rettepsnah Startet 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Mars.2010 Lurer litt på å bytte motor i en -82 mod Baltic. Synes maskinisten (Ford SABB 2704ET, 180HK) er litt for "slapp" , men har ikke funnet ut om jeg skal bytte. De første Balticene er vel ikke godkjent for mer enn 220 HK, og hva er gjort av forbedringer i skroget for at de skal tåle mer motor? Kunne tenkt meg å marsje i ca 20 kn, evt mellom 250 - 300 HK. Noen som har byttet motor fra de gamle sliterne til noe mer "friskt" er jeg glad for tilbakemeldinger :-) PS. Ikke lenge igjen til bunnstoff og polishen skal frem igjen nå heldigvis :-) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Kanskje du kunne ha bytta til en Ford 2728 ? Jeg har selv en slik i min Fjord 880. Den har 200HK +++ Min er skrudd opp til ca 225 HK. Dette gjøres visstnok enkelt på dieselpumpa. Fjord 880 er ganske lik din Baltic i størrelse, vekt og skrog. I min båt gir denne maxfart på 25 knop og marsj på 20 knop. Jeg tror kanskje dette kunne vært en mulighet fordi jeg regner med en slik motor passe rett i festene til den gamle motoren din. Antakelig kan du komme billig fra et slikt bytte også. Gode motorer er det også. Dersom du vil sjekke hva et slikt bytte vil gi deg av fart, så kan du spørre Olle Terjesen på Winrace. Han regner dette ut relativt kjapt. Hvilken fart får du nå? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 En kompis har akkurat sjøsatt sin eldre Baltic med ny 222hk Yanmar, og driver med innkjøring om dagen. Hadde TAMD40B 165hk før. Ser ut til å fungere glimrende foreløpig. Vet ikke hva farten blir enda da propell er litt lett. Har sett 22 tallet, men kan kanskje få litt til. Har hørt 24 fra andre med slik motor. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Det er ikke bare å bytte motor. Men hele drivlinja. Dvs. motor, gir og aksel. Jeg har motor som yter 220 hk på aksel, 45 mm aksel og 1998 mod gir som tåler godt over 300hk. Ellers vurderte jeg på min forrige baltic og bytte til ford 2728TIm (275hk), men byttet heller til ny båt. Ta kontakt med haugen maskin (Langhus) de har ofte motorer og mye tips ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 (redigert) Hallo! Mener det var Deutz eller Steyr som averterte med ferdige "motorpakker til Baltic" for noen få år siden. Mener å huske at de skulle gå rett inn uten for mye tilpasninger (husker ikke hk). Sjekk med http://www.univa.no/ om det var dem. Mvh Shalom Redigert 1.April.2010 av Shalom (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Det er en bruker her på forumet som har/hadde en Baltic med Steyr 236, mener å huske at han var meget godt fornøyd med dette oppsettet. Sjekk f.eks denne: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=486573 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
:båt1 Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 jeg tror Ca 220 hk er en god pakke for en baltic merke må du velge etter erfaringer og økonomi lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.