Jump to content

Luftinntak til varmeapparater, både ute- og innenfra?

klugg

Recommended Posts

Har wallas og defroster (med vannvarmer) montert i samme skott ut mot fribord under dollbordet. Sitter og teller på knappene om jeg skal beholde dagens løsning med at lufta til disse hentes fra kabinen, eller tette igjen og hente luft utenfra.

Da blir jeg litt Ole Brum og tenker ja takk, begge deler.

Tanken min er å ha ventil med spjeld både i kledningen mot kabinen og ute i friluft. Dermed kan jeg velge om jeg vil resirkulere eller hente frisk og tørr luft utenfra. Resirk kan være godt de tørre, kalde dagene jeg vil ha mest mulig effektiv varme, og utenfra best når jeg sliter med dugg og fukt.

Har denne ideen noe for seg?

Vet noen om et egnet utvendig luftinntak, med mulighet for å lukke, som kan monteres vertikalt? Dette blir i lårhøyde på siden av doghousen, så regn er vannkilde nr 1.

Denne holder vel aldri tett:

4251-11.jpg

Og denne tar seg ikke bra ut der ute: (kan kanskje ikke lukkes utenfra):

4252-11.jpg

Redigert av klugg (see edit history)
Vet ikke hvor tykke slangene er, men er det ikke bare og bruke en slik vendebryter som er til disse annleggene. Har en Eber og her kan jeg velge om jeg skal blåse varmen inn i AC eller cockpit eller noe midt imellom.

En slik? 4120-55.jpg

Ja, det er en god idè. Takk for tips! Utfordringen blir å få montert den slik at jeg får vendt den.

Jeg kan montere den rett på innsiden av finèren og trikse det til på en måte, kanskje...

Og blir det nok lufttilførsel gjennom Ø 75mm, tro? Kanskje jeg må kjøre på med to stykker?

Redigert av klugg (see edit history)

Heisann Klugg!!

Har vært inne på samme tanke som deg, men uten "enten eller", heller "både og" !! :lol:

Har en Eber som jeg har modifisert til å ta luften utenfra istedet for tidligere i motorrom.

På kalde dager viser det seg å være et lite problem å få opp tempen "raskt nok" da all luften takes utenfra.

Vurderer derfor å montere en resurkelbart spjell direkte fra inneluften (slikt spjell du viser i ditt første bilde) som kan åpnes for delvis resirkulering, og da uten å stenge fra selve uteluft-inntaket. På den måten blir det en blandingsluft fra både inne og ute. Ønsker jeg derimot bare uteluft så er det jo bare å stenge skyvespjeldet! For meg den enkleste løsningen !!! :yesnod:

Men det var nå min tanke rundt temaet. Sikkert mange smarte og mere avanserte løsninger der ute!!

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Er det så dårlig varme i de defrosterne altså at det merkes om det er uteluft?

Jeg innbiller meg at det spiller en rolle. Og under kalesjen treng det kraft for å gjøre det stuevarmt på høsttur.

Hvis du setter en 2kw vifteovn ute i kulda blir det ikke mye å varme hendene på i forhold til inne i 20 grader. Så jeg antar at det betyr endel. Lufta blir jo tilført en begrenset mengde med varmeenergi, med en dertil begrenset temperaturstigning.

Slik jeg ser det!

Man kan trykke luften fra utsiden og inn i en kupe, for deretter at overskuddsluften forsvinner ut ventilenen. Med andre ord, god utlufting!

Velger man derimot å benytte en blanding, altså inntak mix fra inneluft og uteluft, så oppnår man hurtigere temperatur. Men det går selvfølgelig utover selve ventilasjonen!

Om man ikke ikke røyker, har mange kroppsgasser, eller føler aat luften blir for "dårlig" av andre grunner, så hvorfor ikke ha muligheten til å kombinere på en enkel måte ved å mixe inne/uteluft på sugesden?

Valget er jo enkelt om stanken (les luifta) skulle bli uholdbar! Da stanger mean jo for resirkuleringen!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

'Y'-røret som er vist ovenfor får du også med fjernstyring, i form av en vendebryter og en fleksibel kabel, ca. 1,5m, som vender spjeldet. Da er du mye mer fleksibel mht monteringen, og selve mekanismen fungerer utmerket :yesnod: Dette fjernstyrte 'Y'-røret er originalt Eberspacher tilbehør, men jeg har ikke funnet det i noen katalog. Dog vet jeg at ihvertfall Marinesenteret i Bergen pleier å ha det på lager.

Bundin er bátleysur maður

Det er helt vanlig med omluftspjeld på vifteanlegg, har i hvert fall vært slik på alle båtene jeg har jobbet på. Vintersdagen så kjører vi opp omluft på innredningsviftene slik at vi får mer effektiv oppvarming ombord. Jeg synes dette er et godt tiltak og ville hatt det slik i båten selv. Er vel faktisk miljøvennlig også siden man brenner mindre diesel for å varme opp båten.

90mm er glimrende. Kan jo kjøre på med motorromslufting med 2x75mm

4262-31.jpg

ekspandere til 90mm:

4150-10.jpg

inn på y-kobling:

4152-55-90_1.jpg

Så inn i vendbar 90mm y-kobling mot 90mm innvendig luftinntak.

4120-55.jpg

Har ikke funnet den vendbare med fjernstyring på nett, bare wiren på termomarin.no:

vire_for_regulering_av_y_spjell__2m_vire_1469850554_0.jpg

Men bør jeg ha 90mm eller holder det med 75? Lager ikke mer rør enn nødvendig... Det er en wallas 3200 og defroster med vannvarmer. Kan jo hende jeg kjører begge når det virkelig er kaldt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...