Jump to content

Slangepumpe mellom forfilter og tank


jentorge

Recommended Posts

Skal montere Separ forfilter mellom tank og fødepumpe på en Wiking 28 med 212HK Sabb/Ford. Ser at det foreslåes flere steder å sette på en slangepumpe til påhengere foran forfilteret for å lufte dette filteret. Den de selger på Biltema så håpløst liten ut og er skeptisk til om denne kan slippe igjennom nok diesel. Hadde håpet å slippe en bypassløsning med t stykker og stengeventiler. Er det noen som har erfaring med disse pumpene på denne størrelse motor eller har andre forslag til løsning. Separ filteret vil bli montert høyere enn tanken.

Link to post

Jag har Separ filter på min båt.

Fungerar bra och det är ju en fördel att man kan 'backspola' dom och på så sätt spara på de /dyra/ filterinsatserna.

 

Beträffande extra förpump... Mja men Du har ju handpump på motorn? Är den svår att komma åt?

 

Så speciellt ofta behöver man väl inte lufta bränslesystemet, och det verkar kanske lite onödigt komplicerat att stoppa in en extra pryl där.

 

Extra läckställe för luftläckage blir det oxå...

 

En vacuum-meter på filtret skulle jag hellre investera i. Men Separ tar en bra bit över tusenlappen för den...

Link to post

Fikk motorstopp i relativt grov sjø og ting ble litt spennende. Dette fikk meg til å montere separfilter. Pumpet med motorens pumpe og filteret fyltes opp. Luftet og prøvekjørte men motoren stoppet 20 sekund etter økning til marsjfart. Luftet og kjørte på lav fart tilbake til kai. Dette ble gjentatt fire ganger og når jeg studerer filteret så ser det ut som at det kan legge sg luft over stussen til utløpet fra filteret. Har fått en teori om at luften der blir dratt med når dieselstrømmen øker ved høyere motorbelastning. Da filteret må monteres høyere enn tanken så må det monters en pumpe før filteret for da kan jeg åpne lufteskruen og pumpe til luften er presset ut.

Link to post

Kanske har Du ett luftläckage på sugsidan?

 

Det kan det lätt bli när man sätter slangar med några slangklämmor i högpunkter. T ex som bilden på M/S Bastards filterinstallation visar.

 

Jag har ett flödesmätarsysem (Floscan) som baserar sig på optiska flödesmätarmoduler, och då märker man omedelbart hur lätt det är att man har större eller mindre luftläckage på sugsidan.

 

Mindre läckage behöver inte innebära att motorn stannar, men man brukar märka att den går orent efter start när den stått några dager.

 

Dvs det har sugits in en luftbubbla i högpunkten på sugsidan.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Den pumpen til M/S Bastard så veldig ordentlig ut får sjekke med bilextra i Bodø om de kan skaffe den. Den stengekrana du har der er den spesielt for diesel eller? De eneste jeg finner som ser slik ut ser ut til å være til vann men det går kanskje å bruke det alikevel. Det er virkelig forvirrende med alle disse gjengetypene og blanding av metrisk og tommer samt noen koblinger har gummitetning og noen skal man vist bruke gjengeteip. Takker for tipsene.

Link to post

Stengekrana er for vann ja, men den satt på en kobling jeg trengte da jeg monterte opp.

Skal bytte ut dette etterhvert, men vet ikke om jeg har bruk for kran der i det hele tatt egentlig?

 

Er det vanlig med stengekran for diesel forresten?

 

Pumpa er kjekk, mye lettere og lufte systemet med den enn fødepumpa.

Fødepumpa sitter jo også lavt, og det blir lett litt trøblete når man skal nå lufte punktene på diesel pumpa som sitter på motsatt side.

 

Slik jeg har det nå trenger jeg ikke og strekke meg over motor, eller flytte på meg. Lufting er gjort på under 5 minutter

Pumpa er av merke Hengst som nevnt i inlegg 7

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post

Kjempefordel med pumpe slik. Nytter ikkj å bruke fødepumpe på motorn fordi filteret må jo fylles opp etter skift, og er plassert på sugesiden. I følge bruks/monteringsanvisning på Racor sine filter, skal man ha diesel på en kanne for å fylle opp filteret.

Eg har påhengspumpe. Stått montert over 1 år nå. Like myk og fin som ny. Kjøpt på MEKK for under 50 lappen. Så eg har råd til en ekstra liggende. 120hk får plenty diesel igjennom den.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvor er de forfiltrene som hadde pumpe på selve enheten blitt av?...... For 15-20 år siden husker jeg at vi monterte endel av disse... var enkelt å få luft frem til filteret siden pumpen stod på det og når det ikke kom mer luft på lufteskruen var det å trykke pumpen ned og skru rundt til den stoppet....

Link to post
Hvilken pumpe bruker du index?

 

Bruker en drivstoffpumpe kjøpt på Biltema til 299,-. Grunnen til dette er at motoren jeg har nå ikke har matepumpe originalt, og det fører til motoren får en litt ujevn gange ved konstant turtall. Elektrisk pumpe løser dette problemet, samt gjør luftingen til en lek...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jepp :smiley:

Har sjølv gjort dette på fleire dieselmotorer. Bare å finne eit punkt i på det elektriske som har strøm når tenninga settes på.

Har prøvd to av biltema sine pumper. Slike pumper er ofte trykkstyrte.

Dersom fødepumpa er ødelagt, så kan den også lekke diesel igjennom, og inn til motor. Derfor viktig å sjekke at det ikkje kommer diesel i olja jevnlig. Det beste er å kople den ut slik at det ikkje står dieseltrykk i den.

Genialt enkelt å lufte, enkelt å montere..... tja eineste er vel at motoren mister dieseltrykk dersom du mister strømmen ombord. Endel gamle motorer går jo uten strøm ellers.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...