GunR Startet 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2010 Har lyst å montere trimflaps på min Viksund 535 Open. Dette for å kunne holde båten i plan i lavere hastighet, og for å kompensere for skjev vekt, som det ikke er mulig å unngå med meg ved styreposisjon. Var ute og såg litt på det i kveld, og for å få plass til et sett med flaps, må badestigen vekk. Ellers vil en nedtrekt badestige komme i konflikt med trimflapsen. Men, er badestige så viktig som sikkerhetsutstyr, at jeg bør glemme flapsen? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Må du velge, glem flapsen! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 mindre flaps? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
:båt1 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 ha med deg en portabel badestige i båten??? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Sett på QL trimflaps? De tar ikke særlig plass.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 er badestige blitt sikkerhetsutstyr? om du skulle falle uti og må oppi båten igjen så stiger man på det man har dvs på flapsen eller antikavitasjonsplata. Eller du kan korte inn stigen. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Da ser det ut til at ingen mener at det er greit å fjerne badestigen.. Var det jeg trodde, egentlig. Mindre flaps går ikke, har funnet et Bennet- sett på Finn.no, (M80,) blir ikke særlig mindre enn dette.. Bortsett fra QL da, men da blir det for dyrt. Disse kunne jo stått innenfor stigen uten noe kluss ved ombordstigning. Er redd for skade på flaps eller folk hvis stigen blir fellt ut, og blir stående på skrå ut.... Red: Korsnes svarte før eg fikk fingrene med meg. Riktig det du sier, Korsnes, går jo an å ha et steg på stigen, i stedet for to. Redigert 30.Mars.2010 av GunR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) hvor stor er avstanden fra skroget og ut til stigen da? aah fant det ;) den er festet heilt inntil skroget i nerkant ja. Hva med bare et fastmontert trinn over flapsen a? Redigert 30.Mars.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Stigen er festet direkte på hekken. Går rett ned. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Korsnes: du er smart! Og rask på tastene! Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg ser på bilde av en båt som din på Finn kode 21245987 der det blir vanskelig å få plass legge inn en vanlig trimflaps. Du kan forsøke å finne en liten interceptor som gjør samme nytten. Dette er en plate som går rett opp/ned og som danner et brudd i vannstrømmen bak båten som løfter akterenden når platen kjøres nedover. Elektro hydraulisk drift som på en liten trimflaps. Selve enheten bygger noen cm. ut fra akterenden, men du kan kanskje flytte stigen ut tilsvarende ? sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Fant et bilde av båten og ser utfordringen din! red. Og så var det noen som var raskere i kveld. Redigert 30.Mars.2010 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bearded Beast Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Du kan også ha stigen akkurat som den er så lenge den er breiere enn flapsa. fordrer kansje ny stige da men da får du både og Redigert 30.Mars.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Da har jeg en mulig og god løsning på det jeg vil oppnå, både trimflaps og stige. Blir offline til etter jobb i morra, men å få så mange svar og så mye hjelp på så kort tid er utrolig bra! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 dette er BP ikke hvilket som helst shitforum!!! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Det er sikkert ikkje så praktisk med en flap stikkende ut midt i stigen men er ikkje så ueffent med bare et fast trinn over heller da desse stikker ut et stykke. Du har nå fått litt input å tenke på iallefall så ser du nå sjøl Redigert 30.Mars.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Satser på å montere en ny, fast stige etter at trimplan er montert. Blir stående over sylinderen, vil gi tilstrekkelig ombordstingningshjelp. Flott at du fant et bilde, Jens_P. Min er blå, ellers klin lik! Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Hva med denne..? Hverken stygg eller dyr. http://seatronic.no/badeplattform-badeplat...rm-enkel-p-1224 Hvis du får plass da.. Mvh. Shalom Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 http://seatronic.no/badeplattform-stiger-c...ge-bkt72-p-1229 Den her er mer i rett størrelse. Men nå går skruene bare rundt inni hekken når jeg skal skru av den gamle! Finner ikke noen muttere på innsiden heller, så nå sitter jeg fint i det. Kom akkurat hjem fra jobb, skal ut og jobbe med det nå. Snart. Skal bare ha en kaffe først.. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Makan te' opplegg! Det har blitt satt inn muttere mellom indre og yttre "transom". Med det som resultat at det er absolutt best å ikke røre skruene som holder stigen i det hele tatt. Siden jeg hadde skrudd på disse skruene, sånn at de var litt løse, var jo ingenting tett lenger... Tok kjekke lille Makita, vinkelsliperen, og slipte ned skruehodene. Kunne da dytte inn skruene... så nå har jeg skrangleorkester baki dobbeltbunnen... Fiksa hulla med glassfiber og polyester. Var 8mm store, så litt mye å legge sika i.. ikke lett å legge i glassfiber heller når du ikke kommer til på baksiden., men det gikk. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 dulikte ikke mitt forslag om en portabel badestige ombord eller. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 På snekken min har jeg flaps, og badeplattform.. Trenger du trimflaps då? kan du ikke støpe på fast flaps som jeg har då?? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 På snekken min har jeg flaps, og badeplattform.. Trenger du trimflaps då? kan du ikke støpe på fast flaps som jeg har då?? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
GunR Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 :båt1, portabel badestige er ikke dumt, men den tar plass i båten, og jeg har lite plass å stue vekk ting på. Sjømann.22, støpte flaps trenger jeg ikke, min grunn til å montere flaps er som nevnt tidligere å kunne kompensere for skjev vektfordeling, og å kunne holde båten i plan i lavere hastighet enn før. Samt at jeg ikke vil ha lavere topphastighet enn før. Dette er ikke kritikk av ditt forslag, bare forklaring for hvorfor jeg valgte å begynne på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Hva med å montere Ql sine trimtab da? De bygger ikke mer enn noen cm. ut, og er veldig effektive. QL trimtab Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.