Per T Kålin Startet 1.April.2010 Del på Facebook Startet 1.April.2010 Hvem som helst kan være uheldig å berøre bunnen før eller senere, men det er vel ikke kystvakta en først og fremst tenker på under dette tema... http://www.abcnyheter.no/nyheter/miljo/100...-ved-jomfruland Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Det står mer om dette her. Er dog litt skeptisk til alle nyheter som blir publisert akkurat i dag...... Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Per T Kålin Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Skummel dag 1 April ja. Driver å spaner gjennom avisene nå for å prøve å finne mere lurestoff Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Litt morsom egentlig for her på forumet nermest koker det av kommentarer når noe har skjedd på sjøen, men i dag er det stille som i graven. Ingen som tør å begi seg "utpå" tydeligvis.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Vi er redde for at de skal ta hevn og sjekke VHF papirene våre.... Sitér dette innlegget Link to post
sjøleik Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 ikke redd, jeg. har papirene i orden :-) Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
GeirFrode Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 De jaktet sikkert på en som ikke hadde papirene i orden, tenker jeg. De fikk som fortjent. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 må være aprilsnarr:) Sitér dette innlegget Link to post
Solglitter Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 hmmm Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Nornen setter normen... De nye skipene i Nornen-klassen gjør at indre kystvakt beskytter miljøet både ved å minimalisere egen forurensning og ved å passe på at andre følger reglene. De kunne jo kanskje begynne med selv å sørge for å holde de grønne stakene på styrbord, når de seiler i leias hovedretning... Det tok veldig lang tid før politiet ble varslet. Det skal bli spennende å se om politiet vil reagere på dette lovbruddet, på samme måte som de reagerte mot de kinesiske sjøfolkene på FULL CITY? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 (redigert) Er ikke en grunnstøtning litt for alvorlig til å lage en aprilsnarr av? Jeg registrerer at mange har latt seg lure til å tro at nyhetsoppslagene om grunnstøtningen til KV "Nornen" var initiert av selve datoen 1. april. Som Douro nevner, gikk KV "Nornen" på feil side av en grønn flytestake. Og ifølge mine kilder skjedde det sør for den grønne flytestaken ca. midt i kartutsnittet hentet fra kystverket.no hvor det ligger to grunner på 2,7 og 1,8 meter. Maksimer og zoom inn en til to ganger: Kartutsnintt som viser ca. posisjon hvor KV "Nornen" grunnstøtte KV "Nornen" skal ha vært på seilas nordøstover da grunnstøtningen fant sted. Jeg ønsker ikke å hoverere over en slik hendelse da den kan skje med alle. Men av merkelig navigering og manøvrering jeg har registrert på kysten av Norge, og likens brudd på lytteplikt på VHF, må jeg nok innrømme at millitære fartøyer har stått for mesteparten. Jeg tror nok også at mannskaper fra Kystvakten hadde tjent bedre på å innta en noe mindre arrogant holdning over for handels- og lystfartøy. Redigert for skrivefeil. Redigert 2.April.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Du må ikke si slik om den hellige og ukrenkelige KV. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 (redigert) Har man i politiet forskjellige definisjoner på det å gå på grunn? Sitat fra ABC-nyheter: – Det har vært en grunnberøring, og skipet har ankret opp. Det er noe søl med hydraulikkolje på stedet, og det er lagt ut lenser, forteller operasjonsleder Gunnar Ramslien i Telemark politidistrikt til NTB Redigert 3.April.2010 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 grunnberøring er jo når du ikke blir stående på skjæret.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Har man i politiet forskjellige definisjoner på det å gå på grunn? Er det ikke grunn og avgrunn eller noe slikt mon tro. ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 spennende å se om politiet vil reagere Hvis de får vite noe. - KV grunnstøter. - KV har et utslipp. - KV foretar omfangsbedømming. - KV foretar skadebegrensning. - KV skriver rapport. Hva hendte med innsyn? Åpenhet? Eller på nynorsk "transparency"? Om de har sluppet ut 1 liter eller 1 kubikk vil vi aldri få vite. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 (redigert) Så veldig mye hemmelighold ser det ikke ut til å være. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...emark/1.7064392 - Drøyt 100 liter hydraulikkolje har lekket ut, sier informasjonssjef ved Forsvarets operative hovedkvarter, John Espen Lien. ...... Politiet fikk melding om grunnstøtingen klokken 11.51 torsdag. Redigert 4.April.2010 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Douro Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Ja, Mulligan. Og i tillegg til det gode prinsippet om "transparency" - så er det også et annet prinsipp som på nynorsk heter "proportionality". For meg så framstår det som totalt uproporsjonalt av den norske staten å investere i utrolig kostbare krigsfartøy som racer rundt i skjærgården vår, fullt bevæpnet, og plager fritidsbåtfolket med trusler om bøter og fengselsstraff for bagateller som manglende VHF-sertifikat o.l. - samtidig som grov feilnavigering på egne skip feies under teppet. Her kunne det likså godt ha gått menneskeliv tapt. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Så veldig mye hemmelighold ser det ikke ut til å være. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...emark/1.7064392 Nei - Krigskommandoen hadde jo ingen mulighet til å holde nyheten hemmelig, så da satte de selvsagt sin informasjonssjef på saken. Dette er ikke tungolje, så den løser seg opp selv, sier Lien. Faktum er at hydraulikkolje er noe av den mest giftige oljen som finnes. Å slippe slikt ut i miljøet, og satse på at den "løser seg opp selv", er en grov forsømmelse. Uttalelsene fra Lien anser jeg som et forsøk på bortforklaring. Ganske alvorlig - i grunnen. Og hvorfor tok det nesten en time før politiet ble varslet? Dette er jo påtakelig, når de samme myndighetene ønsker å idømme fengselsstraff til en kinesisk kaptein fordi han prioriterte andre oppgaver i løpet av de 25 minuttene han hadde til rådighet da FULL CITY dregget på grunn i samme farvann i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Krigsfartøy du den var god! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Tja. Hva gjorde de innerst i PG under den første Bushkrigen? Passet på at Saddam hadde nok redningsvester? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Saddam var vel neppe på sjøen, han hadde vel hverken vhf sertifikatet eller båtførerprøven heller. Ellers er jeg enig at det er bra at båtene kan brukes til forskjellige oppdrag, da slipper vi å kaste bort altfor mange penger. Se foreksempel på flyvefisken klassen til Danmark... Sitér dette innlegget Link to post
kringleira Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Ja, Mulligan. Og i tillegg til det gode prinsippet om "transparency" - så er det også et annet prinsipp som på nynorsk heter "proportionality". For meg så framstår det som totalt uproporsjonalt av den norske staten å investere i utrolig kostbare krigsfartøy som racer rundt i skjærgården vår, fullt bevæpnet, og plager fritidsbåtfolket med trusler om bøter og fengselsstraff for bagateller som manglende VHF-sertifikat o.l. - samtidig som grov feilnavigering på egne skip feies under teppet. Her kunne det likså godt ha gått menneskeliv tapt. Nå synes jeg dere er vel forutintatte. Jeg vet ikke hvorfor KV Nornen gikk på grunn, men jeg tviler vel på at det var feilnavigering. Det kan jo ha vært noen tekniske problemer som førte til grunnberøringen? Nå er jo den en kliss ny indre kystvakt, så den skulle vel ha utstyret i orden for å navigere i enkelt farvann. Og for de som føler seg truet av at marinen skal kontrollere papirer hos fritidsbåt folket, kan dere slappe helt av. Marinen driver ikke med det, det er Kystvakta sin jobb. Og til de som synes marinen gjør mye rart på sjøen, og går ofte på grunn, så er det en forklaring på det også. I motsetning til alle andre som bruker sjøen som transportvei og seiler midt i hovedleden, gjør ikke marinen kun det. F.eks gikk de gamle MTBène på grunn med jevne mellomrom, men dette var kalkulert og akseptert risiko for å seile på den måten de skulle. Dvs ikke midt i hovedleden, men i trange, dårlig merkede områder i høy fart. Da ligger det i sakens natur at en smeller på fra tid til annen. Fregattene seiler på en annen måte, og seiler stort sett leden nå de har innaskjærs seilas. Da går de heller ikke på grunn Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 KNM Oslo... Sitér dette innlegget Link to post
kringleira Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 KNM Oslo... KNM Oslo var en tragisk katastrofe hvor det omkom sjøfolk. Det hadde ingenting med navigering å gjøre. Fregatten fikk "black ship" i storm rett utenfor Bergen og ble knust på land. Svært tragisk, og alle fartøyers verste mareritt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.