Jump to content

Kystvakta/ bunnberøring


Per T Kålin

Recommended Posts

Uansett hvilket skip (KV, Full City eller andre) så er det ikke bra når slike ting skjer. Og det er vanskelig å finne gode argumenter for at den ene saken er "bedre" enn den andre. Full City sin forklaring om språkproblemer er vel ikke akkurat en god unnskyldning.

Det kunne vært interressant å vite hvorfor KV gikk på feil side av staken.

 

Eneste saken jeg kan komme på i farten som (ihvertfall delvis) fritar mannskapet/los er vel Rocknes der det manglet merking.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Eneste saken jeg kan komme på i farten som (ihvertfall delvis) fritar mannskapet/los er vel Rocknes der det manglet merking.

 

Jeg er ikke ute etter å finne syndebukker, men når det gjelder Rocknes, synes jeg spesielt losen slapp billig unna da fartøyet lå altfor langt sør i leden utenfor hvit sektor på seilas sydover i Vatlestraumen. Selv om Rocknes altså seilte i rød sektor utenfor den hvite, har losen mer eller mindre blitt renvasket. Det er likevel selvsagt en stor sikkerhetsgevinst at den mye omtalte grunnen ble merket.

Link to post

Litt merkelig. Pressevillederen hos KV sier:

 

Skipet var ifølge Yngve Kristiansen i Kystvakten Sør på patrulje i området da det støtte mot grunnen.

Propellsystemet på skipet er hydraulisk operert, og det har nok kommet borti grunnen slik at noe hydraulikkolje sivet ut, forteller Kristiansen til VG Nett.

 

Fartøyet har ikke konvensjonelle propellere. Fremdriften her er to stk LIPS FS225-2/WM azimuththrustere. Det er vel lite hydraulikk nedi der, men for det meste smøreolje. Hydraulikken ligger inni båten.

Link to post
Men dersom båtene var hvite med blå striper og underlagt Justisdept, alt ok da?

 

Det hadde etter min mening selvsagt vært bedre at en slik kontroll med sivile i fredstid ikke ble utført av millitære. Men når det er sagt, mener jeg det er langt mer alvorlig kriminalitet å fokusere på enn å telle eventuelt for mange flasker med alkohol, selv om bord på lystfartøy som ikke en gang har vært i utlandet, og enn å drive inn konsesjonsavgift for en eventuell radiostasjon om bord i ikke-radiopliktige fartøy for en kommersiell aktør som Telenor. Men jeg registrerer at det dessverre brukes mye ressurser på slike kontrolloppgaver og at flere forsvarer en slik ressursbruk, særlig da av personer som er ansatt i det millitære.

Link to post

Uten at jeg skal begi meg inn på hvordan KV disponerer sine ressurser (selv om jeg er enig i at ressursbruken i noen sammenhenger kan diskuteres) så virker det som at kontroll av småbåter (flaskefor/VHF/andre ting) er mye mer utbredt langs østlandskysten enn lengre vest/nord.

Dersom dette er tilfelle så er det kanskje en grunn til at KV i disse områdene fokuserer mer på denne typen oppgaver enn andre oppgaver som er mer prioritert langs andre deler av kysten vår?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post

Jeg har inntrykk av at det er mer aktiv grensekontroll på veiene også. Kanskje det hele henger sammen med økt grensekontroll med tanke på Schengen, nakotika smugling og terror fare?

Således er det en god unnskyldning å ha toll og VHF kontroller :wink: jo flere båter man er ombord i jo enklere er det å fange opp de uønskede og jo mer avskrekkende er systemet for de som tenker på å gjøre noe som vi ikke har godt av.

 

Kanskjer det er slik de tenker?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Det finnes allerede 3 "Sundt" redningsskøyter som patruljerer rett som det er i dette området :wink: De ligger i Oslo, Moss og Tønsberg.

 

Bare en liten presisering:

 

Skøytene du sikter til tilhører Simrad-klassen.

Noen Sundt-klasse finnes ikke, derimot finnes det en Petter C.G. Sundt klasse. Dette er de nye hurtiggående skøytene som f.eks. Sundt Flyer. Horn Flyer og Stormbull. I tillegg er det levert ytterligere en skøyte i Petter C.G. Sundt-klassen båt men denne er foreløpig TBN

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Kanskje det hele henger sammen med økt grensekontroll med tanke på Schengen, nakotika smugling og terror fare?

Således er det en god unnskyldning å ha toll og VHF kontroller :wink: jo flere båter man er ombord i jo enklere er det å fange opp de uønskede og jo mer avskrekkende er systemet for de som tenker på å gjøre noe som vi ikke har godt av.

 

Det ville ikke forundre meg om noen bruker narkotikasmugling og terrorfare som argumentasjon for å forsvare den etter mitt syn ekstreme ressursbruken i Kystvakten for toll- og radiokonsesjonskontroll av fritidsfartøy. Om kontrollvirksomheten har noe med narkotikasmugling og terrorfare å gjøre, bør vel lystfartøyene undersøkes mer nøye ved hjelp av eksempelvis trente hunder for å finne eventuell narkotika og skjulte våpen eller farlige stoffer som kan brukes i terrorøyemed. Det er relativt mange gjemmesteder om bord. Men før slik kontroll gjennomføres, kan det også være en fordel å ta kontakt med etteretningstjeneste... :wink:

Link to post

I og med at KV er under millitær kommando kan nok KV ha tilgang til informasjon fra etteretningstjeneste. Om så er tilfelle, fremstår kontroll av barskap og eventuell radiokonsesjon for VHF om bord i fritdsfartøy enda mindre viktig i mine øyne i forhold til at ressursene kunne blitt omprioritert til å bekjempe alvorlig kriminalitet...

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Full City sin forklaring om språkproblemer er vel ikke akkurat en god unnskyldning.

 

Jeg har ikke oppfattet at Full City brukte språkproblemer som unnskyldning. 

 

 

Men derimot så var det en minister (som selv sier "pottit" i stedet for "potet") som gav uttrykk for at hun var opprørt over dårlige engelskkunnskaper til det kinesiske mannskapet. Jeg synes de snakket engelsk slik som de fleste kinesere snakker engelsk.

Link to post
Eneste saken jeg kan komme på i farten som (ihvertfall delvis) fritar mannskapet/los er vel Rocknes der det manglet merking.

Losen ble ikke frikjent fordi det manglet merking. Det er mange grunner som mangler merking - man har ikke lov til å seile på de av den grunn. Losen ble frikjent fordi grunnen ikke var avmerket i kartet, og fordi han (og andre sjøfarende) ikke hadde fått informasjon om grunnen etter at den var oppdaget. Losen visste godt hvor han var. Han trodde han kunne være der, også med et så dypt skip.

 

Jeg er ikke ute etter å finne syndebukker, men når det gjelder Rocknes, synes jeg spesielt losen slapp billig unna da fartøyet lå altfor langt sør i leden utenfor hvit sektor på seilas sydover i Vatlestraumen. Selv om Rocknes altså seilte i rød sektor utenfor den hvite, har losen mer eller mindre blitt renvasket.

 

 

Rocknes gikk på grunn i dagslys, i likhet med Nornen. Da kan man ikke se sektorene. Sektorene er laget for nattseilas.

 

Jeg seiler selv veldig, veldig ofte i rød sektor, når jeg vet at det er nok vann der, og når jeg mener at det er mest forsvarlig ut fra en totalvurdering av alle forhold. Mange lykter har rød sektor der det er klart farvann. (Selv om det ikke er mest vanlig).

 

Andre lykter har hvit sektor der det er farlig farvann. Som for eksempel Djupodden på Jomfruland. Når det gjelder Nornen, så var hans store feil, at han IKKE seilte seg ut av hvit sektor!

Link to post
Her bør noen hode® rulle! Dette må være et skoleeksempel på dårlig navigasjon. 

 

Det siste er jeg enig i. Men jeg er ikke enig i at hoder bør rulle, av den grunn. Det viktigste er å lære av en ulykke - ikke å korsfeste de som har vært uheldig (eller som i dette tilfellet: udyktig).

 

Mitt hovedpoeng har vært å påpeke den skrikende forskjell i hvordan kaptein og navigatører på Full City blir behandlet - og hvordan statsmakten nå står fram og bortforklarer og uskyldiggjør kaptein og navigatør på Nornen.

Link to post
Å gå på feil side av en stake er neppe godt nok kvalifisert til å kalles grov feilnavigering. Dessuten ser jeg ikke bort i fra at isen har flyttet på staken i løpet av vinteren. Noe som skjer ganske ofte ved isvintre. Å gå på feil side av en stake er noe de fleste av oss sannsynligvis har gjort opp til flere ganger.

 

Mange fine spekulasjoner i denne tråden også som ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre i det hele tatt. Og stort sett samme gjengangere som før. :yesnod: Var heller ikke noen stor overraskelse for å si det forsiktig.

Det er heller ikke noen stor overraskelse for meg, Hansi, at du kommer med selvmotsigende tøv også her i denne tråden. 

 

Den ene dagen framfører du "fine spekulasjoner" om is som har flyttet på staker. Den neste dagen harselerer du med at andre framfører "fine spekulasjoner".

 

 

En viktig oppgave og plikt for alle sjøfarende, er å gjøre myndighetene (og andre sjøfarende) oppmerksom på feil med oppmerkingen. Dersom den grønne staken var vekk som følge av is, som du så "fint" spekulerer i - er det ikke da en ganske grov tjenesteforsømmelse av de militære sjøkrigsmyndighetene at de ikke har publisert dette for omverdenen, etter at de oppdaget det "the hard way"? Kanskje jeg har gått glipp av noe, men jeg kan ikke finne noen henvisning til denne grønne staken verken  her eller her. Og uansett om en grønn stake er tatt av isen eller ikke, bør man ikke også navigere etter andre metoder, enn kun å stole på "floating aids"?

 

Hva er grov feilnavigering, om ikke det?

 

 

Så enig, så enig Nyste

Link to post
Schengenavtalen går ut på at det ikke skal være noen grensekontroll.

Jeg tror nok du må erstatte "grensekontroll" med "passkontroll".

 

Før Schengen var det sjelden en ble stoppet ved bilpassering inn til Norge fra Svinesund. Nå er det svært sjelden det ikke er kontroll. Og takk for det!. Nyhetene viser at de blir stadig flikere til å oppdage både det ene og et andre. Jeg kan slettes ikke si jeg føler meg plaget når jeg blir stoppet, snarere tvert imot synes jeg faktisk det er godt at det blir kontrollert, både med tanke på det som faktisk oppdages og også rent preventivt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...