Jump to content

Hvor finner jeg en oversikt over den magnetiske misvisningen ?

Haba

Recommended Posts

:confused:

men hvor finner jeg riktig nummer ?

Ved å klikke på en av de 4 landsdelene får du opp alle kart nr.

http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Sjoekart/...Hovedkartserien

Norge varierer misvisningen fra ca 11 grader østlig misvisning

i Øst-Finnmark til ca 3 grader vestlig misvisning på Vestlandet.

Misvisningen er heller ikke konstant i tiden. Den magnetiske polen

forflytter seg noe og dermed vil også misvisningen på de enkelte

steder endre seg. I de siste 25 år har misvisningen i Norge øket

med ca 1/10 dels grad pr år

For tiden (2007) er misvisningen i Norge ganske liten.

Noen eksempler (cirkatall):

Bergen -2°

Stavanger -1°

Kristiansand 0°

Oslo +1°

Trondheim +1°

Tromsø +6°

Årlig endrermisvisningen seg i Norge med for tiden 0,1° - 0,2

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

..... I de siste 25 år har misvisningen i Norge øket med ca 1/10 dels grad pr år ....

Hei igjen roger-jo,

det du skriver er bra, men jeg må få lov til å komme med en ganske liten presisering til setningen ovenfor. Når du skriver at misvisningen har "øket" så blir det upresist og noen steder feil. Her på vestlandet har vi i mer enn 100 år hatt vestlig misvisning og den har minket år for år slik at den nå er nesten nede på null grader.

På steder i Norge som har hatt østlig misvisning i den perioden kunne det være riktig å skrive at den har øket. Men alt i alt ville det nok være bedre å skrive at misvisningen her i Norge har blitt mer østlig de siste årene.

Beklager pirket, jeg regner med at du er enig :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei igjen roger-jo,

det du skriver er bra, men jeg må få lov til å komme med en ganske liten presisering til setningen ovenfor. Når du skriver at misvisningen har "øket" så blir det upresist og noen steder feil. Her på vestlandet har vi i mer enn 100 år hatt vestlig misvisning og den har minket år for år slik at den nå er nesten nede på null grader.

Beklager pirket, jeg regner med at du er enig :wink:

JA Hei igjen Poseidon.

Har hvert i båten og jobbet.

Du har helt rett i at misvisning snart er 0 men minker den, eller øker den??

MISVISINGA i aaret 2000 : -1.8 grader = -2.0 gon = -32. strekar

for eit punkt med posisjon

breidd: 59.2500 grader = 59 grader 15 min 0 sek

lengd: 5.2500 grader = 5 grader 15 min 0 sek

og i dag

MISVISINGA i aaret 2010 : -0.3 grader = -0.4 gon = -6. strekar

for eit punkt med posisjon

breidd: 59.2500 grader = 59 grader 15 min 0 sek

lengd: 5.2500 grader = 5 grader 15 min 0 sek

I 2013 er dere på andre siden av 0 dere og så da øker den hvertfall .

MISVISINGA i aaret 2013 : 0.1 grader = 0.1 gon = 2. strekar

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kan tenke meg at Statenskartverk har opplysningen angående missvisningen i sjøkartene langs hele norskekysten. Men hva i huleste skal du med dette? (veldig nyskjerrig) :smiley: Når man skal regne ut missvisningen så står den i kartrosen (4 1/2 grader E2000 (10`E)), dette vil si at misvisningen øker med 10` i året. 10*10 er 1g 40 min man plusser på dette og får missvisningen for 2010 til å bli 6 grader 10 minutter E. Hvis missvisningen går vestover så trekker man ifra. Missvisning og deviasjon bruker man for å få rett kurs på kompasset. med det er vel skjelden at en fritidsskipper får bruk for dette. Må bare få tilføye at vi båtfolk i Nord-Norge har hatt Konon forhold på sjøen denne påsken :cool:

dette vil si at misvisningen øker med 10` i året.

Det har vært spikket mye flis i denne tråden, men det er fremdeles materiale igjen til en haug.

Man kan ikke ta en slik angitt økning/minkning i deklinasjonen ubegrenset frem i tid. Det er ikke et linjært forhold.

Og hvor er deklinasjonen som er angitt i kartet riktig? Midt i rosa? Midt i kartet?

Isogonene som beskriver steder med samme deklinasjon er heller ikke rette linjer.

Og så er det fenomenet anomalier. Påvirkning fra lokal magnetisme. Den varierer også sterkt.

Vriene greier.

De store ekspertene på navigasjon etter jordmagnetisme, trekkfuglene, er dessverre vanskelige å kommunisere med.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...