Jump to content

Hva slags båt skal man velge? Kjøp av "ny" bruktbåt (seilbåt)

På leting

Recommended Posts

Hei hei,

Her er jo mange kloke hoder her inne... (med mange sterke og forskjellige meninger :wink: )

Er ute etter å kjøpe seilbåt. Det må være en båt som egner seg godt til ferie for to voksne og ett barn. (men også både mulighet for gjester og "gutteturer")

Vi ser på båter i prisklasse 600 - 800 000.

Alderen er vel egentlig ikke det aller viktigste, men vil helst at den har litt oppgradert utstyr (ikke veldig gammelt)

Jeg har vel også ganske sterke meninger om forskjellige båter, og "følelsen" må være rett når vi går om bord i den.....

Her på forumet virker det som om det har vært en gjennomgående "Bavaria-hets".... hehe, selv om innleggene i den siste tiden har "mildnet" litt.

Hva mener folket om denne? Noen som har erfaringer med den?

Takker for svar og andre innspill

Jeg er nok ikke enig i at Bavaria er noen møkkabåt jeg egentlig. Men syntes den jeg linket til virket ganske ok. Den hadde jo ikke rullemast heller, som jeg ikke er så begeistret for.

Tror ikke Bavariaen står noe særlig tilbake for andre "billigmerker"

HR er jo fine båter det, men da venter jeg til jeg nærmer meg pensjonistalderen... :wink: Om jeg vil ha en båt som er så traust, så hadde jeg vel også heller sett mot Najad

Det blir nok Bavaria på mange fordi det er så mange på markedet. Ingen dum båt du linker til. Uten at jeg har studert annonsen så er det generelt viktig å vurdere hvilke utgifter du vil få de neste årene på denne båten. 9 år gml så er det jo ofte en del ting som er modent for bytte, seil er jo som kjent langt fra rimelig, du må regne med 60-70.000 for skikkelig stor og genao til denne vil jeg tro... Dacron noe billigere... etc...

Bavaria står ikke noe tilbake for andre billigbåter, men husk at på starten av 2000 så produserte ikke alle dagens "billig båter" like billige båter som Bavaria, et godt ex er Jeanneau, Hanse hadde også høyere pris og betydelig mer påkostet interiør f.eks og dermed kan det være verdt å ta en kikk på disse. Merk at det også bare er tull og tøys at Bavaria lagde like gode båter som disse på den tiden, men at dem bare var billigere pga effektiv produksjon... slik slagordet er fortsatt... Du har stort sett fått det du betaler for... Skulle jeg handlet båt på 8-10 år tror jeg Jeanneau hadde stått høyt på listen...:)

Lykke til med valget...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg tror det er lurt å ikke ta rådene fra båtmerke- entusiastene for alvorlig. For øvrig er Bavaria på høyde flere ander merker til noe høyere pris.

Jeg vil også ha sett på det engelske og kontinentale båt markedet. Tyskere f.eks. er generelt svær nøye men vedlikehold av sine båter, og standarden på bruktbåter i Tyskland er i snitt noe høyere enn her i landet ut fra det jeg har sett. Lykke til.

Når jeg ser en slik tråd som dette så tar jeg en tur inn på finn.no for å se om jeg finner bedre alternativer, det fant jeg ikke bortsett fra kanskje en bavaria match 35 som ligger der men det er enda litt tidlig på sesongen , skal råtippe at om 2-3uker har det blitt lagt ut 2-300båter til på finn.no så om du har litt is i magen så kan det kanskje dukke opp noe annet som du liker enda bedre. Når det gjelder bavaria i klassen 8-10år gammelt i den størrelsen så synes jeg personlig 36foteren er mer fristende men det er smak og behag. En annen fordel med bavaria er at det er veldig mange kjøpere i markedet på det merket og dermed så er det neppe umulig å få solgt den om du skulle finne ut at du har kjøpt feil båt om en sesong eller to.

det selges mange Bavariarer pag prisen

du får det man betaler for!

du betaler ikke 2000 000 for en ny HR og 500 000 for en ny Bavaria og får samme båt!! :smiley:

Du betaler for en båt håndlaget i små serier. Det er dette du stort får for pengene og det bør derfor være viktig for deg å ha en båt naboen ikke har. Yachter, seil eller motor, er statussymbol no.1 for båtinteresserte folk med mye penger. Den høye prisen er båtenes største salgsfremmende middel; uten høy pris ville ikke den primære kundegruppen ha vært interessert. Bavaria henvender seg til en helt annen gruppe. Folk som er normale lønnsmotagere og primært ønsker en bruksgjenstand.

Det er ikke dermed sagt at båtene ikke er flotte. :cool:

Redigert av Voff (see edit history)

Ja sett i et båtsnobbperspektiv har du sikkert rett. Men jeg håper at at den stor gruppen båtfolk har et litt annet og etter min mening mer balansert syn på annskaffelse av båt. Bl.a. en båt som er tilpasset båteier/familiens bruk og behov, og det fravannet hvor de skal bruke båten og gjerne verdifall over tid. Nå er det ikke vanskelig å finne to relativt like båter med tanke på bruksverdi, hvor den ene kan være dobbelt så dyr og mer en det, enn den andre. Så kan en vurdere om en har et behov for å betale dobbelt så mye for "eierglede" eller hva det nå er. På andre siden må en også vurdere kjøpskostnaden og verdifall.

Jeg har hatt "dyr Orust-båt" men byttet til Bavaria for et par år siden. Jeg fikk en ny båt i samme størrelse og penger til overs. Jeg er stortrives med Bavariaen og det eneste jeg savnerer er de postive kommentarene i havnene Orust-båten fikk. Nå har jeg en båt som er:

Letthåndterlig for mann og kone(rullestorseil) og enklere å seile i hard vind

Ikke teak-dekk jeg behøver å bekymre meg over ettersom årene går

Betydelig bedre plassutnyttelse

Alt lagt til rette for montering av nytt utstyr(kabelkanaler, enkelt å demontere osv)

Seiler minst like bra

Skulle vært interessant å høre fra ":Båt1" hva som gjør at han mener Bavaria er en møkkabåt....

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Jeg har jo seilt litt forskjellige båter, både Bavariaer, Najad og Sweden Yachts. Det er jo ikke tvil om at det er forskjell på det, men det er jo prisen også.

Som 30-åring, med kone, 1-åring, boliglån og studielån så begrenser det seg litt.....

Er takknemlig for synspunkter og forslag om andre alternativer.

Jeg har også sett litt på båter i utlandet. I England er det jo ganske gunstig om dagene på grunn av pundet. Mitt inntrykk er også at båtene der er veldig godt utstyrt.

Skal du bruke båten utelukkende til tur eller også regatta? Har du sterke meningen om 2 eller 3 lugarer? Noen spesielt løsninger du skal/skal ikke ha? f.eks rorkult,rullestorseil,langsskips bysse,Yanmar,Volvo;selvslående fokk etc.

Bortsett fra et litt volumiøst utseende på overbygningen synes jeg denne virker som en godt utstyrt og solid båt

Lykke til :flag:

Redigert av Bergen (see edit history)

Det er jo tur-båt som er hovedmålet, har ikke de store regattaambisjonene. Selv om det jo er artig å være med på det også inni mellom (mulig det heller bare blir som mannskap hos andre)

Det må minimum være to lugarer. Vil jo helst ha 3, da det blir lettere å stue bort ting underveis, eller ha besøk med på tur.

Jeg vil helst ikke ha rullestorseil. Vil heller satse på lazyjacks / lazybag.

På denne størrelsen jeg er ute etter, så trenger jeg heller ikke selvslående fokk.

Rorkult eller rattstyring er ikke så viktig. Dersom det er rattstyring må det være litt romslig cockpit.

Langsgående bysse fungerer jo veldig godt i havn. Lettere å stå flere sammen og lage mat. om det skal kokkeleres til sjøs er vel ikke det den mest gunstige plasseringa...

Har ikke stort peiling på motor..... men har observert at det er mange som er stor fan av den sølvgrå... :wink:

Hei

Den 37 foteren er en meget bra båt. Har en slik noen plasser bortenfor i havnen og han er meget fornøyd. Det er tull og si at Bavaria hadde dårligere båter før. Det skyldes mangel på kunnskap. Den tid produserte de også Ocan-serien som skulle konkurrere med HR, Najad osv. En center-cockpit båt som holder seg godt i pris fortsatt. Regner med at den 37 fotern er utstyr med Harken wincher og syrefaste løsninger på dekksvinduer. Mer påkostet en dagens versjoner.

Se nærmere på den. Du vil finne den mindre en dagens 37 fotere. Se litt på detaljene på båten.

Vi sees!

Må le litt når jeg leser denne tråden. Ender jo opp som en Bavariadiskusjon i god baatplassen.no-ånd! :flag:

Jeg kan ikke se noe galt i Bavaria i forhold til andre "billigbåter", og det kan godt hende jeg også ender opp med en Bavaria av ett eller annet slag når jeg kjøper båt igjen. Den 37-foteren du linker til ser kjempebra ut i annonsen i værtfall og prisen så heller ikke gale ut. Løp og kjøp! (Etter å ha gått grundig gjennom båten da)

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

da er :båt1 tilbake for å fortelle om mine erfaringer om Bavaria HR og andre tupevare og kvalitetsbåter

jeg fikk mye pepper for å si at Bavaria er en møkkabåt, karnsje, karnsje ikke. jeg kjenner i værtfall en som har en Bavaria å han er Ikke fornøyd!!!!

vi sløra pent over fjorden da jeg som stod i Panetryen hørte et dunk fra toa, når jeg kom inn der lå speilet på gulvet knust. Grusomt gøy må jeg si på en nesten ny båt. En mer persjonlig faktor er at jeg ikke heller føler meg veldig hjemme i en Bavaria, gjir meg ikke en god kvalitetfølelse som jeg ønsker av en båt, det er jo min mening åm det bryr meg lite om noen sier noe i mot meg på det. hvis ikke seiler Bavaria ganske godt og har en god hastighet.

Jeg er også ganske ofte nedi naboens gammle HR, makan til pen båt! seiler riktignok noe saktere enn Bavaria og andre nyere båter menb til gjenngell er det jo en så pen og praktisk båt! ikke rart det sto i de gammel HR broskyrende "vi tenkar på ting du aldrig behøvar å fundera over" for dette en en båt etter min smakalt er utført i lekkereste mahogny og løsningene er meget gode. Også kvaliteten!! men derav også en høyere pris.

har også vært oppi en Hanse som jeg ble posetivt overasket over løsningene. denne seiler også bra men det er jo ikke akkurat no "sus og dus" over innredningen på denne heller.

håper dette er nok til å få dere til å skjønne MIN mening å dere kan mene det dere vil men jeg står på det jeg sier å jeg liker ikke Bavaria! sånn er det bare.

Trådstarter ba om andre forslag jeg kom med mitt! en gammel men fin HR og håper ikke det skadet hjertene til noen av dere Bavaria eiere at jeg ga utrykk for at JEG heller ville kjøpt en sånn en.

GOD PÅSKE alle sammen :flag_bp::easter:

Vel, jeg kjenner mange som er meget fornøyd med sine Bavaria og de fleste kjøper igjen Bavaria når de skal ha ny. Det må jo bety at Bavaria er en kjempebåt etter din logikk? At en HR har en høyere standard er det vel ingen som betviler, den er jo "endel" dyrere kan man si, og det bør jo gi littegranne utslag på materialvalg, håndtverk osv?

Poenget er vel at Bavaria er en helt grei båt til den prisen, noen hevder til og med at det er en meget god båt alt tatt i betraktning. Å fremheve en dyr båt, for så og sette seg på sin høye hest og påstå at andre båter er "møkkabåter", fremstår jo litt desperat. Spesielt når du begrunner det med dine "personlige følelser" (sick)

Jeg skulle selvfølgelig også gjerne valgt fra øverste hylle, sånn er det imidlertid ikke. Men det er jo dødfødt å sitte og rakke ned på andre båter bare fordi jeg mener en båt har høyere kvalitet enn en annen.

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er poenget med slike diskusjoner?

Det overrasker meg at når noen skal kjøpe bruktbåt virker det som man har to alternativer; Bavaria eller HR. Er det virkelig sånn at hvis man skal ha noe som er bedre enn verdens billigste seilbåtmerke så må man opp i en HR? Tror ikke det, nei.... :crazy:

Har ikke du fortalt oss gjentatte ganger at Baviara ikke er billigst når man begynner å finregne på utstyr etc....? :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...