Jump to content

Protech 1230 vedlikeholdslader vil ikke toppe halvutladet batteri?


SeaRaymond

Recommended Posts

Den som leter finner Mastervolt Chargemaster Er det slik å forstå at abs tiden automatisk blir satt mellom min og max parameterne ettersom hvor mye batteriene er ladet ut?

 

Hvis det er likt som på våre Victron Phoenix ladere, MultiPlus ellerQuattro, er absorpsjonstiden regulert proporsjonalt med tiden i bulk.

 

Passer laderen til batteribankens størrelse, vil det i de fleste tilfeller ikke være særlig nødvendig med omkonfigurasjoner.

 

Victrons produkter kan konfigureres med dip-switcher, via VE-Net, eller PC. Hvis noen er interessert i å se konfigurasjonsmulighetene med PC, kan programmet lastes ned her VE.Bus Quick Configure Setup (v9010120).

 

Programmet (VE Configure II) kan kjøres uten å være tilkoblet et Victron produkt ved å velge "fake target with full options" når man blir bedt om å velge com-port. Programmet kjører da som om du har en Quattro.

 

Har man et Phoenix eller Quattro produkt, og ønsker å benytte seg av konfigurasjonsprogrammet, kan interface kjøpes hos oss. Denne koster noen hundrelapper, men det er uendelig mye enklere (og morsommere) enn dip-switcher.

 

Tenkte dette kunne være nyttig informasjon, da det forekommer meg at mange av BP medlemmene er komfortable med bruk av PC. Det er også hyggelig å registrere at minst et par av deltagerne i denne tråden tar lading på alvor, mens andre er mer opptatt av nettsteder med en handlekurv å klikke på. Jeg har tilnærmet full respekt for begge kategorier. :smiley:

 

Litt reklame på tampen: Vi er mer enn villig til å hjelpe folk med å velge riktig produkt (og konfigurasjon) tilpasset den enkeltes behov, og det er ikke mer komplisert å handle hos oss enn i en nett-butikk. Men, de som velger denne typen produkter (ladere, etc.) kun ut fra laveste pris, synes nok babbelet mitt er kjedelig.

Link to post
Tenkte dette kunne være nyttig informasjon, da det forekommer meg at mange av BP medlemmene er komfortable med bruk av PC. Det er også hyggelig å registrere at minst et par av deltagerne i denne tråden tar lading på alvor, mens andre er mer opptatt av nettsteder med en handlekurv å klikke på. Jeg har tilnærmet full respekt for begge kategorier. :smiley:

 

Selvsakt er dette nyttig informasjon som også kommer til nytte for de som ikke har slike produkter. Disse programmene forteller jo hvordan batterier lades, og med litt praktisk informasjon på Båtplassen så vil jo de fleste skjønne hvor eventuelt skoen kan trykke når man har et system som ikke går på skinner lenger.

Det burde etter min mening være en berikelse for båtplassen om teknikk kunne diskuteres uten at noen tar det negativt til seg, for tross alt må man vite om forskjellene for å kunne velge eller velge bort.

 

At noen produkter kanskje koster litt mer i innkjøp fordi produsentene har påtatt seg utviklingskostnaden ser jeg på som helt legalt.

Link to post
Det burde etter min mening være en berikelse for båtplassen om teknikk kunne diskuteres uten at noen tar det negativt til seg,

Enig.

Men du feiltolker meg om og om igjen, muligens fordi det passer best for deg siden du forandrer ikke noe på det.

 

Hvis man virkelig ønsker å diskutere forskjellig teknikk da må man også spare rom for annet enn bare den teknikken som "diskutanten" har valgt for seg.

 

Det du gjør er jo ikke å diskutere hva som er best for både batterier og brukeren.

Det du virkelig forteller er bare hva -du- synes er best og da velger du kun mellom 2 merker.

 

Hovedproblemet her er derfor at det blir automatisk crash, i alle fall hver gang mellom oss siden ingen andre gidder å si noe mot din mening.

Det ville sikkert være morsomt å se hvordan du ville argumentere mot alle kjennte 23 europeiske pluss X-antall ikke-EU-produsenter,

som hver har 2 til 8 forskjellige ladere på serie- og spesialproduksjonen.

Men du har det jo enkelt fordi det finnes bare 7 (?) alternativer i Norge og av dem holder alle, unntatt meg, bare kjeft. :smiley:

 

Men jeg kan love at det finnes mange av dem som har meget tillfredstillende og automatiske produkter på markedet,

selv om de ikke gidder å drive prispolitikk for så å kunne følge pausjal 5 års reklamasjonsretten i Norge.

 

Hvis de andre som er gode skulle dykke opp likevel, på en fin dag etter at lovgivingen blir tilpasset, da blir det enda spennendere for deg.

Gled deg, da kan du diskutere ladere endløs.

 

Presis derfor, og bare derfor, har jeg foreslått at du begynner med en egen tråd for å opplyse alle forskjellige krav og løsninger.

Hvis du i det hele tatt tørr, fordi da er det antakeligvis snart slut for deg med noe annet enn det.

Ellers er både det og at du testkjører alle avanserte ladere den absolut eneste måten å bevise at det bare er dine systemer som er tingen.

 

Men gjør du det, unntatt bare å snakke om både juster og lekemuligheter som tvert i mot også tilatter grøve feil?

 

Og en gang til: Jeg er enig at man godt -kan- bruke justerbart utstyr.

Men jeg nekter klar å si at bare det er veien, fordi ved de fleste av alle tilfelle holder det også ganske bra med automatiske systemer.

 

Du påstår at du vill snakke om teknikk og ladere for Båtplassens, medlems og informasjonens skyld?

Begynn kanskje heller på batterier og skill mellom batterier som ikke er full designed på 8, 10 eller også over 12 års levetid.

Da allerede snakker du i så fall med folk flest, dvs. ikke bare med folk som du ønsker å snakke med.

 

Jeg selv mangler nå også tid for å diskutere alt i stykker igjen,

derfor må man nesten be deg å tenke "flerkanalt" mens du begynner å flushe ut med dine kommentarer.

Men du ordner det sikkert siden du også har kompetent støtte fra andre som f.eks. Farco.

 

By the way, Farco, bare for tilfelle at ikke du har fått det med deg ennå.

Hvis situasjonen krever da leverer jeg også annet enn "bare" Sterling, dette inkluderer også Victron og Mastervolt men også flere andre in the upper segments.

Men det er skjeldne tilfelle, så er det bare o det er ikke verrest heller.

 

Ønsker en både trivelig og lærerik dag til alle. :fishing:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg synes vel egentlig at Joerg og Ole Petter kan ta diskusjonen om hvem som er dummest på IM :smiley:

Jeg har et komplett anlegg fra Mastervolt, med et MICC panel som styrer bla lading. Laderen er en 12V/100AH (Mass Combi 12/2000-100 (230 V))Batteriene er 225 Ah AGM batterier fra Mastervolt. 3 til forbruk 2 til start og 1 til navigasjon. Så leser jeg fra Joerg at det er et potensielt problem at AGM batterier tørker ut. Kan det utdypes?

 

Er det noe spesielt jeg kan gjøre med ladeoppsettet mitt som kan hindre dette?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Er det noe spesielt jeg kan gjøre med ladeoppsettet mitt som kan hindre dette?

Hvis du mener med å hindre at du vill bremse aldringen:

Ja.

- ved å eie AGM som ikke tørker så rask

- ved å ikke lade AGM med mer enn det som står på kanten til selvutladingen.

 

Ellers, hvis du ønsker å bruke komforten av batteriene dine mens du ikke regner med levetider som overstiger båtens levetid:

=> Glemm det, fordi det er en spagat som ikke tilatter 100% bruk og økt/maks. levetid samtidig.

 

Igjen spørsmålet:

Vill man bruke batteriets store muligheter & kapasitet, eller bare se på den?

I siste tilfelle kan man spare mye siden man også kan bruke billigbatterier og ikke trenger meget avanserte ladere i tillegg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Et av spørsmålene var vel om denne laderen er den samme som Sterling selger. Jeg tror dette spørsmålet fremdeles er ubesvart?

Ja, det er samme lader. Har selv en SeaRay hvor min gamle lader tok kvelden. Tok kontakt med leverandør i USA. Så da at deres ladere var veldig like Sterling og spurte dem om dette. Fikk svar at de eide Sterling. Så det er samme ladere fikk jeg opplyst. Men noen selges bare i USA og noen bare i EU.

 

Kjøpe ny lader fra Jørg for å erstatte min gamle.

 

/Øystein

Link to post
Hvis du mener med å hindre at du vill bremse aldringen:

Ja.

- ved å eie AGM som ikke tørker så rask

- ved å ikke lade AGM med mer enn det som står på kanten til selvutladingen.

 

Ellers, hvis du ønsker å bruke komforten av batteriene dine mens du ikke regner med levetider som overstiger båtens levetid:

=> Glemm det, fordi det er en spagat som ikke tilatter 100% bruk og økt/maks. levetid samtidig.

Hva slags AGM batterier er det som tørker raskt da?

 

Jeg forstod ikke dett med komforten av batteriene

Link to post

Sterling Power Products er eiendom av Charles Sterling.

 

Siden nytt finnes det også et eget "Sterling USA" som selger Sterling Power Products på US-amerikansk markedet.

Dessuten også eiet av Charles Sterling,

 

Og så finnes det "Pro Mariner", som er nesten "in Co" med Sterling UK og som delvis spleiser nye produkter med hverandre,

men begge bedrifter er likevel helt uavhengig fra hverandre.

 

Informasjonen er aktuellt per i dag. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Hva slags AGM batterier er det som tørker raskt da?

Alle, unntatt de som produsentene nekter på at den gjør. :smiley:

 

Nei, helt uten tull, det finnes for mange for at jeg gidder å diskutere eller selge det.

 

Man er nødt å holde seg til reklamasjonsretten i henhold til produktbeskrivelsene

og helst også innenfor spenningsområder som er angitt av produsentene.

 

Jeg forstod ikke dett med komforten av batteriene

Helt enkelt.

I forhold til "vanlige"bly-syre tilgir AGM-batterier flest flere feil.

For de fleste er vanligvis interessant at AGM (mange men ikke alle) kan utlades mye lengre enn bly-syre uten at batteriene får knekken.

Samtidig er det fakt at de fleste AGM er mer spenningsstabile mens utladingen foregår.

Komfortet blir da at den kan "brukes" lengre enn vanlige batterier uten at batteriene får umiddelbare skader.

I tillegg kan mange AGM monteres som man bare måtte ønske, etc. etc. etc.,

Men AGM har ikke bare fordeler, selv om fordelene fikk stor overvekt i det siste.

Noe folk ha ikke en gang behov for avanserte systemer, men dette er en helt annen kapittel.

 

Les deg gjennom alle diskusjoner som allerede fantes her på BP.

Det finnes veldig mye info allerede.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...