Jump to content

FordSabb 2722E (85hk), starter fusker


magnumlars

Recommended Posts

Hei,

 

Eg har ein FordSabb 2722E (85hk). I løpet av vinteren har eg oftare og oftare hatt problem med at startaren ikkje slår inn når eg vrir om tenningsnøkkelen. Innslaget seier klikk, men startaren går ikkje rundt. Akkurat samme symptom som ved flatt batteri. Batteria mine er nok ikkje heilt på topp lenger, eg måler ein kvilespenning etter ca 1 døgn på 12,35 volt.

 

Om eg prøver ei stund "tenner" startaren til slutt, og snurrar motoren i gang på eit blunk. Ergo er det nok futt i batteriet til å snurre rundt motoren som normalt, men kun når startaren sjølv "har lyst". Like etter motoren har gått ei stund (og batteria har fått lading) er ikkje problemet der.

 

Slik det ser ut har ikkje startaren problem med å slå inn når batteria held 12,7-12,8V, men den slit so fort det kjem noko under dette.

 

 

Alle kablar frå batteri til startar er bytta ut med nye 70mm2, so problemet skal ikkje vere der.

 

 

 

Nokon som har nokre tips? Er det bere å bytte heile startaren? Ser i prislista til Maritim at ny starter ikkje kostar meir enn snaut 2000,- (Iskra?)

Link to post

12,3 Volt er ikke mer enn halvfullt batteri så det hjelper nok på med ett nytt. Men som de andre sier så tror jeg du får en markant bedring hvis du sjekker starteren også. Begge deler ville vel vært det beste. Tviler på det er nødvendig med ny starter, men en rensk av børster, smøring av vipparmen i innslaget, litt godsnakking med den, så går den nok bra :smiley:

Link to post

Du kan gjerne bytte starter, men med såpass dårlige batterier er faren stor for at problemet vil komme tilbake over tid. Bytt like godt startbatteri først som sist, da skal du ikke se bort fra at starteren oppfører seg helt som den skal etterpå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index : Bytt like godt startbatteri først som sist, da skal du ikke se bort fra at starteren oppfører seg helt som den skal etterpå...
Synes også det ble vel mye fokus på starter, og 12,35 volt er ikke mye. Jeg hadde selv et batteri som holdt 12,7 volt hvilespenning i mange dager, men var ikke sprekt når motor skulle i gang. Trolig fordi det hadde stått ubrukt i lang tid. Ett nytt gjorde susen selv om dette var litt mindre enn det gamle. En sjekk av starter er selvfølgelig ikke dumt, men tross alt, du sier jo mye selv i dette sitatet :
magnumlars : Slik det ser ut har ikkje startaren problem med å slå inn når batteria held 12,7-12,8V, men den slit so fort det kjem noko under dette.
Vet ikke om du har hovedstrømbryter, men det kan også være ett svakt punkt når mye strøm skal passere. Sjekkes enkelt ved og koble utenom denne, eller måle den. Lykke til :smiley:
Link to post
Hei,

Eg har ein FordSabb 2722E (85hk). I løpet av vinteren har eg oftare og oftare hatt problem med at startaren ikkje slår inn når eg vrir om tenningsnøkkelen. Innslaget seier klikk, men startaren går ikkje rundt. Akkurat samme symptom som ved flatt batteri. Batteria mine er nok ikkje heilt på topp lenger, eg måler ein kvilespenning etter ca 1 døgn på 12,35 volt.

Jeg hadde det samme problemet med min starter. Etter hvert ble den verre å starte. Målte så på solenoiden mens en hjalp med med å betjene starteren. Det viste seg at mye av spenningen forsvann over kontakten på solenoiden.

 

Starteren ble demontert og tatt med til Mathopen Start og Dynamo. Platene som gir kontakt i solenoiden var nesten helt brent bort. Delene ble skiftet og starteren ble som ny. Dette kostet knapt 500.

 

Jeg ville skiftet batteriet snarest.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post

Når eg skulle på fjorden idag sleit eg med å få start. Eg tippar eg hadde 40-50 startforsøk som kun sa "klikk". Snudde (hoved)motoren manuelt 1/4 omdreining og prøvde igjen. Etter 15-20 forsøk fekk eg liv i startmotoren og den gamle Forden starta på eit blunk.

 

Etter at eg først fekk igang motoren hadde eg den i gang i 5 timar då eg ikkje turte å stoppe den igjen. Når eg hadde parkert i båtplassen min stoppa eg motoren og prøvde umiddelbart å starte igjen. Men no var det kun "klikk"!

 

Virkar for at eg kan bere gløyme å få start igjen slik situasjonen er no, her må eit eller anna gjerast!

 

Det som var litt merkelig idag var at eg la merke til at dynamoen tilsynelatande var lite villig til å lade. Vanligvis har eg måtte litt over tomgang for at eg skal få utslag på voltmeteret i kontrollpanelet, men idag var det ingen lading å spore før 17-1800rpm. Har ikkje sjekka med fluken om dette virkelig er tilfellet på batteriet, eller om det er kun instrumenetet.Ting har jo ofte ein tendens til å balle på seg (når ein begynner å skru på det) :smiley:

 

Slik eg tolkar det på innlegga over er det mulig dette har noko med innslaget å gjere. Eg er lite lysten på prøv og feil og vurderar sterkt å bere kjøpe ny starter i tilfelle det ikkje er innslaget som er problemet (og då er jo alt nytt), men eg er ikkje sikker. Meinar folket at det er overveiande sannsynleg at problemet ligg i innslaget og at det er unødvendig/bortkasta med ny komplett startar (2-2500,-)?

 

Nokon nevnte hovedstrømsbrytar, men eg tvilar på at dette er problemet. BEP hovedstrømsbrytar (maks peak 1200A) vart montert for omtrent 7 dagar sidan, so den delen burde vere på stell.

 

Eg vil føye til at nye batteri vil bli innkjøpt då eg heilt klart ser at dei nok har sett sine betre dagar, men eg kjøper ikkje nye batteri for å "kamuflere" ein dårlig starter. Eg vil at alt skal vere på stell, både startar og batteri :yesnod:

Link to post
magnumlars : Vanligvis har eg måtte litt over tomgang for at eg skal få utslag på voltmeteret i kontrollpanelet, men idag var det ingen lading å spore før 17-1800rpm.
Vet ikke helt hva du mener med utslag, men når det er lite spenning på batteri så får du også lav spenning på voltmeteret og det betyr at det går mye strøm til batteriene. Det er først når batteriene fylles at voltmeteret stiger opp mot 14 eller mer. Så dette er vel ikke så rart etter alle startforsøkene. Blir det stående helt i ro på 12,5 eller lavere har du ikke lading, eller du bruker mye strøm.
magnumlars : Eg vil at alt skal vere på stell, både startar og batter
Ja, da må du nok sjekke starteren. Nytt batteri gir gjerne start, men det er ikke sikkert starter er ok. Sjekk i det minste innslaget slik Nemo har beskrevet.
Link to post

Skru løs kabelskoene til både pluss og minus, på motor og batteri. Puss godt rent på alle deler, smør med litt vaselin og monter sammen igjen. Slike feil som dette er ikke uvanlige ved dårlig kontakt. Dessuten koster det deg null og niks å prøve....

 

En svoger av meg hadde samme problem, der viste det seg at tenningslåsen var utslitt. Sprøyt godt med 5-56 ned i nøkkelhullet, sette i nøkkelen og vri frem og tilbake med hovedstrømbryteren av.

 

Som du skjønner så kan feilen ligge flere steder. Ikke bytt ut starter og annet før feilen er funnet, det er lurest å feilsøke seg ferdig før man begynner å bytte ut dyre deler...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

Husker ikke 100%. Men jeg mener ut/inn polene er tilgjengelige på starteren din.

I og med problemet ditt er relativt konstant er problemet lett og lokalisere.

 

Start på reelet på starteren.

Mål på innkabelen. Når relet er inne og motor ikke går, skal spenningen være tilnærmet baterispenning.

Mål så på utkontakten til selve motoren. er det ikke spenning der. da vet du at innslagsreleet er defekt.

 

Er det spenning der, da ligger starteren dårlig ann..

 

Forsvinner spenningen på innkabelen er problemet mellom bateri og starter.

Dårlig kontakt på bateri/hovedbryter eller på selve kabelskoen på starteren.

Er ladingen dårlig som jeg forsto, da vil dette være en stor sannsynlig feilkilde.

 

Har du ikke bygd om ladingen. Da går strømmen fra dynamo til +starter, så til batteriet på samme kabel som starteren bruker for å starte motoren.

 

Lykke til

Hilsen Nils :smiley:

Link to post

Riktig som du seier Nils, kablane frå dynamo går til starter og benyttar dermed samme kablar til start som til lading. Då eg nyleg bytta kablar mellom batteri og starter passa eg på å pusse reingjere tilkoplingspunkt på startaren, utan at dette ser ut for å ha hatt noko effekt.

 

Her er eit par (dårlege) bilder av den omtalte startaren:

 

starter.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29212/starter2.jpg

Link to post

Hei.

Den rød kabelen som er tilkoblet starteren skal ha 12V spenning. Når du bruker starteren vil spenningen synke vanligvis til under 11V. Hvis spenningen fremdeles har 12V når du bruker starteren, tyder det på at starteren ikke bruker strøm.

 

Innenfor mutteren som fester den røde kabelen er forbindelsen inn til selve starteren. Skrap av litt maling på den så du kan måle spenningen der også. Der skal det ikke være spenning før du bruker starteren. Mål om det er spenning her mens en annen trykken på startknappen(vrir på nøyelen).

Se da hva som skjer og si hva spenning du måler. Når det kommer et klikk skal det og være spenning.

 

Håper det var forståelig. :seeya:

Link to post

Forstår du også er bekymret for ladingen. Det er ikke sikkert den er dårlig, men med et dårlig eller defekt batteri kan voltmeteret lure oss til å tro det. Lade et defekt batteri er som å fylle luft i et dekk som er punktert, og voltmeteret er som trykkmåleren. Spenningen kommer ikke opp fordi den lekker ut igjen. Med et amperemeter ville du sett kraftig utslag da det måler mengden strøm som går fra dynamo til batteri, og vi kan si det måler antall liter luft i denne sammenheng og ikke trykk. Se ikke bort fra at alle startforsøkene til slutt tok knekken på batteriet. Det som er litt besynderlig er at du omsider fikk start etter alle forsøkene, og det tyder på at det er flere feil enn bare dårlig batteri.starter.jpg Her er en enkel skisse og punkt 1 og 2 er det som kobles sammen inne i solenoidet eller innslagsrele som det også kalles. Det er her du må måle som flere hentyder. Ved punkt 2 ser du kabelstumpen som går inn i startmotor. Den kan være litt skummel. Den skal være isolert, men hvis isolasjonen smuldrer opp kan den komme i direkte kontakt med starterens gods og mye av strømmen kan forsvinne. Siden denne kretsen er uten sikring merker man ikke noe før starteren går tregt. Strømmen til og fra startnøkkel er vel også nevnt, som ender opp ved punkt 3 på skissen.

Når det gjelder batteriet så skulle jo det være fulladet etter den femtimersturen du hadde hvis det var i orden. Var det ikke det så er det vel defekt eller noe galt med ladinga, men jeg har nå mest tro på dårlig batteri siden du sier de er gamle. Forsto du tenkte på nytt, og da ser du om ladinga kanskje er tilbake til normalt nivå. Lykke til. :flag:

Link to post
Riktig som du seier Nils, kablane frå dynamo går til starter og benyttar dermed samme kablar til start som til lading. Då eg nyleg bytta kablar mellom batteri og starter passa eg på å pusse reingjere tilkoplingspunkt på startaren, utan at dette ser ut for å ha hatt noko effekt.

 

Her er eit par (dårlege) bilder av den omtalte startaren:

 

starter.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29212/starter2.jpg

 

 

Er det den lille svarte ledningen med gul kabelsko som går til dynamoen?

Da har du ett av problemene.....................

 

 

Hilsen Nils

Redigert av Nils Gullhav (see edit history)
Link to post

Nei det er ikkje den tynne svarte ledningen med gul kabelsko som går til dynamoen :smiley: Denne har ein forbindelse med kontrollpanelet, for når denne var fråkopla var alt dødt når eg vridde om nøkkelen.

 

Har ikkje komme so langt at eg har spora opp kvar den går (bortsett frå at den går fram i båten), men eg kan ikkje finne den i det originale koplingsskjemaet frå Sabb, og den går heller ikkje inn i ein av dei to samlekontaktane til motorens elektronikk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...