac vedlikholdslader på, mens kun et kjøleskap kontinuerlig er på.

 

Jeg har to forbruk tilkoblet nå, samt et start.

 

Antar batteriet har tatt kvelden, men ønsker gjerne å få rede på årsak til dette.

 

Kan jeg forøvrig ha to forskjellige batterier tilkoblet på forbruk ( i ampere)???

Link to post

Var innom emnedatabasen, men fant ikke svar på mitt problem der.

 

Kan jeg forøvrig ha to forskjellige batterier tilkoblet på forbruk ( i ampere)???

Alle som har peiling på dette fraråder bruk av forsjellige batterier i samme bank. Enkelte går tilogmed så langt at de mener at batteriene i en bank bør være produsert samtidig. Jeg har valgt å følge disse rådene, og har også intrykk av at mange andre gjør det.

Link to post

Alle som har peiling på dette fraråder bruk av forsjellige batterier i samme bank. Enkelte går tilogmed så langt at de mener at batteriene i en bank bør være produsert samtidig. Jeg har valgt å følge disse rådene, og har også intrykk av at mange andre gjør det.

Fikk samme rådet og har fulgt det. (2x115, Samme merke, amp, og prod.nr.)

 

Fungerer meget fint.

 

mvh

GipsyGirl

Link to post

Tiltredes

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Antar batteriet har tatt kvelden, men ønsker gjerne å få rede på årsak til dette.


Hei. Har lest om dette i ferien. Jeg forstår det som følger: Batteriet vil uunngåelig miste effekt ved at en del av det aktive materialet vil falle til bunns i elektrolytten. Dette er en naturlig aldringsprosess, og fremskyndes gjerne ved at batteriet utlades for mye, og/eller for dårlig toppladning. Utslaget varierer også på hvor tykke/grove platene i batteriet er (rask eller sen lading/utlading), samt kvaliteten på selve batteriet. Når sulfateringen har nådd opp til platene vil batteriet kortslutte.

 

Om ditt batteri har holdt hva du burde kunne forvente kommer derfor an på batteriets alder, samt bruk/behandling av batteriene.  

 

Mvh

Espen

Link to post

Jeg hiver inn et lite spørsmål her:

 

Tar batteriene skade av å bli overladet? Koblet mitt direkte til dynamoen da ladereleet mitt røk. Målte 14,3V spenning. Dette er vel ca 0,5V over annbefalt ladespenning. Har jeg ødelagt batteriet mitt? Så litt veske som kom opp av luftingene på cellene etter en endt tur......

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Jeg hiver inn et lite spørsmål her:

 

Tar batteriene skade av å bli overladet? Koblet mitt direkte til dynamoen da ladereleet mitt røk. Målte 14,3V spenning. Dette er vel ca 0,5V over annbefalt ladespenning. Har jeg ødelagt batteriet mitt? Så litt veske som kom opp av luftingene på cellene etter en endt tur......

Det der kan du ta helt med ro. Hulda lader flatt med 14,7V. Man må passe på væskenivået i batteriene. Jeg tror jeg vil trekke det så langt som til å påstå at 14,3 til 14,5 volt ladespenning er noe i nærheten av det optimale.

 

Det at du målte 14,3V ladespenning må bero på at laderegulatoren fremdeles virket da du målte, eller at batteriet(ene) ikke var fulladet på måletidspunktet.

 

Så vidt jeg vet er Ladac's reaksjonsmønster når den kutter ut at ladestrømmen ikke brytes, men at det som dynamoen kan levere blir sluppet fritt inn på batteriet(ene). Det kan bli noe i overkant. Særlig hvis det befinner seg spenningsømfintlig elektronikk i kretsen(e). Det er en del motorelektronikk som har tatt kvelden. Tror jeg ville foretrukket en regulator som hadde brutt strømmen slik at ladelampen/varslingen for manglende lading hadde blitt trigget av.

 

Nå skal det innrømmes at Hulda tar ikke dette med lading som noen avansert vitenskap. Batteriene får så det holder. Hvis jeg ligger litt lavt på syrevekten, setter jeg inn dampladeren en times tid, så er alt oppe på topp igjen. Forrige batteripakka holdt i 9 år++.

Link to post

Tar batteriene skade av å bli overladet? Koblet mitt direkte til dynamoen da ladereleet mitt røk. Målte 14,3V spenning. Dette er vel ca 0,5V over annbefalt ladespenning. Har jeg ødelagt batteriet mitt? Så litt veske som kom opp av luftingene på cellene etter en endt tur......

Batteriet har ikke bra av å bli overladet. Husk også på knallgassen. Dersom en celle blir tørr er den død, og kan ikke fåes i gang igjen ved å etterfylle batterivann. Dersom du har satt strøm rett til felt på dynamoen må du legge inn en bryter mellom batteriet og dynamoen. Skal du seile over lengre tid må du overvåke manuelt og koble ut ved for høy spenning på batt.
Link to post

Skal du seile over lengre tid må du overvåke manuelt og koble ut ved for høy spenning på batt.

Ja har bryter, men tingen er at spenningen går rett opp på 14V med en gang. Dynamoen er ganske kraftig ser det ut til. Når jeg kobler ut batteriet synker spenningen på batteriet til ca 12-13V. Må nok ha meg et ladrelee. Det jeg hadde gikk fyken, ukent årsak. Noen som har tips til billig/lite relee?? Hadde fire ledninger på det eksisterende. Jord, fra dynamo og ett til hvert batteri. Ønsker noe jeg kan kole rett inn der uten å bli ruinert. Det gamle var av typen Hella 4RA 70Amp.

 

Cellene på batteriet er ikke tørre, men spørsmålet er om det har tatt skade? Det sykner til 12,5V over natten og virker aldrig helt oppladet. Begge batteriene er ca 3 år gamle.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hm, ut fra beskrivelsen din høres det ut som om det er regulatoren du mener, men det releet du refererer til et et vanlig rele, muligens brukt til å skille batteribankene.

 

En feil her skal ikke føre til at ladespenningen kommer ut av kontroll, såsant du ikke har en regulator som føler på batteriet. (Og dette ikke lenger er forbundet med dynamoen pga det defekte releet)

 

Hvilken type rele du trenger er avhengig av om det skal skille start eller forbruk, hvis det i det hele tatt er snakk om skillerele da.

Link to post

Etter å ha undersøkt litt er det bare et skillerelee ja.

Bilde

Ser ut til at dette releet skiller batteriene når motoren ikke går. Når den går sørger det for at de begge får lading. Tror jeg bytter relee og har det slik det var. Men så var det ladingen da. Er det trygt å lade med 14.3V non stop direkte fra dynamoen? Kan lage en bryter som kan koble ut lading på lengre turer. Hva er vanlig??

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Er det trygt å lade med 14.3V non stop direkte fra dynamoen? Kan lage en bryter som kan koble ut lading på lengre turer. Hva er vanlig??

Ja.

 

Hvis du tenker på at det ikke blir noe vedlikeholdsfase i ladeforløpet så er det helt vanlig. Bare landstrømsladere går over i vedlikehold. Og om det er 14.3 eller 14.4 eller 14.7 har noe å si for vannforbruket og tiden det tar å bli toppladet, men ellers ingenting. Det er ingen naturkonstante men en kompromis mhp nettopp vannforbruk og tiden det tar å bli toppladet

Link to post

Tror jeg bytter relee og har det slik det var. Men så var det ladingen da. Er det trygt å lade med 14.3V non stop direkte fra dynamoen?

Som flere har skrevet er 14.3V omtrent akkurat der ladespenningen bør være.

 

Men man må vite mer for å kunne si om anlegget ditt fungerer optimalt.

For det første så må du måle med batterier som er i orden.

Dernest må målingen foretaes på batteriet, ikke dynamoen.

Og man må måle mens det går mye ladestrøm.

 

For å få minst belastning på releet er det viktig at dynamoen er koblet direkte til forbruk, ikke start.

Da kan du sannsynligvis klare deg med et vanlig 30A Biltema.

 

Ang. ulike batterier: Skal du kjøpe begge nye kjøper du selvsagt samme type.

Men dersom du spør fordi du har noen (ulike) stående som du vurderer å bruke, så ser jeg ingen betenkeligheter med det, spes. siden du har vedlikeholdlading.

Link to post
  • 7 måneder senere...

Etter å ha undersøkt litt er det bare et skillerelee ja.

Bilde

Ser ut til at dette releet skiller batteriene når motoren ikke går. Når den går sørger det for at de begge får lading. Tror jeg bytter relee og har det slik det var. Men så var det ladingen da. Er det trygt å lade med 14.3V non stop direkte fra dynamoen? Kan lage en bryter som kan koble ut lading på lengre turer. Hva er vanlig??

<{POST_SNAPBACK}>

Tar opp denne igjen jeg. Jeg har enda ikke somlet meg til og anskaffet det releet jeg trenger. Nå er bare spørsmålet hvor får jeg tak i dette? Ringt til forskellige firma og letet på internett, men ingen ting. Noen som har noen gode tips?

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Var innom emnedatabasen, men fant ikke svar på mitt problem der.

 

Var innom båten i kveld, og oppdager tilfeldigvis at det ene forbruksbatteri er kokvarmt, på en slik måte at jeg såvidt ikke kunne ta på denne. Det står Ladac vedlikholdslader på, mens kun et kjøleskap kontinuerlig er på.

 

Jeg har to forbruk tilkoblet nå, samt et start.

 

Antar batteriet har tatt kvelden, men ønsker gjerne å få rede på årsak til dette.

 

Kan jeg forøvrig ha to forskjellige batterier tilkoblet på forbruk ( i ampere)???

<{POST_SNAPBACK}>

Perlen,

 

Samma sak hände en Ansö 39 i Råå hamn, han hade gamla batterier av olika typ. När han kom ner i båten kunde han knappt andas p.g.a knallgas ångan. Ett av batterierna i hans förbrukningsbank var glödhett och allt batterivatten var borta. På durken stod en varmefläkt och gick på kontinuerlig drift :eek:

 

Allt gick bra och han fick vädrat ut båten utan att den small i luften, han undrade dock, precis som du, vad som hade hänt. När han mätte spänningen på batteriet höll det 4,0 Volt. Han hade tydligen noterat att det blev aningen varmare än de andra vid laddning, kanske är det ett bra sätt att hålla lite koll på sina batterier, blir det onormalt varmt = dags för destruering och nyköp.

 

/Dan

Link to post

Perlen,

 

Samma sak hände en Ansö 39 i Råå hamn, han hade gamla batterier av olika typ. När han kom ner i båten kunde han knappt andas p.g.a knallgas ångan.

<{POST_SNAPBACK}>

Det gikk i mitt tilfelle også bra, dog gikk det utover bilen da batteriet sprakk ca. halvtimen etter at jeg klarte å få dette ut av båten :eek:

 

Kan legge til at jeg sjelden har vært så nervøs som når batteriet skulle ut, sittende på knærna i glohett rom, med strake armer for å demontere alt rundt batteriet, påfølgende løfting av beistet, forsiktig gange ut av rom/båt for plassering i bilen. Dette mens det omtrent var umulig å få pustet grunnet knallgassen.....

 

Dette kunne gått veldig galt, og jeg oppfordrer alle om å ta alle forsiktighetsregler alvorlig i slike tilfeller. Når jeg så hvordan bilen ble seende ut, ble jeg skremt !!

Link to post

Det gikk i mitt tilfelle også bra, dog gikk det utover bilen da batteriet sprakk ca. halvtimen etter at jeg klarte å få dette ut av båten  :eek:

 

Kan legge til at jeg sjelden har vært så nervøs som når batteriet skulle ut, sittende på knærna i glohett rom, med strake armer for å demontere alt rundt batteriet, påfølgende løfting av beistet, forsiktig gange ut av rom/båt for plassering i bilen. Dette mens det omtrent var umulig å få pustet grunnet knallgassen.....

 

Dette kunne gått veldig galt, og jeg oppfordrer alle om å ta alle forsiktighetsregler alvorlig i slike tilfeller. Når jeg så hvordan bilen ble seende ut, ble jeg skremt !!

<{POST_SNAPBACK}>

Perlen,

 

Jag har fruktansvärd respekt för batterier, har hört om så många olyckor att jag kommer att göra så gott jag kan för att undvika knallgas. Frågan är bara hur man undviker det skräckscenario du precis varit med om ? Har du fått någon förvarning om att det skulle hända, varmt batteri e.t.c ?

 

/Dan

Link to post

Jeg husker ikke nå hva slags batteri det var, men det var på 115amp. Hadde 3 stk i serie, lempa alle, og skaffet 2 nye. På bilen ble det sprekk i 1 vindu, syre utover bagasjerom og andre ting jeg hadde liggende ble slengt innover bagasjerommet. Dette var i en eldre caravelle som jeg kun brukte til båt-ting/verktøy slik at det betydde ikke noe....

Link to post

Perlen,

 

Jag har fruktansvärd respekt för batterier, har hört om så många olyckor att jag kommer att göra så gott jag kan för att undvika knallgas. Frågan är bara hur man undviker det skräckscenario du precis varit med om ? Har du fått någon förvarning om att det skulle hända, varmt batteri e.t.c ?

 

/Dan

Ja, det bør man ha. Hadde en batterieksplosjon ombord i fjor, og det var ingen spøk . Se http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1401

Link to post

Alla,

 

Jag skall ringa upp några batteritillverkare och höra vad de har för teorier angående detta med intern kortslutning e.t.c. Kanske finns det större risker med vissa typer av batteri eller liknande. Vill absolut inte drabbas av något liknande om det går att undvika. Den enda röda tråden tills nu verkar vara att ingen har drabbats av detta på ett nytt batteri ?

 

/ Dan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...