litt peiling Startet 4.April.2010 Link til dette innlegget Startet 4.April.2010 Må en ha skive mellom propell og propellmutter ? Hvor hart skal propellmutter trekkes til ? Har kjøpt ny propellmutter med påmontert sink, men har ingen skive. Kan ikke se om det har vært skive der før heller da jeg så at mutter ikke var der ved heising til opplag. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 jeg har sett slike blekk-skiver man trer inntil propellbosset, og er formet slik at de ikke kan rotere inntil der. Etter propellmutteren er skrudd på banker man noen "vinger" eller "utstikkere" fra blekket over mutteren og låser den. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 (redigert) Har hatt sleipner propellsystem i 10 år. Skiven du snakker om er "låseskive". Propellmutteren til sleipner har ikke noen annen låsing av mutter enn nettopp låseblekket. Monteres slik Traust har beskrevet. Haken inn i Kilesporet og blekket brettes opp for låsing. Alternativt kan du borre ett hull i mutteren, gjenge opp og sette i en umbraco-settskrue. Du skal dra til mutteren så den sitter godt. Jeg opplevde en gang ved bytte av propell att det romlet litt fra propellen ved manøvrering forover og bakover. Var glad jeg hadde låseblekk, for jeg hadde ikke dratt godt nok til ved montasje av propellen. Redigert 4.April.2010 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 4.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Takker og skjønner.... Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Min propelleraxelguru är Korsör Propeller i Danmark. Det är ett företag med drygt 10 ansatte som tillverkar och levererar propelleraxelsystem inklusive propellrar. Dom anbefaller att man gärna värmer propellern på en kokplatta till 60 grader och sedan monterar den på axeln utan skive. Dra hårt, och ge sedan nyckelen ett par slag med en blyslägga. När propellern har svalnat tar man av muttern och sätter Loctite på axelgängan och sedan drar man muttern igen på samma sätt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.