Capitaine Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Losen ble frikjent fordi grunnen ikke var avmerket i kartet, og fordi han (og andre sjøfarende) ikke hadde fått informasjon om grunnen etter at den var oppdaget. Losen visste godt hvor han var. Han trodde han kunne være der, også med et så dypt skip. Dette er ikke riktig. Grunnen, eller rettere sagt grunnflaket som Rocknes grunnstøtte på, var avmerket i de offisielle papirsjøkartene fra Statens Kartverk, Sjøkartverket(nå: Statens kartverk Sjø) og i tilsvarende offisielle elektroniske kart. Dette grunnflaket med dybde på 9,2 meter, men som senere viste seg å være 9,7 meter, ble oppdaget ved ny sjøkartmåling i 1995 og kom med i både offisielle papirsjøkart og elektroniske kart i 2003 i forbindelse med ny utgave av papirsjøkart nr. 21 og tilsvarende offisielle elektroniske kart som dekker dette området. Dette grunnflaket ble avmerket i kartet med angivelse av 10 meters dybdekurve og var altså med på offisielle papirkart og elektroniske kart fra og med første halvdel av 2003, og Rocknes grunnstøtte i januar 2004. Men det som derimot er riktig, er at sjøfarende ikke ble varslet om dette grunnflaket via Efs eller andre kilder da det av Statens Kartverk, Sjøkartverket den gangen ble ansett for å ligge så nær Revskolten lykt og være såpass langt inn i rød sektor fra Hilleren lykt at ingen skip med stort dypgående ville kunne finne på å seile der. Losen på Rocknes benyttet uautoriserte og ikke-offisielle elektroniske kart fra C-Map og opplysninger i Efs for å holde seg oppdatert om farvannet i sin stilling som los. Om bord på broen på Rocknes lå det forresten et offisielt papirsjøkart av den nye utgaven som kom i 2003 og som viste grunnflaket som skipet grunnstøtte på. Min mening er at losen ikke visste med stor nok nøyaktighet hvor han var like før og i grunnstøtingsøyeblikket, men han trodde at han hadde nok avstand til Revskolten lykt. Hadde han visst sin nøyaktige posisjon, og anvendt dertil egnede metoder, ville ikke grunnstøtingen ha skjedd. Men det er lett å være etterpåklok, og jeg klandrer ham ikke. Om grunnflaket hadde vært merket, kunne grunnstøtingen også vært unngått. Men nå har vel tråden sporet av. Rocknes gikk på grunn i dagslys, i likhet med Nornen. Da kan man ikke se sektorene. Sektorene er laget for nattseilas. Det ble rapportert at lyktesektorene fra Hilleren lykt ikke var synlige da Rocknes grunnstøtte ca. kl. 1630 19. januar 2004 selv om det var like etter solnedgang. Men for ikke å seile i rød sektor fra denne lykten når sektorene likevel ikke er synlige, må man her som andre steder anvende ulike navigasjonsteknikker for å unngå at man kommer for nær land, grunner osv., eksempelvis parallell lindeksering ved bruk av radar eller andre metoder. Losen på Rocknes navigerte uansett altfor nærme Revskolten lykt, og han var i den røde sektor fra Hilleren lykt, selv om lyktesektoren altså ikke var rapportert synlig like før og ved grunnstøtingstidspunktet. Her er forresten en link til kart over området hentet fra kystverket.no: Visit My Website Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Joda, men de som kontrollerer på Svinesund er tollere som utfører tollkontroll. Det er kun fra ikke-Schengen land at det er passkontroll. Men det kan forekomme ID-kontroll, ved grensa eller inne i et land. Og for norske borgere er det jo bare passet som er fullt ut gyldig ID-dokument. Andre må vise sitt dokument, f eks Personalausweis for tyske borgere, dersom de blir oppfordret til det. Tollkontroller forekommer derimot rett som det er i havet, av tollens fartøyer eller ved hjelp av KV. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mulligan Svart 28.April.2010 Del på Facebook Svart 28.April.2010 Ser ut til at våre helter må ligge i dokk og reparere i 10 uker etter sin lette grunnberøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.