Jump to content

Protech 1230 vedlikeholdslader vil ikke toppe halvutladet batteri?


SeaRaymond

Recommended Posts

Jeg har ett gjentagende problem med ladingen ombord. Det går på at jeg gjerne forbruker mer en det motorens dynamo greier å putte inn igjen på turer med kort gangtid. Typisk etter 1 døgn eller 2 i uthavn med kjøleskap, belysning, tv etc. er halvtomme batteri.

 

Ombord har jeg en vedlikeholdslader av merket Protech 1230, som er en 3 kanals 12 volt lader med 10 A per utgang, med andre ord 30 A brokoblet som i mitt oppsett.

 

Når jeg setter på laderen driver den med absorption lading i 4 timer som er maks tid den kan stilles til. Ved denne ladingen måler jeg 14.6 volt og gir grunnlag for topplading av batteri, men etter 4 timer skifter den til float charge der spenningen daler såpass at batteriet aldri vil kunne bli fulladet.

 

Under er ett utdrag fra brukermanual, men føler ikke den fungerer slik som der beskrevet, som sagt, den begynner tilfredstillende, men etter makstiden for absorption tid som er satt til 4 timer er gått, slår den over til float charge med sin beskjedne spenning uavhengig om batteriet er halvfullt eller toppladet.

 

Som en dårlig løsnining har jeg middlertid løst dette med en timer på 230 volt siden på laderen der laderen blir slått av og på hver 3 time, slik at den alltid vil drive med absorption charge inntil jeg selv finner batteri fulladet via mål på syrevekten.

 

4-Step Battery Charging:

1) Fast Charge - Maximum current output until batteries reach 14.7 Volts.

2) Absorption Charge - Timed charge at 14.7 Volts - User Programmable

3) Float Charge - Reduce Voltage to 13.5 Volts

4) Recycle - If a continuous load draws down the battery; charger voltage returns

to the high current Fast Charge mode.

 

Hva er her galt, er det feil på laderen, og hvorfor kan en bare sette absorption charge til en begrenset tid som 1,2,3 eller 4 timer før den slår over til float. Jeg har aldri registret at den har hvert i fast charge mode og vet ikke hva som bestemmer for denne modus.

 

Kan også legge til at laderen ikke virker å anstrenge seg da den verken blir varm eller vifter starter.

 

Takknemmelig for hjelp :yesnod:

Link to post

Har ikke målt strømmen den gir, men kanalene er lasket sammen slik bruksanvisning viser. Når den er i float modus med mye forbruk jobber den mere, dvs den blir varm og vifter starter og stopper alt etter som, men når den står å lader på batteriene uten forbruk virker den rett og slett slapp....Hvordan måler jeg isåfall strømmen den avgir?

Link to post

Det du beskriver er jo helt som den skal virke:

- først bulk-lading til den når 14.6V (det skriver du ikke, men dersom den skulle hoppe på 14.6V umiddelbart så ville det være en mirakel eller batterikapasitetene din er mikroskopisk eller batteriene er allerede helt fulle),

- så lading ved denne spenningen på 14.6V i 4 timer,

- deretter 13.5V. Også ved denne spenningen lader den videre, men det tar nok atskillig lengre tid. (Du skriver ikke hvilken batterikapasitet du har.)

 

At din lader jobber med en innstillbare tidsgrense for absorpsjonslading er vel bare en måte å styre dette.

Link to post

Joda, ihht til lysdiodene starter den alltid med absorption charge der spenningen gradvis økes til opp mot 14,7 volt, men det virker som at den lader med lite strøm ettersom laderen ikke blir engang lunken eller at viftene på den starter, dette selv om batteriet er halvutladet. I disse tilfellene er dermed også denne 4 timers moden med absorption charge for liten ettersom ladingen går over til float med med ca 13,5 volt etter disse 4 timer uavhengig av batteriets tilstand.

 

Laderen er koblet parallelt med motorens dynamo på startbanken (2x 80 Ah) og lader videre via BEP voltsensitivt rele til forbrukbanken (2x110 Ah)

 

Videre står det i bruksanvisningen:

4) Recycle - If a continuous load draws down the battery; charger voltage returns

to the high current Fast Charge mode.

 

Jeg har ikke opplevd at laderen går tilbake til absorption charge ved forbruk etter at den først er gått til float, da må laderen slåes av og på. Videre har jeg heller aldri observert at fast charge dioden har lyst, kun fra absorption charge (14,6 volt) til float (13,5 volt). Imidlertid har jeg ved forbruk oppdaget at laderen har speedet opp ved og starte viftene sine tidvis fordi den er varm under slike forhold, noe jeg antar er pga høy strømlevering. Men igjen, nå for å ladet opp batteriene som var nokså langt nede (syrevekt 1.23) tar det år og dag selv om jeg nå har lagt til denne finurlige løsningen med timer for å holde absorption charge kontinuerlig, og det som forundrer meg er hvorfor den ikke pøser på med mer Ampere en det den tilsynelatende gjør for å bli ferdig med "jobben".. Lader er ikke engang lunken :rolleyes:

Link to post

Hvis absorpsjonslading skal være 14,6 volt, kan den ikke gi mer ampere uten at spenningen stiger.

Tipper at batteriene er betydelig sulfatert, som de blir hvis de står noen mnd. med lav syrevekt.

Typisk da at spenningen går til topp ved noen få ampere lading.

Kanskje prøve å sette laderen direkte på forbruksbanken slik at den ikke blir forstyrret av toppladete startbatterier.

Startbatteriene har som regel ikke behov for å lades sammen med forbruksbanken.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post

Er det ikke slik:

 

1. trinn - "bulk" - spenning øker etterhvert - strøm så mye som laderen orker

2. trinn - "absorpsjon" - spenning konstant ca 14.6V - strøm synker etterhvert

3. trinn - "float" - spenning ca 13.6V - lite strøm sålenge ikke forbruk samtidig

4. trinn ..... diverse mer eller mindre nyttige spesialtrinn for ytterlige båtpenger

 

Dette sier også den engelske teksten trådstarteren siterer. Sånt medfører feil bruk av betegnelse 'absorpsjon' for det første trinn noe forvirring i tråden. :confused: Blir ikke bedre når 'absorpsjon' åpenbart i tillegg brukes på det riktige trinn som er tidsbegrenset på 4 timer.

 

Men det er merkelig at den ikke blir varm i 1. trinn. Dette tyder jo på høy motstand et sted: sulfatering eller tynne kabler

Link to post

Denne laderen har jeg vert borti før i USA båter, og jeg liker ikke måten denne lader på. Alle ladere som har høyt triggepunkt for absorbering og kort absorberingstid har en lei tendens til å få sløve batterier. Jeg skal rote litt på den andre PC en og se om jeg finner dataloggingene jeg har gjort på denne laderen. Mener jeg har tre logginger liggende som beskriver problemet ditt.

Link to post
Hvor tykke kabler har du mellom lader og forbruksbank? Det hjelper lite med en kraftig lader hvis du kopler den til med 2,5 mm2 ledninger...

Fra laderen til startbank direkte vil jeg tro det er noe slikt som 15 mm2, Kabelen er ca 7 mm tykk. Forbruksbanken blir ladet ved å ha hovedbryter for start og forbruk i posisjon "ON" og ladestrømmen går da via BEP voltsensitiv relet, utkobling ved 12,8 volt og innkobling ved 13,7 volt.

 

Hvis absorpsjonslading skal være 14,6 volt, kan den ikke gi mer ampere uten at spenningen stiger.

Tipper at batteriene er betydelig sulfatert, som de blir hvis de står noen mnd. med lav syrevekt.

Batteriene var nye i fjor vår, 2 stk varta 110 Ah fra Maritim. Misstenker at batterien aldri har blitt skikkelig toppladet da motorens dynamo kun avgir 14,2 volt. Båten har vært på land i vinter, men med aktivitet ombord. D.v.s at en har brukt strøm fra batteriene, men samtidigt med laderen på. En dag oppdaget jeg at spenningen var blitt veldig lav da radioen begynnte å klippe, det var nesten ikke lys i diodepærene. Da fant jeg at spenningen var blitt for lav selv med laderen på, ved 12,8 volt hadde jo BEP relet koblet ut med resultat på null underholdning til forbrukbanken. Forbruksbanken var flat, jeg prøvde å ladet opp med en slik god gammel trafolader på 10/6 A, men denne fikk ikke opp spenningen. Det var da jeg slo på og av vedlikeholdsladeren, men igjen denne gir jo bare 14,7 volt de første 4 timene, så her ble det mange økter med av og på før syrevekten nådde vel 1.26

Kanskje prøve å sette laderen direkte på forbruksbanken slik at den ikke blir forstyrret av toppladete startbatterier.

Som ett ledd i feilsøkningen på hendelsen beskrevet over, prøvde jeg nettopp dette uten at det gav noen forskjeller å bli kloke på.

 

 

Denne laderen har jeg vert borti før i USA båter

Toppers, fint med litt innputt på hva som kan være problemet. Men jobber ikke denne etter de samme prinsipp som de fleste 3 og 4 stegs ladere da? Fungerer sikkert fint om en ikke tapper ut nevneverdig fra batterien, nettopp kun for vedlikhold, men fungerer tydeligvis dårlig når batteriet er betydelig utladet :nonod: Uansett om jeg bare lot den stå på noen døgn ved float charge på 13,5 volt vil den vel aldri få opp batteriene til topp, for da er det vel 14,4 volt minimum som gjelder :confused:

Link to post

Jeg har ikke tid til å utvikle min ringe kunnskap til å omgjøre loggingene lagret i Fluke viewer, men jeg får forklare i korthet hva som kanskje er problemet ditt.

 

Denne laderen er etter min mening litt lei med at den ikke passer til batterier med middels tykke plater, for disse må normalt ha over fire timer absorberingstid for å bli fulladet. I alle tre tilfellene jeg var borti, så var batteriene sulfatert uten at feilen kunne tilskrives kundenes bruk.

 

I den ene båten ble det skiftet batterier, og etter 15 syklinger ble batterienes reservekapasitet målt. Batteriene hadde da en kapasitet på 92 %, noe som tilsier at batteriene ikke blir toppladet hvis batteriets kapasitet er riktig oppgitt på batteriet.

Jeg ladet derfor opp batteriene med en annen lader, og da målte jeg en reservekapasitet på 102 %. Håper dette er en pekepinn på hvor du bør lete etter feil.

 

En lader oppsatt slik programmessig vil erfaringsvis slite med å topplade en rekke batterier, og batteriene vil gradvis svekkes avhengig av temperatur, bruk osv. Noen Franske ladere har samme problem.

Link to post

Hvis jeg ikke husker feil er protech akkurat samme lader som sterling, bare to forskjellige navn avhengig av hvilken side man er på dammen :sailing:

Jeg har byttet flere slike protech-ladere på reklamasjon i forholdsvis nye usa-båter. Da har jeg gjerne erstattet de med tilsvarende lader fra quick istedet. Joerg vet sikkert noe om denne laderen.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei da, så ikke denne tråden før.

Forskjell mellom amerikanske og engelske er at det både kan være og er ofte en forskjell på diverse softwareinnstillinger.

 

Ang. tilfelle her er det vel heller en av de få tilfelle det det blir bråk.

Ellers fantes det vel flere klager, som jeg pleier å si.

 

Men utgående i fra normale status (og syklisk drift som f.eks. på båt) skulle man helst anbefale ladere som har fleksible ladetider.

Fra Sterling ville jeg fra bunnen opp heller anbefale en ProCharge D (og bedre) i steden.

 

Begge heter noe med "digital", men PC-D tilbyr automatisk beregning av selve absorpsjonsfasen.

 

Avhengig både type batteri og tilstands tar absorpsjonen vanligvis mellom 1 og 24 timer allerede.

1 til 4 timer må da ikke være feil umiddelbart, men så ser man jo også at man har lite margin for alle tilfelle som går utover 4 timer.

Og verre blir det hvis man ikke vet hva man gjør (...mener ikke trådstarteren med det, siden han minst allerede klarer å sjekke på syrevekt).

Passer f.eks. kabeltykkelsen til lengden og måten måling laderen gjør i forhold til forbruksmønsteren?

Finnes det ikke noe reserve da må bare lite til for at systemet ikke funker som det skal.

 

Så synes jeg at det ikke er riktig å feste problemstillinger og løsninger til noe merke, ikke sant Ole Petter?

F.eks. ble også Quick kastet ut fra produksjonen av noen merker og jeg vet om kollegaer som hadde dyre problemer med laderne og annet utstyr.

...dessuten er det akkurat det som jeg (ren persønlig) forventer over tid

fordi et merkenavn som kan uttales internasjonalt fortrenger ikke selve faktumet at det som står bak merket er fortsatt italiensk.

 

Men sier det virkelig noe om selve merken, eller er det viktig?

Nei, fordi vi snakker nesten alltid om enkle tilfelle, eller her kanskje om en laderserie som ikke passer til trådstarterns tilfelle.

Ellers funker jo alle både på en måte og tilfredstillende, uansett om det heter ProMariner, Ladac, Sterling, Quick, Mastervolt, Victron, eller annet.

 

Og til deg, SeaRaymond, det er jo heller ikke en gang normalt at syrevekten ikke økes over lengre tid.

Derfor tror også jeg at dine batterier er sulfatert allerede.

 

Siden du har kjøpt nye batterier bør man altså analysere hva som er galt med dem og hvordan de blir brukt,

mens jeg går ut i fra at du vet om utladingsgrensene som bly-syre har.

Dette allerede er noe man må tenke på siden du bare har noe mellom 50 og 80Ah til forbruk,

mens det finnes minst 13A (antakeligvis <18A) forbruk når det meste er slått på på båten din. (så sant ikke du har byttet alt til LED).

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Sorry, tenkte det ble klar.

Det samme chassis heter hos Sterling ProCharge C og finnes med 10 til 30A.

 

Jeg tilbyr selve laderen i Norge med 12V 10A & 20A, 24V 20A

og alle tre er vanligvis på lager.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Ang. tilfelle her er det vel heller en av de få tilfelle det det blir bråk.

Ellers fantes det vel flere klager, som jeg pleier å si.

 

:seeya:

Jørg

 

Erfaringen min er at båteierne ikke alltid oppdager at ting ikke virker optimalt, og når det oppstår en mistanke om at noe ikke virker optimalt så blir de avvist av leverandøren. Kunden sitter kanskje igjen med uforrettet sak fordi de tror det skal være slik eller at feilen ligger et annet sted.

 

Jeg tror det er Mix som har et relatert problem med laderen sin som verken Mastervolt eller Viktron ville hatt noe problem med å løse med en enkel tilpassning.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Grunnen til at jeg har byttet ut disse laderne med ladere fra quick er at vi har hatt såpass mange reklamasjoner på procharge/sterling på båter som kun har vært i bruk en sesong eller to at jeg vurderer det som uaktuelt å sette inn ny lader av samme merke/kvalitet da dette er langt fra et enkeltstående tilfelle. quick-laderne koster omtrent det samme og de har jeg ikke hatt noen reklamasjoner på foreløpig. Felles for begge er vel at de er forholdsvis enkle ladere. Tror vi byttet 4-5 ladere bare i januar og februar på båter som var levert etter 2008. Det tar mye tid og koster bedriften unødvendige penger....

Link to post

Jeg har en dyrere type Sterling lader, en Pro Digital CED50 på 50A.

Og den har akkurat disse samme symptomene som disse rimeligere Sterling laderne. Arbsosjonsfasen er altfor kort.

Min påstand er at softwarestyringen av Sterling laderne rett og slett ikke holder mål.

Det hadde vært mye bedre med en mulighet for manuell setting av absorsjonsfasen, slik langt rimeligere ladere har.

Man vil underlade, og til slutt ødelegge batteriene over tid med disse laderne fra Sterling hvis en ikke følger med.

Jeg kommuniserte med Jørg ang. problemene, men min konlusjon ble at jeg kunne spare meg porto frem og tilbake på laderen.

Jørg er en grei og hjelpsom kar, ingen tvil om det.

Men for meg var denne relativt dyre laderen et bomkjøp. Synd å si, men slik er det.

Min "workaround" på denne laderen har blitt å styre absorsjonsfasen manuellt ved å skru laderen av/på noen

ganger. Ikke noen holdbar situasjon, så ny lader er på handlelista.

 

 

Link to post
.....og hvordan ville problemet (til mix) bli løst med disse i forhold(Ole Petter)?

De fleste ladere har i dag en grad av adaptiv ladning, som i realiteten betyr at ladeforløpet blir vurdert og kompensert. Men hvis man har høy grad av adaptiv kontroll så øker også muligheten for feil, og dette har med at laderen må sannsynliggjøre en del momenter som slettes ikke trenger å være helt riktige.

 

Det er ofte her laderne svikter uten at eieren merker det, og det trenger ikke å være stabilt feil heller for bruken av batteriene varierer jo. Vel kort fortalt har noen produsenter innsett at dette råder man ikke alltid over, og derfor er programvaren laget slik at den enkelt kan endres.

 

Ved å legge en liten endring i bunn av laderen så begynner den adaptive delen også å fungere igjen med 110 prosent.

 

Hvis du leser databladene fullstendig på laderne du nevner så vil du se at disse er temmelig detaljerte. Man har da default settingene og så har man en rekke justeringsmuligheter i tillegg.

 

Tidsparametrene i mastervolt laderne kan justeres fra o til 24 timer så vidt jeg husker, og så kan man i tillegg justere setpunktene og return amp. Osv.

Link to post

Unnskyld, ...for et tull.

Jeg synes at dere skulle se det hele på akkurat omvent veien.

 

Hvis man nå snakker om "10" ladere og en av dem er dårlig da ville også jeg begynne å lure, det tilsvarer 10%.

Men her er det komplett omvent så at vi selger flere hundre Sterlingladere per år.

Regner man alle sammen da blir det mange tusen per år.

 

Av disse som selges av meg finnes det selvfølgelig noen reklamasjoner,

jeg snaker om gjennomsnittlig 5 til 10 per år og i fire land.

 

Disse også ikke skjelden bare såkalte reklamasjoner er i tillegg fordelt på alle 5 (!) serier.

Jeg bruker "Såkalt" fordi det finnes av og til også folk som som nekter å spandere nødvendige kabeldiametere,

eller som ikke leser monteringsanvisningene ellers, m.m.

 

Så er jeg faktisk ikke klar over om hva slags statistikk/tall dere snakker om,

eller hvor mange ladere dere selger.

 

Jeg bare synes at min gjennomsnitt inkl. den på reklamasjon er bra som det er,

siden jeg i tillegg kan jeg se på rikelig mange kunder som ikke er noe mindre enn bare fornøyd.

 

PC-D (CED) er en lader som nesten ingen klager på.

Tvert i mot funker den så bra at man nesten kunne lure omvent, men likevel er de neste to generasjoner på vei.

 

PC-C er en ellers bra lader som bygger på serien "International".

Hørte dere om noen klager på den?

Nei?

Hvordan kommer da all disse "reklamasjoner" nå, pga. et nytt design som man har lagt rundt forholdsvis gammelt men solid teknik?

 

Men uansett, fornuftige selgere spør etter planlagt bruk før de selger til kundene.

I hvert fall spør jeg først, kanskje det unngår problemer som dere "har".

 

Problematikken til Mix er ikke noe problem for meg.

Men ennå forstår jeg ikke det "virkelig", kanskje at en Sterling-neutral stående person skulle undersøke det på båten fordi det finnes jo unntak alle steder.

 

Det samme gjelder for pausjale uttalelser som "absorpsjonsfasen hos Sterling er alt for kort".

Først og fremst skulle det nemlig ikke være det, unntat kanskje på PC-C som kan bare justeres til maks 4 timer.

Alle andre, inkludert CED, skal etterjustere seg selv.

Selvfølgelig innenfor noe gitt ramme.

 

Og gjør den ikke det da er noe galt enten med laderen, eller forutsetningene (Spenningsfall, overflatespenning, for stor batteribenk, m.m.).

Punkt, så enkelt er det og det er heller ikke noe problem fordi dette kan normalt løses.

 

...men fantes det ikke akkurat nå en liten diskusjon om uttørking av AGM m.m.?

...og er man ikke blitt enig at batterier ikke behøves å lade med økt spenning etter at de er fulle?

Men når er full og hvor ligger triggepunktet, og hvem skal justere det bortsett av innebygget automatikken eller fagfolk?

Glemmer vi kanskje det, i dag leveres over 70% av alle ladere per paket...

 

Ellers, det gjelder for disse skjeldne tilfelle det det ikke finnes tekniske løsninger, har jeg absolut ikke noe problem til å løse problemer omvent.

Hvis noen må konstantere etter en stund at noe ikke holder mål da kan vi skifte laderen til en annen eller annen type, fordi jeg har jo utvalg.

Men i så fall kan man vel gå ut i fra at en oppdager/undersøker problemer en liten stund før flere år har gått?

 

Til Kraftein Øl, trenger dere bare billige ladere til båtene dere selger?

Hvorfor snakker dere da ikke med båtleverandørene, i steden for "å klage allminnelig på Sterling"?

Hvis den type laderen ikke holder mål da er jo noe ikke i orden med selve balansen = laderen passer ikke til behovet eller omvent.

 

Jeg avslutter dette her nå, men komm igjen hvis det finnes det flere argumenter unntatt "hvis / når / og kanskje" som jeg skulle vite noe om.

I summen må jeg bare si at det som noen driver her er for meg ikke mer enn heksejagd på hekser som ikke finnes,

fordi de fleste så viktige "tekniske problemer" er noe som de absolut fleste andre bare ikke har.

I hvert fall ikke ennå.

 

Så blir det bare spørre en gang til:

Kommer dette folk bare til dere, for både å klage om meg og å kjøpe noe nytt hos dere?

Hvorfor kommer da ingen til meg med alle disse reklamasjoner som dere vet noe om?

Jeg spør bare fordi det finnes jo vel ikke så meget mange enheter som kan ble solgt forbi meg i løpet av i hvert fall siste 6 årene.

 

Ønsker en fin kveld.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...