Jump to content

Tips til sommerens ferietur? (Kr.sand - Skagen - Svenskekysten)

2xDiesel

Recommended Posts

Hei!

Vi er 4 båter som planlegger tur fra Kr.sand - Skagen - Svenskekysten opp - og hjem via Norskekysten.

Ingen av oss har kjørt denne ruten før. Noen tips til plasser vi absolutt burde få med oss, og plasser som vi bør styre unna? Regner med å bruke 2 uker! Turdeltakerne er alt fra 4 åringer til godt voksne.

På forhånd takk! :smiley:

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Noen tips til sommerens ferietur? hvilket er i strid med 'Regler for Åpent Forum'

Den såkaldte "melkeruta" for mange seilbåtfolk fra krs området!

Turen til Skagen kan evt kortes inn hvis værforholdene ikke er idelle på første feriedag ved å gå litt østover. Da blir også turen i Norskrenna kortere. Vær litt obs på søppel/drivgods når dere nærmer dere runding før Skagen. Skagen er helt OK å ligge i med barn er min erfaring men ikke legg dere helt inn mot resturangene. De ytterste plassene er bedre.

Sæby litt lenger sør er også en fin havn som mange liker. Derfra videre til Læsø (Enten østby eller vestby) Med unger anbefaler jeg Østby.

Så er det Gøteborg/eller Marstrand. Gøteborg er det Lillebommen gjestehavn midt i sentrum. Eller den rolige GKSS (Gøteborg kungliga segel selskap) Langedrag ute i fjorden der det går trikk inn til byen hvis det ønskes.

Marstrand med festningen er et vanelig reisemål som de fleste er innom.

Så er det bre å ta for seg nordover etter hvor god tid dere har eller vil bruke i Sverige. Jeg ville prioritert søre delen av Bohuslen. (Mindre Nordmenn der :smiley: )Mange fine uthavner er det også. Men er dere i Sverige i Juli er dere ikke alene!

Dette var bare en guide på det vaneligste men det fins utallige muligheter.

Litt avhengig av tidsrammene ville jeg nok vurdert å gå lenger sør, gjennom Limfjorden. Der er det som regel plass, og mange muligheter. Lemvig som første havn anbefales, godt med muligheter for aktiviteter for den oppvoksende slekt. Men den ruten krever tid, mindre enn en uke er stress.

Jeg er veldig enig i anbefalingen om å legge seg et stykke unna restaurantene i Skagen, men byen har ellers alle muligheter. Læsø er et "must", flott med sykkelturer (sykler til leie). Vi har mest erfaring med Østerbyhavn, som var en favoritthavn for den oppvoksende slekt.

Gøteborg var for barna ensbetydende med Grøna Lund, to dager var minimum. Stommen er en flott havn, men ganske så full i sesongen.

Vestkysten forøvrig har aldri vært noen favoritt for oss, for fullt og til dels for høy snobbefaktor (Marstrand vil alltid for våre barn stå som et sted der i alle fall vi ikke passer inn).

Dersom dere tar rådet om Limfjorden på vei bort, er en god løsning å gå via Skagen tilbake.

Dersom dere får inntrykk av at dette forslaget innebærer mer Danmark enn Sverige, så er det helt korrekt! Riktignok er det fortsatt en drøm å gå Gøta Kanal, men ellers synes nok vi at båtfolk har det bedre i Danmark enn i Sverige.

Laholm

Nå OK - tænkte bare....så almindelig er Seaco jo ikke.

Anyway: Lilla Bommen er et "must". Vælg en dag det regner og pigerne i familien vil elsker shoppemulighederne i GBG. Både Nordstan (centeret lige ved havnen) og de små gader. I det hele taget har Göteborg rigtig meget at byde på!

Marstrand og Smögen er jo båd-magneter. Min familie kalder Marstrand for "Cirkus Marstrand" - med god grund. Og Smögen er om muligt et større cirkus! Men en dag/nat er hyggeligt nok. Ellers er der nok af små hyggelige havne. Kallö-Knippla, Åstol, Skärhamn, Möllesund og Gullholmen er mine favoritter på stykket GBG-Smögen. Tag den ydre led langs med Tjörn og Orust med mindre det er forfærdelig dårligt vejr. Så kan den indre led forbi Stenungssund være et alternativ. Længere nordpå slipper min erfaring op.

Rigtig god tur!!

Andy

I Dk

Skagen, for opplevelens skyld

Strandby, litt sør for Skagen. For å puste ut

Sæby, strender, litt byliv, for å høre trompetisten blåse "ned flagget".

I Sverige

Gøteborg, Liseberg, Storbyliv

Gullholmen/Kjærringøn, flotte steder ute i sjærgården. Vanskelig å få plass

Bohus malmøen, flott sted, mange strender og bra tur-terreng.

Hunnebostrand, flott sted etter sotenkanalen

Tanumstrand, badeland og trubadurer som spiller gamle perler.

Koster, utrolig mange fine plasser. Velg og vrak.

Underveis i Sverige er det mange flotte utehavner.

Norge

Hvaler, uansett kan du finne plasser hvor du er alene.

Over til vestkysten til Norge.

Ikke alle rekker du, men mye og velge i mellom.

Vi sees!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...