Jump to content

Viksund 535 Open, ofre badestigen for å få plass til trimflaps?

GunR

Recommended Posts

Har lyst å montere trimflaps på min Viksund 535 Open. Dette for å kunne holde båten i plan i lavere hastighet, og for å kompensere for skjev vekt, som det ikke er mulig å unngå med meg ved styreposisjon. Var ute og såg litt på det i kveld, og for å få plass til et sett med flaps, må badestigen vekk. Ellers vil en nedtrekt badestige komme i konflikt med trimflapsen.

Men, er badestige så viktig som sikkerhetsutstyr, at jeg bør glemme flapsen? :confused:

Da ser det ut til at ingen mener at det er greit å fjerne badestigen.. Var det jeg trodde, egentlig. Mindre flaps går ikke, har funnet et Bennet- sett på Finn.no, (M80,) blir ikke særlig mindre enn dette.. Bortsett fra QL da, men da blir det for dyrt. Disse kunne jo stått innenfor stigen uten noe kluss ved ombordstigning.

Er redd for skade på flaps eller folk hvis stigen blir fellt ut, og blir stående på skrå ut.... :smash:

Red: Korsnes svarte før eg fikk fingrene med meg. Riktig det du sier, Korsnes, går jo an å ha et steg på stigen, i stedet for to.

Redigert av GunR (see edit history)

Jeg ser på bilde av en båt som din på Finn kode 21245987 der det blir vanskelig å få plass legge inn en vanlig trimflaps.

Du kan forsøke å finne en liten interceptor som gjør samme nytten. Dette er en plate som går rett opp/ned og som danner et brudd i vannstrømmen bak båten som løfter akterenden når platen kjøres nedover. Elektro hydraulisk drift som på en liten trimflaps. Selve enheten bygger noen cm. ut fra akterenden, men du kan kanskje flytte stigen ut tilsvarende ?

sailorBoy

Makan te' opplegg! Det har blitt satt inn muttere mellom indre og yttre "transom". Med det som resultat at det er absolutt best å ikke røre skruene som holder stigen i det hele tatt. Siden jeg hadde skrudd på disse skruene, sånn at de var litt løse, var jo ingenting tett lenger... Tok kjekke lille Makita, vinkelsliperen, og slipte ned skruehodene. Kunne da dytte inn skruene... så nå har jeg skrangleorkester baki dobbeltbunnen...

Fiksa hulla med glassfiber og polyester. Var 8mm store, så litt mye å legge sika i.. ikke lett å legge i glassfiber heller når du ikke kommer til på baksiden., men det gikk. :smash:

:båt1, portabel badestige er ikke dumt, men den tar plass i båten, og jeg har lite plass å stue vekk ting på.

Sjømann.22, støpte flaps trenger jeg ikke, min grunn til å montere flaps er som nevnt tidligere å kunne kompensere for skjev vektfordeling, og å kunne holde båten i plan i lavere hastighet enn før. Samt at jeg ikke vil ha lavere topphastighet enn før. Dette er ikke kritikk av ditt forslag, bare forklaring for hvorfor jeg valgte å begynne på dette.

:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...