jentorge Startet 4.April.2010 Del på Facebook Startet 4.April.2010 Skal montere Separ forfilter mellom tank og fødepumpe på en Wiking 28 med 212HK Sabb/Ford. Ser at det foreslåes flere steder å sette på en slangepumpe til påhengere foran forfilteret for å lufte dette filteret. Den de selger på Biltema så håpløst liten ut og er skeptisk til om denne kan slippe igjennom nok diesel. Hadde håpet å slippe en bypassløsning med t stykker og stengeventiler. Er det noen som har erfaring med disse pumpene på denne størrelse motor eller har andre forslag til løsning. Separ filteret vil bli montert høyere enn tanken. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Jag har Separ filter på min båt. Fungerar bra och det är ju en fördel att man kan 'backspola' dom och på så sätt spara på de /dyra/ filterinsatserna. Beträffande extra förpump... Mja men Du har ju handpump på motorn? Är den svår att komma åt? Så speciellt ofta behöver man väl inte lufta bränslesystemet, och det verkar kanske lite onödigt komplicerat att stoppa in en extra pryl där. Extra läckställe för luftläckage blir det oxå... En vacuum-meter på filtret skulle jag hellre investera i. Men Separ tar en bra bit över tusenlappen för den... Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 5.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2010 Fikk motorstopp i relativt grov sjø og ting ble litt spennende. Dette fikk meg til å montere separfilter. Pumpet med motorens pumpe og filteret fyltes opp. Luftet og prøvekjørte men motoren stoppet 20 sekund etter økning til marsjfart. Luftet og kjørte på lav fart tilbake til kai. Dette ble gjentatt fire ganger og når jeg studerer filteret så ser det ut som at det kan legge sg luft over stussen til utløpet fra filteret. Har fått en teori om at luften der blir dratt med når dieselstrømmen øker ved høyere motorbelastning. Da filteret må monteres høyere enn tanken så må det monters en pumpe før filteret for da kan jeg åpne lufteskruen og pumpe til luften er presset ut. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 (redigert) På en tidligere båt jeg hadde var det montert ei slik "påhengs" pumpe. Fungerte veldig greit den til motor på 310 hk. Men hvilken fabrikat pumpen var vites ikke.. Redigert 5.April.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Hei Det finnes pumper laget formålet. Påhengsmotorpumpe/belg er ikke det og har ikke noe på en dieselmotor å gjøre. Spør i en dieselbutikk. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Jeg kjøpte en slik pumpe som sees til høyre på bildet. Fikk kjøpt den på Bilextra, men husker ikke merkenavnet i farta. Denne pumpa er beregnet for diesel Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Hengst er det pumpa jeg har heter, den kan sikkert flere skaffe Hengst pumpe Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 De håndpumpene finnes i flere størrelser. Vet ikke hvilken du har sett på på biltema, men de finnes iallefall til innvendig Ø 8mm (5/16") og Ø 10mm (3/8") slange. Trenger vel eventuelt den siste. Aner ikke om de er egnet for diesel eller ikke. Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
ebonita Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 (redigert) Kanske har Du ett luftläckage på sugsidan? Det kan det lätt bli när man sätter slangar med några slangklämmor i högpunkter. T ex som bilden på M/S Bastards filterinstallation visar. Jag har ett flödesmätarsysem (Floscan) som baserar sig på optiska flödesmätarmoduler, och då märker man omedelbart hur lätt det är att man har större eller mindre luftläckage på sugsidan. Mindre läckage behöver inte innebära att motorn stannar, men man brukar märka att den går orent efter start när den stått några dager. Dvs det har sugits in en luftbubbla i högpunkten på sugsidan. Redigert 5.April.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 5.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2010 Den pumpen til M/S Bastard så veldig ordentlig ut får sjekke med bilextra i Bodø om de kan skaffe den. Den stengekrana du har der er den spesielt for diesel eller? De eneste jeg finner som ser slik ut ser ut til å være til vann men det går kanskje å bruke det alikevel. Det er virkelig forvirrende med alle disse gjengetypene og blanding av metrisk og tommer samt noen koblinger har gummitetning og noen skal man vist bruke gjengeteip. Takker for tipsene. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 (redigert) Stengekrana er for vann ja, men den satt på en kobling jeg trengte da jeg monterte opp. Skal bytte ut dette etterhvert, men vet ikke om jeg har bruk for kran der i det hele tatt egentlig? Er det vanlig med stengekran for diesel forresten? Pumpa er kjekk, mye lettere og lufte systemet med den enn fødepumpa. Fødepumpa sitter jo også lavt, og det blir lett litt trøblete når man skal nå lufte punktene på diesel pumpa som sitter på motsatt side. Slik jeg har det nå trenger jeg ikke og strekke meg over motor, eller flytte på meg. Lufting er gjort på under 5 minutter Pumpa er av merke Hengst som nevnt i inlegg 7 Redigert 5.April.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Kjempefordel med pumpe slik. Nytter ikkj å bruke fødepumpe på motorn fordi filteret må jo fylles opp etter skift, og er plassert på sugesiden. I følge bruks/monteringsanvisning på Racor sine filter, skal man ha diesel på en kanne for å fylle opp filteret. Eg har påhengspumpe. Stått montert over 1 år nå. Like myk og fin som ny. Kjøpt på MEKK for under 50 lappen. Så eg har råd til en ekstra liggende. 120hk får plenty diesel igjennom den. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Enda enklere med elektrisk pumpe, som jeg har! Luftinga er unnagjort på ca 30 sekunder... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hydrox Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Hvilken pumpe bruker du index? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Hvor er de forfiltrene som hadde pumpe på selve enheten blitt av?...... For 15-20 år siden husker jeg at vi monterte endel av disse... var enkelt å få luft frem til filteret siden pumpen stod på det og når det ikke kom mer luft på lufteskruen var det å trykke pumpen ned og skru rundt til den stoppet.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Hvilken pumpe bruker du index? Bruker en drivstoffpumpe kjøpt på Biltema til 299,-. Grunnen til dette er at motoren jeg har nå ikke har matepumpe originalt, og det fører til motoren får en litt ujevn gange ved konstant turtall. Elektrisk pumpe løser dette problemet, samt gjør luftingen til en lek... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ribtjenester Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Den vanlige pumpa som brukes på påhengsmotorer blir veldig hard når det står disel i den over lengere tid:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Gudrun Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 Hvis jeg ikke tar for mye feil var det et spesialfirma i bergen som solgte de forfiltrene jeg tenker på med pumpen integrert....Kommer bare ikke på navnet.... Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 6.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2010 De hadde forsåvidt dette der jeg kjøpte Separ filteret men det var laget av en sort plast og var også noe dyrere. Snakket forøvrig med et motorverksted i Bodø i dag på jakt etter en slik pumpe og han ville ha hele historien om motorstoppen og problemene etterpå. Han mente at den motormonterte pumpa måtte være dårlig og at han tvilte på at tette filter var årsaken. Så da er det vel bare å krype nedi der. Har kun sett den pumpa via digitalt fotoapparat samt tatt på den med fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.April.2010 Del på Facebook Svart 6.April.2010 klipp slangen og sett inn en elektrisk billig fra Biltema i serie for å teste dette før du tar den trange jobben Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jentorge Svart 6.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2010 Forstår jeg deg slik at du mener den elektriske pumpa kan erstatte den motordrevne pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Jepp Har sjølv gjort dette på fleire dieselmotorer. Bare å finne eit punkt i på det elektriske som har strøm når tenninga settes på. Har prøvd to av biltema sine pumper. Slike pumper er ofte trykkstyrte. Dersom fødepumpa er ødelagt, så kan den også lekke diesel igjennom, og inn til motor. Derfor viktig å sjekke at det ikkje kommer diesel i olja jevnlig. Det beste er å kople den ut slik at det ikkje står dieseltrykk i den. Genialt enkelt å lufte, enkelt å montere..... tja eineste er vel at motoren mister dieseltrykk dersom du mister strømmen ombord. Endel gamle motorer går jo uten strøm ellers. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sveo Svart 7.April.2010 Del på Facebook Svart 7.April.2010 Hei sæbø. Veit du om det går an å montere en slik pumpe kun i forbindelse med lufting, slik at det er nok disel gjenomstømning gjennom pumpen når motoren går og bruker egen pumpe. altså når den elektriske pumpen ikke er i drift? hmm håper du misforstår meg rett med dette spørsmålet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.