Jump to content

Ny Hallberg Rassy, ikke sjødyktig, rettssak


Bidevind

Recommended Posts

Dette er muligens en båt med en støpefeil i skroget og det er da ikke noe ukjent problem med andre merker også, inklusive.... nei dit går vi ikke :smiley:
Hvis HR er en produsent med så stort fokus på kvalitet som enkelte hevder burde vel støpefeil enten unngås eller oppdages, ikke leveres kunden?

 

Jeg dro det vel litt langt med den der :smiley: men de er jo en stor produsent som produserer veldig mange båter ala samlebånd sammenlignet med Regina,Malø,Najad,Aphrodite,Swedestar,Scanner,Nordship m.fl
Skjønner forsatt ikke hveilken produsent du mener? Såvidt jeg vet er de store produsentene veldig kvalitetsbeviste, nettopp fordi støpefeil er dyrt både pg.a ryktet og fordi det er i lengden rimeligere å gjøre tingene riktig første gang.

 

Det som er litt morsomt er at de har produsert et det rundt 10000båter nå og aldri levert en båt etter tiden, hvordan er tallene på antall leverte båter til rett tid hos de som produserer store volumer i andre land :nonod:
Igjen hvilken stor produsent er det du sikter til? Å ha en masse uferdige båter i produksjon er det ingen som ønsker, det taper man penger på. Da de starter produksjonen hos samlebåndsprodusentene er jo sluttdatoen gitt av takttiden på linjen. Når de har startet produksjon av din båt kan vel fortelle deg tidspunktet for ferdigstillelse innenfor en time.

 

Kan ikke la være å forestille meg hva enkelte her på forumet hadde fått ut av dette hadde det vært Bavaria og ikke HR som er saksøkt, selv om jeg er enig i at det det virker som en ekstra vanskelig hobbykverulant av en kunde.

Link to post
Skjønner forsatt ikke hveilken produsent du mener?
Jeg mener HR
Igjen hvilken stor produsent er det du sikter til?

f.eks Hanse men fyll gjerne på med andre for det er fler.

 

 

Kan ikke la være å forestille meg hva enkelte her på forumet hadde fått ut av dette hadde det vært Bavaria og ikke HR som er saksøkt
Ja gud det hadde tatt seg ut om det igjen var en bavaria, da hadde vel sydvestens "eksperter" dukket opp her i denne tråden :eek:
Link to post

De er ikke mange HR-båtene med feiler og når slikt oppstår er de tatt seriøst. Men de finnes båteiere som ikke gir tilgang til båten sin og ønsker kun penger til bake.

Slik går tinger ikke for seg i den verden og der blir saker som den.

Hva langt båteier kan gå med den saken blir interessant å se, men jeg har vansker med å se at han for båten levert til bake.

Link to post
Her er de ikke spørs om å ha 3 muligheter. De er spørs om å få mulighet med å ha tilgang til båten... :lipseal:

 

Norsk lov.

 

 

Ellers er dette blitt delvis en Bavaria tråd. Mer en halvparten som skrever i den tråden er Bavaria eiere :giggle:

 

Aner ikke

 

Har lest flere ganger dette med Sèlden rigg og Lewmar dekksutstyr, de kommer sikkert snart og... :saint:

 

Selden er vanlig rigg og brukes av mange produsenter. Det samme med Lewmar. Aner ikke hva du skriver om

 

 

Greit og kommentere, men vær saklig slik at vi andre forstår deg-

Vi sees!

Link to post
Den saken bærer preg av vanskelig kunde.

 

 

De er ikke mange HR-båtene med feiler og når slikt oppstår er de tatt seriøst. Men de finnes båteiere som ikke gir tilgang til båten sin og ønsker kun penger til bake.

Slik går tinger ikke for seg i den verden og der blir saker som den.

 

Tydeligvis at du kjenner saken langt mer enn vi andre som kun har lest avisartiklene, siden du slår fast at dette er en vanskelig kunde som har fått tak i tre vanskelige bestiktegelsmenn.

Sitat:

"– Vi är tre besiktningsmän som alla kommit fram till samma sak, nämligen att kundens klagomål är berättigade. Båten är behäftad med en mängd tillverkningsfel som påverkar båtens hållfasthet i hårt väder. Den är inte i sjövärdigt skick och får inte användas. sitat slutt"

 

 

Om han har nektet adgang eller verftet ikke har respondert på kundens henvendelser virker som om de ikke er enige om, men her vet du nok mer også.

sitat:

"Bengt Nordé vände sig till varvet för att få kompensation.

– Hallberg Rassy har negligerat oss totalt. Vi vill ha en ny båt eller en hävning av köpet, därför har vi nu skaffat advokat.

Men Magnus Rassy, vd för varvet, är av en annan uppfattning.

– Är det något fel på båten ska vi åtgärda det, men det har kunden tackat nej till. Vi har inte ens fått undersöka båten. För oss är det helt omotiverat att gå med på det kunden vill" sitat slutt.

Link to post

Det er veldig fort gjort å skape en usaklig debatt rundt dette, for ofte vektlegger folk den informasjonen som trekker i retning av det utfallet som man helst ønsker å se som sluttresultat.

 

Min erfaring med HR er at de tar alle reklamasjoner seriøst og de strekker seg langt i å tilfredsstille kunden. Dette er nok en langsiktig strategi de har med hensyn til å opprettholde en kvalitet som kundene forventer. Men så er det også slik at det i enkelte tilfeller er nødvendig å megle fordi kunden kanskje ønsker mer enn det kvalitetstandarden tilsier er riktig.

 

Jeg har selv vært borti tilfeller med HR hvor kunden har foreslått en langt rimeligere løsning i form av en økonomisk kompensasjon, men HR velger allikevel å sende ut en representant til å ta seg av saken. Jeg har også vært på oppdrag for HR hvor det har vist seg at det ikke er noe feil i båten, men det har skortet på kunnskapen om hvordan systemet skal brukes. Etter min viten har ikke båteieren fått noen faktura for ekstrakostnadene denne ekstra opplæringen har ført til.

 

Basert på mine egne erfaringer så velger jeg å tro HR følger sin egen filosofi i denne saken om at det ikke skal gis økonomisk kompensasjon for en mangel, for da har man et produkt ute i markedet som ikke representerer bedriftens overordnede kvalitetsmål.

 

Hvorfor det skal oppstå motsetninger mellom HR og Bavaria i denne tråden er mer enn jeg begriper, for dette er jo faktisk to båter hvor begge tar reklamasjoner svært alvorlig.

 

Det ville etter min mening ikke være vanskelig å finne flere eksempler på den rake motsetning hvor reklamasjonshenvendelsene tilsynelatende havner i mappen uønsket e-post.

Link to post

Hvis jeg får lov til å være litt provoserende så vil jeg si at kvaliteten er bedre i en Bavaria enn en HR, og dette fordi kvalitet er et noe som må sees sammen med blant annet utsalgspris / forventning. I og med at Bavaria selger langt flere båter enn HR så kan man også konkludere slik mener jeg.

 

Men man må ikke ut fra denne konklusjonen si at den tekniske standarden er lik for disse båtene, for en høy eller lav teknisk standard er noe konkret, -og måler man begge produktene hver for seg opp mot en felles uavhengig standard så ser man også disse forskjellene, som igjen reflekterer produksjonskostnaden og ikke utsalgsprisen. :crazy:

Link to post
Hvis jeg får lov til å være litt provoserende så vil jeg si at kvaliteten er bedre i en Bavaria enn en HR
Kvalitet for en sluttkunde er hva kunden subjektivt oppfatter som viktig for seg og hvordan det han kjøper oppfyller dette. Folk har helvigvis forskjellig smak og ønsker. I tillegg dreier det seg om hvordan produsenten opprettholder en jevn og forventet kvalitet til alle kunder. Denne tråden startet med at en kunde har saksøkt HR for feil på sin båt. M.h.t kundebehandling og vilje og evne til å rette eventuelle feil er det vel ingen som betviler at Ludne båt er blandt de beste her i landet i alle fall.

 

Men man må ikke ut fra denne konklusjonen si at den tekniske standarden er lik for disse båtene, for en høy eller lav teknisk standard er noe konkret,
Og den er nok relativt lik. Selv som CE -standarden er omdiskutert er det tross alt en objektiv standard, og der kommer jo Bavariane godt ut, de er jo klassifiser som A. Selvsagt er det detaljer ved en HR som er bedre enn Bavaria, men jeg tror ikke man tar noen større risko med en jordomseiling i en Bavaria kontra HR.
Link to post
Og den er nok relativt lik. Selv som CE -standarden er omdiskutert er det tross alt en objektiv standard, og der kommer jo Bavariane godt ut, de er jo klassifiser som A. Selvsagt er det detaljer ved en HR som er bedre enn Bavaria, men jeg tror ikke man tar noen større risko med en jordomseiling i en Bavaria kontra HR.

 

Etter å seilt en del med begge båttyper vil jeg påstå at HR er mye bedre en Bavaria, og ikke bare i detaljene. Skulle jeg lagt ut på langtur der jeg i større grad ville risikere å komme ut i dårlig vær, ville HR vært langt å foretrekke.

 

På den andre side skulle det bare mangle i og med at det er dette man betaler for når man kjøper en HR

Link to post

Denne saken viser ikke til konkrete feil hverken på båt eller motor, og hvis kunden ikke vil si hva det er, håper han vel på å løse saken med et forlik i retten. Håpet er vel at HR skal gi en eller annen økonomisk kompansasjon, samt fikse eller bytte inn båten i en annen uten tilsvarende feil. Tviler på at vi noen gang får vite detaljene rundt hva disse feilene er. HR er tydeligvis uenig i mannens krav, og velger rettsak fremfor det de mener er urimelig. Uten å kjenne hverken kunden eller feilene, har vi vel ingen sak vi heller.

Link to post

Vel, kan ta min skyld. Leste ikke hele tråden og trodde det gjaldt en båt solgt i Norge :blush: .

 

Da har en produsent 3 muligheter for å fikse samme feil.

 

Uansett, som jeg tidligere nevnte. Feil kan skje den beste. Nå er ikke HR min favoritt, men har kommet med noen nye tiltalende modeller som den nye 37 foteren.

 

Liker av Orust de nye Najadene uten center-cockpit.

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...