bhensv Startet 31.Mars.2010 Del på Facebook Startet 31.Mars.2010 Hei, er på jakt etter en båt som skal kjøpes sammen med venner og fant denne; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=17356904 Allment om båttypen/modellen; inspill bra/dårligt? Prisnivå; ok? Og framforallt, bytte av lameller, har aldrig mekket i båter forut, hvor stor operasjon er det? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Se ut som en helt OK båt det! Angående bytte av lameller, så er vel det strengt tatt en jobb for et verksted, med mindre man er veldig vant til å skru på saker og ting selv. Når man demonterer en gearkasse må drevene shimses korrekt opp etterpå for at det hele skal fungere skikkelig. Men du kan jo demontere gearkassen selv, og levere den til noen som har greie på det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 kjøpes sammen med venner Hei og velkommen på forumet ! Det første jeg tenkte på var... skal det soves i denne båten ? I så fall kanskje dere heller burde lete etter en båt med 2 cabiner ? Eller er dere veldig glade i hverandre Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 dette virker som en ok båt dette. Mye båt for pengene. litt enig med Worry II at det kunne bli trangt i cabin karnsje dere burde kikke innom Sollux 24 med aktercabin. lykke til med båtvalget Sitér dette innlegget Link to post
bhensv Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Hei og takk for rask respons! Ok, så girkassen må åpnes til den grad at dreven må skimses alltså, er halv-vant med å mekke og liker utfordringer. Et alternativ er å gjøre deler av jobben selv isåfall ja. Vi er ikke helt enige internt om vi skal ha en båt man kan sove i, personligen vil jeg ha så åpen akter som mulig for beste mulighet til å spise midsommar-silden under bar himmel (svensk). Sove gjør jeg like bra i et telt på land de få ganger det blir aktuelt. Sedan kommer det å dykkes en del fra båten, så da er det og positivt med åpen akter. Har dere fler forslag på båter som kan passe inn? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 hvis du ikke skal sove i båten så er jo en åpen snekke av no slag et alternativ feks en gammel livbåt Grimsøy 26 Taule er også en fin snekke for pengene Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Hei. Jeg har hatt Fram 25 i fem sesonger, og var helt greit fornøyd med den. De fleste av disse var solgt som halvfabrikat eller hjemmestøp, så kvaliteten varierer en hel del. Vi var 2 voksne + 1 tenåring og stor hund som var både på helgeturer og 4 ukers ferier med denne og jeg må si det fungerte fint. Båten tålte mye vær, men ruller jo endel som de fleste snekker. Båten er litt smal 2,55m om jeg husker riktig, meg forholdsvis rommelig alikevel. Utrolig praktisk og trygt er det og med luken forran ved trafikk ut og inn av båten, du slipper og ballansere deg fram på rekka noe du vil sette stor pris på i grov sjø når du må fram på fordekket. Prisen på Framèn (Generelt) er også noe som bidrar positivt til denne båten. Som alternativ ville jeg personlig sett etter noe med litt bedre plass. Nevner Scand 25 classic og ikke minst Comet 26 og 29 som særs rommlige båter, men prisen blir jo fort det dobbelte av en Fram. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
bhensv Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei, i det fina vårværet begynner lusten på å få tak i en båt bli akutt. Har varit å kikke på en Scand 24CC, har "panelen" några kommentarer på båttypen og kanskje og det aktuelle objektet? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21262109 Er det noen som kan gi et hint på hva en slik båt sån anslagsvis har for bensin-forbruk, 3L sjømilen, blir det så illa? På forhånd takk Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Det blir jo lett 40-50 liter i timen da, så en liten kveldstur kommer fort opp i tusenlappen.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
:båt1 Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 det er ikke uten grunn at diesel er førstevalget... Sitér dette innlegget Link to post
bhensv Svart 16.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2010 Hei, dette med 3L/sjømilen var i grunnen en vild gjetning fra min side, tenkte om noen med erfaring kunde gi inspill, høres det vettig ut? Diesel er helt klart førstevalget ja, men det er svårt å motivere å så pass mye høyere innkjøpspris. En motsvarande båt med Dieselmotor koster vel kjapt 100 tusen mer, kapitalkostnaden på det får man kjøpt en del bensin før, så tenker jeg, innspill? /bjørn Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 jeg persjonlig ville aldri kjøpt en bensinbåt pag eksplosjonsfare og drivstofforbruk Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 n bensinbåt pag eksplosjonsfare Nå har det seg sånn at de som har bensinmotor gjerne er mye flinkere til å holde motorrom rent, samt lufte ut/sjekke for lekkasje før hver gang de starter opp. Derav er godt over 90% av båtbranner dieselrelatert. En bensinmotor bråker mindre også Sitér dette innlegget . Link to post
:båt1 Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 liker ikke bensin Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 kan ikke fordra diesel... Sitér dette innlegget . Link to post
Retox_93 Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 kan ikke fordra diesel... HVorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 Litt OT dette, men diesel lukter vondt og bråker! Sitér dette innlegget . Link to post
SeaRaymond Svart 16.April.2010 Del på Facebook Svart 16.April.2010 145 hk x 0.32 liter per hk time (disse gamle volvomotorene er ikke snille på forbruket hva jeg har forstått) = ca. 45 liter i timen eller omtrent 30 kroner per n.mil (1,8 km) , på fullt da vel å merke. Ville klart styrt unna denne båten, da den også har alt for liten motor siden toppfarten er så lav, dvs du må ha full gass for å få den i plan og kan sikkert knappt dra av på spaken før den igjen ramler ned fra plan (planer i bestefall tvilsomt under 17 knop) Har generellt erfaring at bensinmotor i båt blir dyrt uannsett hva de sies å bruke, formelen er enkel gang antall hk med 0,3 liter og timesforbruket er rimelig bra estimert. Det er kjipt å pumpe literpris til 13,- kroner når "Naboen" pumper til 8,- til sin diesel, siden det også er høyere brennenergi per liter diesel kontra bensin blir også forbruket betydelig laver per hk time dieselmotor-kontra bensinmotor. Kort fortalt kan du dobble drivstoffutgiften med en bensiner kontra diesel med dagens kostnadmønster. Jeg har erfaring fra mercruser 7,4 liter v-8 forgasser på 330 hk der svelgte unna 95 liter i timen eller 2 liter per n.mil i aktuelle båt. Videre gikk jeg over til mercruisers 5 liter v-8 på 220 hk og forbruk 65 liter i timen eller ca 1,5 liter per n.mil. Som du ser utfra dataene mine kan en regne med en 0,28-0,30 liter per hk time for en forgassermotor og kontra dieselen der en kan regne med 0,21 liter per hk time. Denne båten du ser på vil sannsynligvis ikke kunne kjøres frem i plan eller halvplan med ett forbruk under 2 liter per n.mil, og det blir dyyyrt Siden den også er undermotorisert utfra farten den oppgies til vil du sannsynligvis ende opp med å for det meste lunte avgårde i snekkefart, og da vil jeg anbefaløe deg å heller kjøpe en snekke som vil være bagatellmessig med tanke på drivstofforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.