Jump to content

Informasjon til dem som henter båt i Sør England

Divemaster

Recommended Posts

Det er ikke første gang det blir gitt saftig bot for føring av fartøy i feil led i trafikkseparasjonssystemet i Den engelske kanal, men denne var i overkant drøy etter mitt syn. Nå er min erfaring at myndigheter i England og Frankrike, men i særdeleshet i Tyskland, er svært strenge med å følge opp regelverk.

I Oslofjorden, hvor det også er trafikkseparasjonssystem, skjer det relativt ofte at lystbåter seiler i motsatt lei av den som skal følges uten at det får konsekvenser. Jeg har også hørt at Horten VTS har måttet gripe inn over for loser på fartøy som har kommet over i feil led. :nonod: Det er litt værre mener nå jeg.

Under 21 meter lengde, så er det bedre at du holder deg utenfor TSS sonene.

Når du krysser TSS sonene, så gjør du det i 90 grader av fartsrettningen.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Om man f.eks henter en båt i Hamble og skal Nordover, kan man da følge land oppover på Englandsiden og så krysse over lenger opp eller MÅ man absolutt bevege seg på andre siden av kanalen når man skal nordover ?

Er det separasjonssoner med "friområder" langs land på begge sider så man i realiteten kan seile seg ut av kanalen og ikke trenger å ta hensyn til disse sonene og hvor langt Nord må man før man ikke lenger trenger å tenke på dette ?

kanalen.jpg

Det går veldig fint slik du har lagt opp fra Hamble til Dover, så lenge du holder deg innenfor den sydgående trafikksonen. På Imray sine kart C 12, C30, C25 og C26 er det fargelagde felter som viser dette . Røde skraveringer som ligger i felt fra bøye til bøye, som separasjonssoner både mellom skipsleier og for "inshore traffic zone".

Kryssingen ved Dover over til Calias er å anbefale. Mye trafikk men kort.

Utenfor Belgia og Nederland er det greit men en del å passe på (grunner, inn og utgående havnetrafikk.)

Når jeg var på tur oppover for 2 år siden gikk det helt smertefritt utenom forbi Rotterdam, hvor jeg ble beordrett til å gå inn til passeringsbøyene for "inshore traffic zone" som her er veldig smal og nærme land. Det var ingen store båter i nærheten men regel er regel og dessverre ble det stampe sjø for meg.

Ruten din langs Belgia og Nederland må nærmere land, og du må gå ut fra Nederland før øya "Terschelling".

Etter denne øya er det forbudt å krysse nordover til du nesten er på nordlig linje til Helgoland.( utenfor øya "Spiekeroog")

Redigert av Vidar B (see edit history)

Enzo: Den ruten du har lagt er sikkert hensiktsmessig for en motorbåt. Men en effektiv henteskipper ville droppet mesteparten av stoppene. Jeg kom tilbake fra henteturen med JGH i går. Ruten ble Portsmouth-Lowestoft- Hjem. En alternativ rute ville vært Ramsgate istedet for Lowestoft. Det hadde vært aktuelt hvis vi ikke kunne krysset innseilingen til London i dagslys/god sikt. Ville ikke forvillet meg over til Nederland. Altfor tidkrevende og ødeleggende for progresjonen. Du oppnår ingenting med det.

Lykke til. Har du handlet?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har ikke lagt inn noen stopp, de røde prikkene er bare noe jeg får når jeg legger ruta i google earth, jeg tenkte å seile et døgn først, så bunkre og deretter i ett til jeg er i Norge om turen blir noe av så da blir først stopp nord om Dover.

Har ikke handlet enda, venter med det til jeg har levert firsten om en uke + fra da og ut så blir det nok litt reising for å finne ut av dette. Skal på FIBOmessen i Tyskland rundt 20 april og vurderer å legge en liten rundreise inn på samme turen så det blir nok ikke handel før etter det. Båtene jeg ser på ligger i Hamble, Jersey og Amsterdam samt Kiel og muligens Gøteborg :smiley: så det blir jo en rundreise om jeg ikke treffer blink på første

Redigert av Enzo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...