Sjø stjernen Startet 3.April.2010 Link til dette innlegget Startet 3.April.2010 Lurer på hva som er normalt propellturtall/ fart på snekker som går max 8knop Båt: sjøløve på 30fot Bygget i tre 4-5 tonn motor 30hk sabb mitsubishi på 30 hk @ 3000rpm gir hurth 1,8:1 Propell vest mekan fast justerbar 540mm skroghastighet ca 7,5knop Alternativene mine er enten å bytte propell er da anbefalt å bruke en 14" med 11" stigning eller å bytte gir foreksempel 2,6:1 og beholde den eksisterende propellen Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Bartesam Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Ved 3000 rpm vil propellen din gå med 1666 rpm. 3000 : 1,8 = 1666 Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjø stjernen Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Ved 3000 rpm vil propellen din gå med 1666 rpm. 3000 : 1,8 = 1666 Jeg hvet det men er det normalt på denne båten eller ville det hvert bedre med et gir på 2,6:1 Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
free Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Hva er problemet ditt? klarer ikke helt å oppfatte hva som er problemet. kommer du ikke opp i skroghastighet? en ny girkasse koster mer enn flere propeller. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 (redigert) Da vil propellen gå saktere, og da kan du sette på en propell med større stigning enn den du hadde. På hvilket motorturtall oppnåes denne hastigheten på ca 7,5 knop? Propell er billigere enn ny girkasse Redigert 3.April.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjø stjernen Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Problemet er at jeg har valget om å bytte propell eller girkasse. Skal jeg bytte propell må jeg ned i en 14 tommer som er veldig lite. Noen sier det vil bli lite effektivt å ha en så liten propell på en slik båt. Derfor spør jeg igjen. Hva er normal propell/ aksel hastighet/RPM på et snekkeskrog i 7-8 knops fart. Tidligere hadde jeg 750RPM i ca 7-8knop på akselen. I dag vil jeg få teoretisk ca 1500rpm Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
alma Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Problemet er at jeg har valget om å bytte propell eller girkasse. Er sikkert litt treig av meg, men hvorfor må du skifte noe som helst? Sitér dette innlegget Link to post
Sjø stjernen Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Er sikkert litt treig av meg, men hvorfor må du skifte noe som helst? Jeg har byttet motor og gir og har derfor annet max turtall og mindre utveksling på det nye giret som gjør at propellen går med 500rpm på tomgang og før gik den med 350rpm. Derfor har jeg stilt ned stigningen på propellen (den er mekanisk justerbar) i det resultat av at båten ikke går bakover og jeg få max 2200rpm på motoren på fult. Enten må jeg bytte gir så jeg får lavere turtall på propellen eller så må jeg bytte propell til en mye mindre. Den jeg har i dag er 540mm ca 21tommer Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Bearded Beast Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 (redigert) 14" er nå fryktelig lite i snekkesammenheng. Om du var fornøyd slik det var før så bytt gir og behold propellen du har. Saktegående båt har best av stor propell med lite turtall. Da får man godt drag og liten toppfart. Noe som er naturlig på et fortrenger skrog Redigert 3.April.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjø stjernen Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 14" er nå fryktelig lite i snekkesammenheng. Om du var fornøyd slik det var før så bytt gir og behold propellen du har. Saktegående båt har best av stor propell med lite turtall. Da får man godt drag og liten toppfart. Noe som er naturlig på et fortrenger skrog Da er det vel bare å begyne å lete etter et Hurth gir med utveksling over 1:2 Sitér dette innlegget Mitt prosjekt Sjøløva på 30 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.