Jump to content

Hvordan smører man styrewire?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Guest Kaptein Fredrik

Jeg var i havna i dag får å skru litt, og snu båten opp ned. Jeg fikk ikke av dekselet til styresnekka, så jeg tok og skrudde løs hele styrekonsollen og den treplata :thumbsup:

Så nå er wiren tatt av snekka og båten, så får jeg kikke litt på det i morra.

Bilder kommer....

Off... Sjå på bildet....den er ein sort mutter der. Nå har eg satt ring rundt og forsøkt å vise den til deg. Løser du den så kan du svinge styrbord til wiren "løsner" i snekka, og så trekker du heile wiren ut.

Wiren renses feks med myk stålbørste for å få vekk rust og dritt. Smør den godt inn med grease, og spray wiresmøring på både wire og inni stømpen underveis i montering. Eg er veeeldig fornøyd med prolong sin wiresmøring spray.

styrewire_med_piler.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Kaptein Fredrik

Jeg tittet litt på wiren i dag. Jeg får ikke plukket denne i fra hverandre. Den sorte gummi-tingen du merket på bilde, den og hele hylsa den satt på er fjernet. Men alt sitter nesten sveiset sammen.

01112010092.jpg

01112010093.jpg

Er det noen mulighet og få plukket alt i fra hverandre, eller skal jeg bare sette på gassbrenneren, og varme opp endehylsa mot stempelet? så dra i fra hverandre delene?

ser ut til at den der ikke går å få fra hverandre uten å bruke vold.  

En ting du kan prøve før du kjøper nytt er å sette den loddrett i skrustikka, så prøve å få tredd på en avkappet flaske over strømpen slik at det blir nogenlunde tett og du kan fylle på olje som får stå å trekke inn.   

Deretter er det bare å "rikke" kabelen frem og tilbake til den går lett.   Kan fort bli endel søl når det begynner å komme ut oppløst rust og gørr

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 år senere...

Låner denne gamle tråden litt.

Holder på med samme greia og måtte ta ut wiren med strømpa på. Gikk da greit å trekke ut wiren. Skal smøre opp og montere igjen men ser at det hadde vert best å kjøpe ny, da det er noen sprekker i plasten på strømpa. Er det noen som har en link til noen som selger den type wire som Kaptein Fredrik (og jeg) har?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...