Jump to content

Bytte motor i en -82 mod Baltic, erfaringer?

rettepsnah

Recommended Posts

Lurer litt på å bytte motor i en -82 mod Baltic. Synes maskinisten (Ford SABB 2704ET, 180HK) er litt for "slapp" , men har ikke funnet ut om jeg skal bytte.

De første Balticene er vel ikke godkjent for mer enn 220 HK, og hva er gjort av forbedringer i skroget for at de skal tåle mer motor?

Kunne tenkt meg å marsje i ca 20 kn, evt mellom 250 - 300 HK.

Noen som har byttet motor fra de gamle sliterne til noe mer "friskt" er jeg glad for tilbakemeldinger :-)

PS.

Ikke lenge igjen til bunnstoff og polishen skal frem igjen nå heldigvis :-)

Kanskje du kunne ha bytta til en Ford 2728 ? Jeg har selv en slik i min Fjord 880. Den har 200HK +++ Min er skrudd opp til ca 225 HK. Dette gjøres visstnok enkelt på dieselpumpa. Fjord 880 er ganske lik din Baltic i størrelse, vekt og skrog. I min båt gir denne maxfart på 25 knop og marsj på 20 knop.

Jeg tror kanskje dette kunne vært en mulighet fordi jeg regner med en slik motor passe rett i festene til den gamle motoren din. Antakelig kan du komme billig fra et slikt bytte også. Gode motorer er det også.

Dersom du vil sjekke hva et slikt bytte vil gi deg av fart, så kan du spørre Olle Terjesen på Winrace. Han regner dette ut relativt kjapt.

Hvilken fart får du nå?

Det er ikke bare å bytte motor. Men hele drivlinja. Dvs. motor, gir og aksel.

Jeg har motor som yter 220 hk på aksel, 45 mm aksel og 1998 mod gir som tåler godt over 300hk.

Ellers vurderte jeg på min forrige baltic og bytte til ford 2728TIm (275hk), men byttet heller til ny båt.

Ta kontakt med haugen maskin (Langhus) de har ofte motorer og mye tips ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...