Jump to content

Fram 25 -fin båt?


bhensv

Recommended Posts

Se ut som en helt OK båt det! Angående bytte av lameller, så er vel det strengt tatt en jobb for et verksted, med mindre man er veldig vant til å skru på saker og ting selv. Når man demonterer en gearkasse må drevene shimses korrekt opp etterpå for at det hele skal fungere skikkelig. Men du kan jo demontere gearkassen selv, og levere den til noen som har greie på det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei og takk for rask respons!

 

Ok, så girkassen må åpnes til den grad at dreven må skimses alltså, er halv-vant med å mekke og liker utfordringer. Et alternativ er å gjøre deler av jobben selv isåfall ja.

 

Vi er ikke helt enige internt om vi skal ha en båt man kan sove i, personligen vil jeg ha så åpen akter som mulig for beste mulighet til å spise midsommar-silden under bar himmel (svensk). Sove gjør jeg like bra i et telt på land de få ganger det blir aktuelt.

 

Sedan kommer det å dykkes en del fra båten, så da er det og positivt med åpen akter. Har dere fler forslag på båter som kan passe inn?

Link to post

Hei.

Jeg har hatt Fram 25 i fem sesonger, og var helt greit fornøyd med den.

De fleste av disse var solgt som halvfabrikat eller hjemmestøp, så kvaliteten

varierer en hel del.

Vi var 2 voksne + 1 tenåring og stor hund som var både på helgeturer og 4 ukers ferier

med denne og jeg må si det fungerte fint.

Båten tålte mye vær, men ruller jo endel som de fleste snekker.

Båten er litt smal 2,55m om jeg husker riktig, meg forholdsvis rommelig alikevel.

Utrolig praktisk og trygt er det og med luken forran ved trafikk ut og inn av båten,

du slipper og ballansere deg fram på rekka noe du vil sette stor pris på i grov sjø

når du må fram på fordekket.

Prisen på Framèn (Generelt) er også noe som bidrar positivt til denne båten.

 

Som alternativ ville jeg personlig sett etter noe med litt bedre plass.

Nevner Scand 25 classic og ikke minst Comet 26 og 29 som særs rommlige båter,

men prisen blir jo fort det dobbelte av en Fram.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
  • 3 uker senere...

Hei, i det fina vårværet begynner lusten på å få tak i en båt bli akutt.

Har varit å kikke på en Scand 24CC, har "panelen" några kommentarer på båttypen og kanskje og det aktuelle objektet?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21262109

Er det noen som kan gi et hint på hva en slik båt sån anslagsvis har for bensin-forbruk, 3L sjømilen, blir det så illa?

 

På forhånd takk

Mvh

Bjørn

Link to post

Hei, dette med 3L/sjømilen var i grunnen en vild gjetning fra min side, tenkte om noen med erfaring kunde gi inspill, høres det vettig ut?

Diesel er helt klart førstevalget ja, men det er svårt å motivere å så pass mye høyere innkjøpspris. En motsvarande båt med Dieselmotor koster vel kjapt 100 tusen mer, kapitalkostnaden på det får man kjøpt en del bensin før, så tenker jeg, innspill?

/bjørn

Link to post

145 hk x 0.32 liter per hk time (disse gamle volvomotorene er ikke snille på forbruket hva jeg har forstått) = ca. 45 liter i timen :diving: eller omtrent 30 kroner per n.mil (1,8 km) :nonod: , på fullt da vel å merke. Ville klart styrt unna denne båten, da den også har alt for liten motor siden toppfarten er så lav, dvs du må ha full gass for å få den i plan og kan sikkert knappt dra av på spaken før den igjen ramler ned fra plan (planer i bestefall tvilsomt under 17 knop)

 

Har generellt erfaring at bensinmotor i båt blir dyrt uannsett hva de sies å bruke, formelen er enkel gang antall hk med 0,3 liter og timesforbruket er rimelig bra estimert. Det er kjipt å pumpe literpris til 13,- kroner når "Naboen" pumper til 8,- til sin diesel, siden det også er høyere brennenergi per liter diesel kontra bensin blir også forbruket betydelig laver per hk time dieselmotor-kontra bensinmotor.

 

Kort fortalt kan du dobble drivstoffutgiften med en bensiner kontra diesel med dagens kostnadmønster. Jeg har erfaring fra mercruser 7,4 liter v-8 forgasser på 330 hk der svelgte unna 95 liter i timen eller 2 liter per n.mil i aktuelle båt. Videre gikk jeg over til mercruisers 5 liter v-8 på 220 hk og forbruk 65 liter i timen eller ca 1,5 liter per n.mil. Som du ser utfra dataene mine kan en regne med en 0,28-0,30 liter per hk time for en forgassermotor og kontra dieselen der en kan regne med 0,21 liter per hk time.

 

Denne båten du ser på vil sannsynligvis ikke kunne kjøres frem i plan eller halvplan med ett forbruk under 2 liter per n.mil, og det blir dyyyrt :headbang:

 

Siden den også er undermotorisert utfra farten den oppgies til vil du sannsynligvis ende opp med å for det meste lunte avgårde i snekkefart, og da vil jeg anbefaløe deg å heller kjøpe en snekke som vil være bagatellmessig med tanke på drivstofforbruk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...