Jump to content

Kystvakta/ bunnberøring

Per T Kålin

Recommended Posts

De tre skøytene utfører noen av de oppgavene KV også gjør - men ikke myndighetsutøvingen heldigvis. Men poenget mitt er å vise hva slags båter det ble henvist til over. Om den størrelsen skulle holde tviler jeg på - i hvertfall om man ha vært ombord og sett hvor trange de er.

Beklager at det var vanskelig å forstå. Men det er kanskje ikke god nok grunn for deg :smiley:

Når det gjelder rusesjekken regner jeg med at KV setter ut lettbåtene sine.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg mener at man trenger større båter enn Sundt klassen for tyngre slepeoppdrag. Om jeg husker rett forsøkte en av disse å slepe Bastøferga ved motorhavari for noen år siden. De klarte ikke å holde den i ro mot strømmen en gang :lol:

Jeg tror at en av grunnene til at KV har valgt så store båter bla er slepekapasiteten. Også antar jeg at døgnbemanning krever at man har soveplasser til mannskapet.

Dette er jo det jeg mener. En trenger ikke større båter enn Sundt klasse størrelse. Hva er det nå KV skal gjøre i Østfold/Vestfold skjærgården som krever så stort fartøy/stor plass ombord?

Etter hva jeg har sett, dreier det seg nok mest om at tollerne har en kantine de kan drikke kaffe i når de har pause. I tillegg til at KV er privatsjåfører for de.

Må forøvrig være norges dyreste oppholdsrom for statens tjenestemenn. :puke:

Det er vel ingen rederier som aksepterer en grunnberøring. Heller ikke Sjøforsvaret med Marinefartøyer og Kystvaktfartøyer.

Håndtering av risiko er noe alle rederier må ta hensyn til og ha et forhold til. I skipsfarten er det styrt av ISM (Internasjonal Saftey Mangement)regimet. Ålesunds rederiet som eier KV Nornen er pålagt å ha et system sammen med Sjøforsvaret som delopperatør. Er helt sikker på at et avik er fremkommet og at saken blir behandla internt i dette systemet. Om det skal være en ekstern granskning er det den lokale politimesteren som tar videre.

Hva denne granskingen kommer fram til vil jo tiden vise men fartsområdet vil nok bli diskutert. Nornenklassen blir/er jo også utstyrt med en HPB (Større MOB båt med overbygg) og en MOB båt for å utvide fartsområdet.

Tilbake til å håndtere risiko. Forskjellig fartsområder har forskjellig risiko. Supply båten som skal: ut og inn fra Norskekysten, transitt i åpent farvann og under DP operasjon under en oljeplatform må risikovurdere alle situasjoner og ha prosedyrer.

Seile på norskekysten har stor risiko. Bare spør neste utenomnordiske lystbåt dere møter og mange synes vi er totalt uansvarlige! Men vi aksepterer risikoen og forholder oss til den.

Fiskeridirektoratet har egne båter som har som oppgave å sjekke ruser.

Politiet har sine båter. 

Og så har vi redningsskøytene.

Dersom disse båtene skulle vise seg for svake til å gjennomføre slepeoppdrag, så bør man anvende profesjonelle slepebåter, og ikke disse latterlige og ekstremt kostbare krigsmalte farkostene i den indre Kystvakten.

CIMG0803.jpg

samtidig som grov feilnavigering på egne skip feies under teppet.

Hvor har du disse data fra? Grov feilnavigering ? Krisemaksimering. Å gå på feil side av en stake er neppe godt nok kvalifisert til å kalles grov feilnavigering. Dessuten ser jeg ikke bort i fra at isen har flyttet på staken i løpet av vinteren. Noe som skjer ganske ofte ved isvintre. Å gå på feil side av en stake er noe de fleste av oss sannsynligvis har gjort opp til flere ganger.

Redigert av Hansi (see edit history)

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Fiskeridirektoratet har egne båter som har som oppgave å sjekke ruser.

Politiet har sine båter. 

Og så har vi redningsskøytene.

Dersom disse båtene skulle vise seg for svake til å gjennomføre slepeoppdrag, så bør man anvende profesjonelle slepebåter, og ikke disse latterlige og ekstremt kostbare krigsmalte farkostene i den indre Kystvakten.

CIMG0803.jpg

Dette var det mest idiotiske innlegget jeg har lest på dette forumet. Så du mener kystvakten er latterlig og helt unødvendig??? Og til opplysning så er ikke Nornen klassen kostbare heller. Det er vanlige sivile båter som er gråmalt fordi de er KV. Men jeg antar du ikke mener det du skriver, for da måtte du vært en tulling. Eller kanskje du er ute etter å provosere? Hvis det var noe vi skulle ha gjort, var det heller å øke kystovervåkningen vår. Vi har en ekstrem lang kyst, og enorme havområder. Alt vi tjener penger på her i landet kommer jo fra havet. Og det vil du overlate til et par små politibåter og "profesjonelle slepebåter"... hahaha...

Det er vanlige sivile båter som er gråmalt fordi de er KV.

Hvis det var noe vi skulle ha gjort, var det heller å øke kystovervåkningen vår. Vi har en ekstrem lang kyst, og enorme havområder. Alt vi tjener penger på her i landet kommer jo fra havet. Og det vil du overlate til et par små politibåter og "profesjonelle slepebåter"... hahaha...

Hmm. Nå er det meg bekjent ikke mange sivile skip som er bestykket med kanon. Og sist jeg sjekket, var KV fortsatt en del av sjøforsvaret.

Når det gjelder å øke kystovervåkingen, så er det sikkert mulig at den burde vært øket. Men da skjønner jeg ikke hvorfor KV mesteparten av sommeren suser rundt langt inne i Oslofjorden og kontrollerer fritidsbåter som bare har vært ute på en liten helgetur. Da burde dere jammen omprioritere litt på oppdragene deres.

Dessuten ser jeg ikke bort i fra at isen har flyttet på staken i løpet av vinteren. Noe som skjer ganske ofte ved isvintre.

Om så er, hører det med til basiskunnskapene å vite at flytende sjømerker, og også faste i form av jernstenger og -søyler, kan flytte på seg eller bli borte på grunn av påvirkning fra bølger, strøm, is osv. Man skal uansett ikke basere navigasjon kun på en kilde for posisjonsbestemmelse. Men som jeg har sagt før, kan en grunnstøtning skje med alle, både de værste og beste.

Å gå på feil side av en stake er noe de fleste av oss sannsynligvis har gjort opp til flere ganger.

Da er det sentrale spørsmålet om det er gjort bevisst eller ubevisst. Flere steder kan man gjerne gå på "feil" side av en stake om man vet at det er nok vann under kjølen til at man ikke grunnstøter/-berører, og om man i tillegg har tatt høyde for en god sikkerhetsmargin.

Dersom man ubevisst går på feil side av en stake, eller med fullt overlegg går på feil side av en stake hvor man ikke beregner nok sikkerhetsmargin(uaktsomhet), sier det seg selv at det kan få fatale konsekvenser.

[...]Å gå på feil side av en stake er noe de fleste av oss sannsynligvis har gjort opp til flere ganger.

Å miste ankerfestet etter å ha lagt seg til for natten på en mindre optimal ankringsplass og blitt overrasket av sjitvær er også noe "de fleste" av oss nok også har vært borte i en gang eller to. Kan likevel ikke huske den samme foståelse for en tidligere nevnt kinesisk kaptein som "kom borti" granitten i samme området som disse edle og brave karer i KV bæsjet på leggen....

Redigert av millisivert (see edit history)
Vi har en ekstrem lang kyst, og enorme havområder. Alt vi tjener penger på her i landet kommer jo fra havet. Og det vil du overlate til et par små politibåter og "profesjonelle slepebåter"... hahaha...

For meg ser det ut til at du har misforstått. KV "Nornen" samt de fire andre fartøyene i Nornen-klassen, er bygd for den indre kystvakten og ikke for å operere i store havområder, eksempelvis Barentshavet og arktiske områder. Det er etter min mening berettiget å stille spørsmål ved om det er fornuftig bruk av ressurser å benytte fem slike millitære fartøyer til å blant annet kontrollere om fritidsbåtfolk overholder grensene for alkohol- og tobakkskoter samt på vegne av Telenor sjekker om det er betalt konsesjonsavgift for eventuell VHF som måtte finnes om bord i lystfartøyer.

quote Capitaine:

...fornuftig bruk av ressurser å benytte fem slike millitære fartøyer til å blant annet kontrollere om fritidsbåtfolk overholder grensene for alkohol- og tobakkskoter samt på vegne av Telenor sjekker om det er betalt konsesjonsavgift for eventuell VHF som måtte finnes om bord i lystfartøyer.

unquote

Men dersom båtene var hvite med blå striper og underlagt Justisdept, alt ok da?

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

quote Capitaine:

...fornuftig bruk av ressurser å benytte fem slike millitære fartøyer til å blant annet kontrollere om fritidsbåtfolk overholder grensene for alkohol- og tobakkskoter samt på vegne av Telenor sjekker om det er betalt konsesjonsavgift for eventuell VHF som måtte finnes om bord i lystfartøyer.

unquote

Men dersom båtene var hvite med blå striper og underlagt Justisdept, alt ok da?

TrondT

Jeg sakset denne fra tråden kystvakta 2010. Og jeg spør meg selv.... er det bare tidtrøyte for enkelte å mase og bruke masse energi på en ting man aldri får gjort noenting med? Kystvakta ble opprettet på et tidspunkt, og deres arbeidsoppgaver er varierte. Selv om noen har andre behov enn å ha en oppegående KV flåte, og lar seg iritere av at KV eksisterer, så kommer KV til å bestå frem til norske myndigheter bestemmer annet. Så å hevde både det ene og det andre her inne vil ikke hjelpe på ønskene om å kutte ut hele KV. At et KV skip har grunnstøtt er beklagelig, og jeg håper det går bra med miljøet rundt denne båten. Jeg lurer på om kanskje en øvelse i blindnavigering kan ha forårsaket dette. ( ingen utsyn fra broen, man forholder seg kun til klokke/paralellforsyver og passer. )

Men, hva vet vel jeg. Dere får krangle videre :lol:

I fiskerisaker, eksempelvis kald granat avfyrt i siden på fiskebåt nordpå for en del år siden, var det påtalemakten representert ved statsadvokaten i gjeldende distrikt og departementet (og da ikke forsvars-) direkte som rettledet og gav klarering - ikke admiralen i Bodø. At admiralen i Bodø satt med sambandsmidlet og kommandokjeden endrer etter mitt syn ikke formalitetene om at KV i slike situasjoner opererer som staten Norge sin utøvende arm uavhengig av departement og kommandokjede. Fargen på telefonen som ringer endrer ikke innholdet i samtalen.

Lurer dessuten på om det er mange som stikker av fra politiets rutine kontroller langs veiene. De har vel ikke krav om sjelig grunn til mistanke før de sjekker utånding og sertifikat?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Jeg lurer på om kanskje en øvelse i blindnavigering kan ha forårsaket dette. ( ingen utsyn fra broen, man forholder seg kun til klokke/paralellforsyver og passer. )

Dersom det tidvis foregår navigering på denne måten om bord på Sjøforsvarets fartøy, blir det etter mitt skjønn utvist særdeles grov uaktsomhet i disse tilfellene, især om ingen overvåker seilasen ved hjelp av andre navigasjonsinstrumenter og/eller står klar til å gripe inn. Jeg håper for Kystvakten sin del at du tar feil her. Slik navigasjon er ikke i tråd med å unngå skade på menneske, miljø og/eller materiell.

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Dersom det tidvis foregår navigering på denne måten om bord på Sjøforsvarets fartøy, blir det etter mitt skjønn utvist særdeles grov uaktsomhet i disse tilfellene, især om ingen overvåker seilasen ved hjelp av andre navigasjonsinstrumenter og/eller står klar til å gripe inn. Jeg håper for Kystvakten sin del at du tar feil her. Slik navigasjon er ikke i tråd med å unngå skade på menneske, miljø og/eller materiell.

Selvsagt er dette overvåket! Det sier seg jo selv... Jeg synes å erindre at jeg skrev øvelse i blindnavigering gjorde jeg ikke?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Jeg lurer på om kanskje en øvelse i blindnavigering kan ha forårsaket dette. ( ingen utsyn fra broen, man forholder seg kun til klokke/paralellforsyver og passer. )

Jeg synes å erindre at jeg skrev øvelse i blindnavigering gjorde jeg ikke?

Og jeg synes å erindre at du skrev at øvelse i blindnavigering kan ha forårsaket grunnstøtningen til KV "Nornen". :wink:

Om så er tilfelle i såpass trangt farvann, utgjør slike øvelser en betydelig risiko for mannskap, miljø og skip.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...