Jump to content

ford 2704ET, ny pakning, men det kommer vann mellom topp og blokk

Lind

Recommended Posts

Har nylig skiftet topp-pakning og montert alt.Teitet toppen med rett moment og skulle fylle kjøleveske for så å starte.Ved en tilfeldighet, oppdaget jeg at det kom kjølevann ut mellom topp og blokk like over vannpumpen.demonterte vannpumpen, men det er lite trolig at det kom derfra.hadde satt ny pakning der.kan pakninga ha forskjøvet seg og må jeg ha ny pakning.motoren ble jo ikke kjørt.kan det ha kommet vann i sylinder evt i olja.veldig kjedelig da jeg var veldig klar til å starte sesongen etter mye skruing.trenger råd og tips.

Har nylig skiftet topp-pakning og montert alt.motoren er en ford 2704 et.Teitet toppen med rett moment og skulle fylle kjøleveske for så å starte.Ved en tilfeldighet, oppdaget jeg at det kom kjølevann ut mellom topp og blokk like over vannpumpen.demonterte vannpumpen, men det er lite trolig at det kom derfra.hadde satt ny pakning der.kan pakninga ha forskjøvet seg og må jeg ha ny pakning.motoren ble jo ikke kjørt.kan det ha kommet vann i sylinder evt i olja.veldig kjedelig da jeg var veldig klar til å starte sesongen etter mye skruing.trenger råd og tips.

Sett deg ned og pust rolig et par minutter :smiley:

Du er sikker på at kommer vann UT ??, kan ikke være noe vann søl ifra fylling ??, tørk bort og sjekk igjen, siden motoren IKKE er startet burde ikke vann kunne komme ut uansett ( null trykk på kjølevannet )

HVORFOR ble topp pakningen byttet ?? , ble topp og toppen på sylinder blokk sjekket om de var 100% plane ?

Noen sjanse for at det kunne ha ligget noe imellom ?, noe som kunne gi en liten lekkasje ...

Hadde ikke hatt noen problemer med og brukt topp pakningen på nytt ( HVIS uskadet ) hvis jeg hadde måttet tatt av toppen igjen ... ( motor ikke startet, ikke kjørt varm, ikke ettertrukket ).

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Hallo der :)

jeg gjorde som du tipser om.tørket og tørket, men det hjalp så lite.vannet pipplet ut.Pakninga ble skiftet pga at jeg fikk trykk i kjølevannet.blåste ut vannet gjennom varmeveksleren.

var nøye med påfyllingen, så søl er det ikke.det er riktig at det er null trykk på kjølevannet, men hva med nivået?kommer ikke det over topp-pakninga?slik jeg ser det, så ser det mørkt ut.tror nok det er bare å begynne å skru igjen.grei skrujobb, men toppen og alt er jo så ......tungt når man ikke har medhjelpere:(

Pakningen pleier ikke å kunne forskyve seg noe særlig på grunn av boltene. Jeg tipper at du enten har fått noe mellom gods og pakning, eller at toppen er skjev og derfor ikke tetter mot pakningen. Uansett hva det er, så må toppen av igjen...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
toppen er montert og ble testet for sprekker før montasje.

Og lekker vann .... betyr vel at du må av med toppen igjen .

Du dro selvsagt igjen boltene med riktig moment og i KORREKT rekkefølge ?

Hvis ja må toppen av, selve toppen OG toppen på blokka må sjekkes for sprekke OG planhet, eneste andre mulighet må være feil på pakning ( til feil motor eller feil modell ) eller et fremmedlegeme som har kommet imellom ( ikke fått seg noen slag imens toppen var av ? ).

Arne Kjetil

må nok av med toppen ja.jeg dro igjen boltene etter mønsteret boka til motoren(kd-traiding) og med rett moment(156Nm).toppen er rønket og funnet ok for sprekker.metallringen som ligger rundt foringa, kan faktisk komme opp på foringa, slik at pakninga ikke tetter.dette selv om boltene treffer rett.tror det er det som har skjedd.pakninga har forskjøvet seg ved montering av toppen.den er nok ødelagt hvis dette er tilfeldet.pakninga er kjøpt på kd-traiding og er for støpejernsforing.det jeg stusset på ved montering, var at det var flere huller i blokka enn det var i pakninga.dette kan kansje tyde på feil pakning eller at den går på flere modeller.tusen takk for tipsene.det blir nok skruing i mårra.

Lind : det jeg stusset på ved montering, var at det var flere huller i blokka enn det var i pakninga.
Stusset også over dette når jeg bytta, men jeg kontrollerte mot hull i toppen og da stemte det.(ikke lik din motor) Det var to hull, tror jeg , som var i blokka, men ikke i toppen, og da var det jo ikke noen hensikt med huller i pakningen. Trolig var det kjølekanaler som stoppet der. Mulig det er slik på din også.

kontrollerte ikke mot toppen.er nok riktig som du sier, at det ikke er noen hensikt hvis det ikke er kanal i toppen også.pakningen er kjøpt for støpejernsforing og har vanskelig for å tro at jeg har fått feil pakning, da gutta på kd-traiding er både hyggelige og flinke.finnes det noe stoff som man kan lime fast pakningen før man setter toppen på?hadde gjort jobben enklere og dette hadde da kansje ikke skjedd, for jeg tror pakninga har sklidd slik at metallringen ligger over foringskanten.

Det skal vel ikke brukes noe såvidt jeg husker til å lime eller tette med. Har du bolter som skal settes ned i hullene etter at toppen er lagt på, kan du jo finne bolter uten hode (pinnebolter) som du skrur løst i et par av hullene og bruke som styring. Så setter du de orginale i etter at du har skrudd pinnene ut igjen. Hos meg var det pinnebolter og muttere.

Da er toppen demontert igjen og det ble konstatert at vannet kom mellom topp og blokk.Etter samtale med KD-trading, kan det se ut som om at jeg har montert vippearmen og fått støtstengene på plass FØR jeg teita toppen.Det kan være forklaringa på problemet.Pakninga så helt fin ut, så den blir brukt videre. Da er det bare å krumme ryggen og starte på nytt. Tusen takk for tips og råd :) Skal komme med rapport når alt er montert igjen.

MVH

Lind

da er jeg tilbake igjen.Fant problemet og har fiksa det, testkjørt og teita toppen igjen. alt virket ok. Problemet var at forige eier hadde også skiftet topp-pakning.Han hadde brukt noe guffe på gjengene til toppboltene.locktait eller lignende. det førte til at jeg fikk moment på boltene,men ikke på toppen.ikke press på toppen.etter å ha rengjort bolthullene i blokka utallige ganger, så var problemet løst.litt vasking, så er jeg klar for tur :)

mvh

Lind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...