nomen Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Var borte å kikket på "Nornen" idag,de var i gang med å tømme dokken når jeg var der. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Frøken Fryd Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Flott skute! Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Mange fine spekulasjoner i denne tråden også som ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre i det hele tatt. Og stort sett samme gjengangere som før. Var heller ikke noen stor overraskelse for å si det forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Uansett hvilket skip (KV, Full City eller andre) så er det ikke bra når slike ting skjer. Og det er vanskelig å finne gode argumenter for at den ene saken er "bedre" enn den andre. Full City sin forklaring om språkproblemer er vel ikke akkurat en god unnskyldning. Det kunne vært interressant å vite hvorfor KV gikk på feil side av staken. Eneste saken jeg kan komme på i farten som (ihvertfall delvis) fritar mannskapet/los er vel Rocknes der det manglet merking. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Capitaine Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Eneste saken jeg kan komme på i farten som (ihvertfall delvis) fritar mannskapet/los er vel Rocknes der det manglet merking. Jeg er ikke ute etter å finne syndebukker, men når det gjelder Rocknes, synes jeg spesielt losen slapp billig unna da fartøyet lå altfor langt sør i leden utenfor hvit sektor på seilas sydover i Vatlestraumen. Selv om Rocknes altså seilte i rød sektor utenfor den hvite, har losen mer eller mindre blitt renvasket. Det er likevel selvsagt en stor sikkerhetsgevinst at den mye omtalte grunnen ble merket. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Litt merkelig. Pressevillederen hos KV sier: Skipet var ifølge Yngve Kristiansen i Kystvakten Sør på patrulje i området da det støtte mot grunnen. Propellsystemet på skipet er hydraulisk operert, og det har nok kommet borti grunnen slik at noe hydraulikkolje sivet ut, forteller Kristiansen til VG Nett. Fartøyet har ikke konvensjonelle propellere. Fremdriften her er to stk LIPS FS225-2/WM azimuththrustere. Det er vel lite hydraulikk nedi der, men for det meste smøreolje. Hydraulikken ligger inni båten. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Men dersom båtene var hvite med blå striper og underlagt Justisdept, alt ok da? Det hadde etter min mening selvsagt vært bedre at en slik kontroll med sivile i fredstid ikke ble utført av millitære. Men når det er sagt, mener jeg det er langt mer alvorlig kriminalitet å fokusere på enn å telle eventuelt for mange flasker med alkohol, selv om bord på lystfartøy som ikke en gang har vært i utlandet, og enn å drive inn konsesjonsavgift for en eventuell radiostasjon om bord i ikke-radiopliktige fartøy for en kommersiell aktør som Telenor. Men jeg registrerer at det dessverre brukes mye ressurser på slike kontrolloppgaver og at flere forsvarer en slik ressursbruk, særlig da av personer som er ansatt i det millitære. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Uten at jeg skal begi meg inn på hvordan KV disponerer sine ressurser (selv om jeg er enig i at ressursbruken i noen sammenhenger kan diskuteres) så virker det som at kontroll av småbåter (flaskefor/VHF/andre ting) er mye mer utbredt langs østlandskysten enn lengre vest/nord. Dersom dette er tilfelle så er det kanskje en grunn til at KV i disse områdene fokuserer mer på denne typen oppgaver enn andre oppgaver som er mer prioritert langs andre deler av kysten vår? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 (redigert) Jeg har inntrykk av at det er mer aktiv grensekontroll på veiene også. Kanskje det hele henger sammen med økt grensekontroll med tanke på Schengen, nakotika smugling og terror fare? Således er det en god unnskyldning å ha toll og VHF kontroller jo flere båter man er ombord i jo enklere er det å fange opp de uønskede og jo mer avskrekkende er systemet for de som tenker på å gjøre noe som vi ikke har godt av. Kanskjer det er slik de tenker? Redigert 6.April.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 økt grensekontroll med tanke på Schengen, Nuh. Schengenavtalen går ut på at det ikke skal være noen grensekontroll. Hadde det vært årsaken hadde heltene våre ligget på Russegrensa alle sammen. Russland er det eneste ikke-Schengen land vi har grense mot. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 (redigert) Det finnes allerede 3 "Sundt" redningsskøyter som patruljerer rett som det er i dette området De ligger i Oslo, Moss og Tønsberg. Bare en liten presisering: Skøytene du sikter til tilhører Simrad-klassen. Noen Sundt-klasse finnes ikke, derimot finnes det en Petter C.G. Sundt klasse. Dette er de nye hurtiggående skøytene som f.eks. Sundt Flyer. Horn Flyer og Stormbull. I tillegg er det levert ytterligere en skøyte i Petter C.G. Sundt-klassen båt men denne er foreløpig TBN Redigert 6.April.2010 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 takk - det var på sin plass. Flyerne har jeg hørt de raske, store båtene bli kalt. Vet ikke om det er noe NSSR bruker. Noen andre kaller de "helvetes forbanna hekkbølgemonster" hvilket heller ikke er helt usant. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Kanskje det hele henger sammen med økt grensekontroll med tanke på Schengen, nakotika smugling og terror fare?Således er det en god unnskyldning å ha toll og VHF kontroller jo flere båter man er ombord i jo enklere er det å fange opp de uønskede og jo mer avskrekkende er systemet for de som tenker på å gjøre noe som vi ikke har godt av. Det ville ikke forundre meg om noen bruker narkotikasmugling og terrorfare som argumentasjon for å forsvare den etter mitt syn ekstreme ressursbruken i Kystvakten for toll- og radiokonsesjonskontroll av fritidsfartøy. Om kontrollvirksomheten har noe med narkotikasmugling og terrorfare å gjøre, bør vel lystfartøyene undersøkes mer nøye ved hjelp av eksempelvis trente hunder for å finne eventuell narkotika og skjulte våpen eller farlige stoffer som kan brukes i terrorøyemed. Det er relativt mange gjemmesteder om bord. Men før slik kontroll gjennomføres, kan det også være en fordel å ta kontakt med etteretningstjeneste... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Men før slik kontroll gjennomføres, kan det også være en fordel å ta kontakt med etteretningstjeneste... Tror du ikke KV har tilgang på slik info? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 (redigert) I og med at KV er under millitær kommando kan nok KV ha tilgang til informasjon fra etteretningstjeneste. Om så er tilfelle, fremstår kontroll av barskap og eventuell radiokonsesjon for VHF om bord i fritdsfartøy enda mindre viktig i mine øyne i forhold til at ressursene kunne blitt omprioritert til å bekjempe alvorlig kriminalitet... Redigert 6.April.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Full City sin forklaring om språkproblemer er vel ikke akkurat en god unnskyldning. Jeg har ikke oppfattet at Full City brukte språkproblemer som unnskyldning. Men derimot så var det en minister (som selv sier "pottit" i stedet for "potet") som gav uttrykk for at hun var opprørt over dårlige engelskkunnskaper til det kinesiske mannskapet. Jeg synes de snakket engelsk slik som de fleste kinesere snakker engelsk. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Eneste saken jeg kan komme på i farten som (ihvertfall delvis) fritar mannskapet/los er vel Rocknes der det manglet merking. Losen ble ikke frikjent fordi det manglet merking. Det er mange grunner som mangler merking - man har ikke lov til å seile på de av den grunn. Losen ble frikjent fordi grunnen ikke var avmerket i kartet, og fordi han (og andre sjøfarende) ikke hadde fått informasjon om grunnen etter at den var oppdaget. Losen visste godt hvor han var. Han trodde han kunne være der, også med et så dypt skip. Jeg er ikke ute etter å finne syndebukker, men når det gjelder Rocknes, synes jeg spesielt losen slapp billig unna da fartøyet lå altfor langt sør i leden utenfor hvit sektor på seilas sydover i Vatlestraumen. Selv om Rocknes altså seilte i rød sektor utenfor den hvite, har losen mer eller mindre blitt renvasket. Rocknes gikk på grunn i dagslys, i likhet med Nornen. Da kan man ikke se sektorene. Sektorene er laget for nattseilas. Jeg seiler selv veldig, veldig ofte i rød sektor, når jeg vet at det er nok vann der, og når jeg mener at det er mest forsvarlig ut fra en totalvurdering av alle forhold. Mange lykter har rød sektor der det er klart farvann. (Selv om det ikke er mest vanlig). Andre lykter har hvit sektor der det er farlig farvann. Som for eksempel Djupodden på Jomfruland. Når det gjelder Nornen, så var hans store feil, at han IKKE seilte seg ut av hvit sektor! Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Beklager at jeg har misforstått. Da var det i andre enden av kommunikasjonen at språkkunnskapene var dårlige? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Douro Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Det var ikke språkproblemene som var det verste i den andre enden. Det var budskapet som ble kommunisert, som var problemet. (I den andre enden!) Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Her bør noen hode® rulle! Dette må være et skoleeksempel på dårlig navigasjon. Det siste er jeg enig i. Men jeg er ikke enig i at hoder bør rulle, av den grunn. Det viktigste er å lære av en ulykke - ikke å korsfeste de som har vært uheldig (eller som i dette tilfellet: udyktig). Mitt hovedpoeng har vært å påpeke den skrikende forskjell i hvordan kaptein og navigatører på Full City blir behandlet - og hvordan statsmakten nå står fram og bortforklarer og uskyldiggjør kaptein og navigatør på Nornen. Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Å gå på feil side av en stake er neppe godt nok kvalifisert til å kalles grov feilnavigering. Dessuten ser jeg ikke bort i fra at isen har flyttet på staken i løpet av vinteren. Noe som skjer ganske ofte ved isvintre. Å gå på feil side av en stake er noe de fleste av oss sannsynligvis har gjort opp til flere ganger. Mange fine spekulasjoner i denne tråden også som ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre i det hele tatt. Og stort sett samme gjengangere som før. Var heller ikke noen stor overraskelse for å si det forsiktig. Det er heller ikke noen stor overraskelse for meg, Hansi, at du kommer med selvmotsigende tøv også her i denne tråden. Den ene dagen framfører du "fine spekulasjoner" om is som har flyttet på staker. Den neste dagen harselerer du med at andre framfører "fine spekulasjoner". En viktig oppgave og plikt for alle sjøfarende, er å gjøre myndighetene (og andre sjøfarende) oppmerksom på feil med oppmerkingen. Dersom den grønne staken var vekk som følge av is, som du så "fint" spekulerer i - er det ikke da en ganske grov tjenesteforsømmelse av de militære sjøkrigsmyndighetene at de ikke har publisert dette for omverdenen, etter at de oppdaget det "the hard way"? Kanskje jeg har gått glipp av noe, men jeg kan ikke finne noen henvisning til denne grønne staken verken her eller her. Og uansett om en grønn stake er tatt av isen eller ikke, bør man ikke også navigere etter andre metoder, enn kun å stole på "floating aids"? Hva er grov feilnavigering, om ikke det? Så enig, så enig Nyste Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Schengenavtalen går ut på at det ikke skal være noen grensekontroll. Jeg tror nok du må erstatte "grensekontroll" med "passkontroll". Før Schengen var det sjelden en ble stoppet ved bilpassering inn til Norge fra Svinesund. Nå er det svært sjelden det ikke er kontroll. Og takk for det!. Nyhetene viser at de blir stadig flikere til å oppdage både det ene og et andre. Jeg kan slettes ikke si jeg føler meg plaget når jeg blir stoppet, snarere tvert imot synes jeg faktisk det er godt at det blir kontrollert, både med tanke på det som faktisk oppdages og også rent preventivt. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 mange flotte sofaseilere her inne, med god kunnskap om seilas i all slags vær med alle slags fartøy - men dog er sitt eget fartøy på land under en pressenning eller innefrosset i Oslofjorden halve året.... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Å mentalt forberede seg på at en feil kan gjøres eller skje bør etter min mening ligge på et forebyggende plan, -uten at straffen man kan få er selve motivasjonen for å lære. Tråden er interessant i så måte på noen områder, og helt uinteressant på andre områder. Mener da jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Jeg tror nok du må erstatte "grensekontroll" med "passkontroll". Joda, men de som kontrollerer på Svinesund er tollere som utfører tollkontroll. Det er kun fra ikke-Schengen land at det er passkontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.