Jump to content

Hva er normalt propellturtall på snekker på rundt 30fot og 7 knop?

Sjø stjernen

Recommended Posts

Lurer på hva som er normalt propellturtall/ fart på snekker som går max 8knop

Båt: sjøløve på 30fot

Bygget i tre

4-5 tonn

motor 30hk sabb mitsubishi på 30 hk @ 3000rpm

gir hurth 1,8:1

Propell vest mekan fast justerbar 540mm

skroghastighet ca 7,5knop

Alternativene mine er enten å bytte propell er da anbefalt å bruke en 14" med 11" stigning eller å bytte gir foreksempel 2,6:1 og beholde den eksisterende propellen

bs_uten_kalesje1.jpg

Problemet er at jeg har valget om å bytte propell eller girkasse. Skal jeg bytte propell må jeg ned i en 14 tommer som er veldig lite.

Noen sier det vil bli lite effektivt å ha en så liten propell på en slik båt.

Derfor spør jeg igjen. Hva er normal propell/ aksel hastighet/RPM på et snekkeskrog i 7-8 knops fart. Tidligere hadde jeg 750RPM i ca 7-8knop på akselen.

I dag vil jeg få teoretisk ca 1500rpm

Er sikkert litt treig av meg, men hvorfor må du skifte noe som helst?

Jeg har byttet motor og gir og har derfor annet max turtall og mindre utveksling på det nye giret som gjør at propellen går med 500rpm på tomgang og før gik den med 350rpm.

Derfor har jeg stilt ned stigningen på propellen (den er mekanisk justerbar) i det resultat av at båten ikke går bakover og jeg få max 2200rpm på motoren på fult.

Enten må jeg bytte gir så jeg får lavere turtall på propellen eller så må jeg bytte propell til en mye mindre. Den jeg har i dag er 540mm ca 21tommer

14" er nå fryktelig lite i snekkesammenheng. Om du var fornøyd slik det var før så bytt gir og behold propellen du har. Saktegående båt har best av stor propell med lite turtall. Da får man godt drag og liten toppfart. Noe som er naturlig på et fortrenger skrog

Da er det vel bare å begyne å lete etter et Hurth gir med utveksling over 1:2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...