onkel_ove Startet 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2010 Har denne plotteren, og nylig fått meg en M-tech VHF m/AIS. Ble plutselig usikker på om plotteren støtter AIS. noen som vet? Mener jeg les om at støtten skulle komme som en software oppgradering Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Ulv I Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Hvilken software versjon har du? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
onkel_ove Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Kan sjekke når jeg kommer hjem, men oppdaterte den i fjor sommer med siste versjon Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Ulv I Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 29/07/2009 - 2.50 ser ut til å være siste versjon. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
onkel_ove Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Så ny er ikke min versjon. Men forsatt usikker på om den støtter AIS......selv om jeg oppgraderer? Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Ulv I Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Ahh, fant en ting på nettet: "Lowrance GlobalMap 8200c er et prisgunstig alternativ. Den er også avansert med NMEA 2000 og ethernett tilkobling. Plotterens største mangel er at den ikke har AIS tilkobling. Skjermen er på 8,4 tommer med SVGA oppløsning." Så da går det nok ikke. For å være bombesikker, så kan du jo ta en telefon til Pronav, der har de super service. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
onkel_ove Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Hekkan... Men uansett, takk Ulv. Får høre med Marianne og gjengen i Pronav for å være sikker... Hvis ikke, er vel kanskje på tide at du bytter ut den HDS'en din, og skal selge den billig :-) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Ulv I Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 hehe.. bytte den ut allerede? den er jo ikke brukt i mer enn 1,5 time ca.. ;) litt tidlig enda kanskje.. hehe. men kan virkelig anbefale en HDS, den er knall bra. (så langt i hvertfall) Men.. jeg må nok venne meg til å bruke 3D kart, for det var litt annerledes :) Artig var det å få opp AIS informasjonen på skjermen. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
onkel_ove Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Ja, så en post her at den ikke var så gammel :-) Blir litt råflott å bytte ut globalmapen kun for å få AIS signaler...så får nok leve med det et par år til, hvis det da ikke kommer som en softwareoppgradering... Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
abbor Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Lowrance GlobalMap, LCX og LMS støtter ikke AIS, heller ikke DSC. Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Heller ikke DSC...god damn! Abbor, har du hørt noe om at det kan komme støtte i form av softwareoppgradering? Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
onkel_ove Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Det vil og si...at nå, når jeg skal ut og koble opp VHF'en, så er det kun koble opp pluss og minus til apperatet, samt antennen...og ingen link i mellom plotter og vhf...da verken AIS eller DSC støttes? Jeg som gjorde et "røverkjøp" fra USA for et halvannet år siden :-) Noen som vil kjøpe en globalmap 8200c plotter :-) Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Ibiza 1 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jo, du må koble plotteren sammen med vhf'en for å få GPS-posisjon på vhf'en. Jeg tror 'ikke DSC' over betyr at du ikke får opp posisjon på nødanrop på plotteren. Min LMS-520c gir ihvertfall posisjon til vhf'en min. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Manglende DSC størtte betyr at du ikke kan få opp DSC posisjonsmeldinger og nødmeldinger på plotteren. Du kan selvsagt koble gps signalene i fra plotteren inn på VHF. Tviler på at Lowrance kommer med noen betydelige softwareoppdateringer på disse utgåtte modellene. De jobbet med DSC over NMEA 2000 men etter det jeg har hørt ble det lagt på is. Alle resurser brukes nå på software til HDS og Simrad NSE. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.