Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

For søren, Bitteliten? Er det tid til en VI?

I år ligger båden indendørs i oplag i Sverige. Men næste år kommer den til at ligge i hjemmelavet telt her i hjemmehavnen. Jeg savner at tage ned på båden om vinteren og nusse med ting&sager!! Jeg har voldsomme abstinenser efterhånden...

Andy

I dag har jeg byttet oljetrykkføler på bb motor da den hadde tatt kvelden. Dårlig kontakt på sb motor ble rettet opp. Nå er dette i orden.

Neste er å få stabile signaler til turtellerne. Jeg har vært lite opptatt av disse da jeg kjører rolig og hører hvor i turtallet motorene befinner seg i.

Om en måned reiser vi med KNBF til båtmessan i Gøteborg. En sosial og hyggelig tur.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Etter at jeg la nye teakdørker sist vinter og pussa ned nesten all innredning å lakka litt,så skal dørkane få edelolje og innredninga få 5-6 strøk til med lakk.Pluss motorrommsluker og aggregat skal lydisoleres ,men siste dagene har gått med til å spise mat og drekke kaffe.Å ikke minst passet på fjernkontrollen te tv'n,da forkjølelse å feberen herjer så det har ikke blitt gjort en dritt.Ikke mye som er værre enn dette,det å ikke kan jobbe litt å gjøre det du har planer om .Men imårra skal jeg prøve meg litt ,selvom svetten renner så blir jeg ikke ikke værre vil jeg mene.Kan jo shoppe litt av det jeg trenger,ser frem til å få noen lag med Edelolje på dørkane.Sett andre som har dette,så håper jeg får det like fint.

Tine IV

imponert over hvor mye du får gjort i disse båtene dine!

noen mlir visst aldri sliten!

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

For søren, Bitteliten? Er det tid til en VI?

Andy

Neida - det er relatert til https://baatplassen.no/i/topic/75562-optimal-langtur-seilbaat-for-jorda-rundt-utstyr-tips-diskusjon/

Også er det snart tid for Düsseldorf messen - så jeg spekker litt for å se hva som er realistisk å tenke på av båt. Det som dog kan forklurdre planene litt er en større båt fra NordWest - om den kommer :siley:

Båten vår er også i Sverige - og jeg savner den ikke - det er deilig å vite at den er i de beste hender.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg pusset ned fb-dekket og andre detaljer i sommer og lot deretter teaken få noen lag med rå linolje etter råd fra båtbygger. Har testet dette i vinter og det er ingen forskell i glatthet mellom det ubehandlede dekket og det som har fått olje. I tillegg til at teaken har fått en nydelig glans vil teaken holde seg lengre før det må skiftes ut. Den harde ubehandlede teaken er blitt mykere. Rå linolje gir ikke et varmt dekk som er ubehagelig å gå på i varme sommerdager.

Jeg var spent på om teaken ble glatt å gå på når snøen la seg. Det et den ikke.

Til våren skal resten av teakdekket pusses ned og oljes. En stor jobb men verdt det utvilsomt.

Skal få tatt noen bilder etter hvert.

I tillegg til at teaken har fått en nydelig glans vil teaken holde seg lengre før det må skiftes ut.

Du halverer levetiden på teaken med olje, fordi bakterier elsker oljen.

Boracol eller tilsvarende naturprodukter, impregnerer teaken og er mye bedre å bruke hvis du vil bevare dekket i 30-40 år.

http://www.westsystem.no/index.php?sideID=330&ledd1=48561

http://www.westsystem.no/index.php?sideID=223&ledd2=293

Redigert av sydspissen (see edit history)

Ja det regnet som var meldt , kom desverre ikke og kom i steden som snø... (10 cm i går og 20 cm i dag) :sad:

Dvs måking av båt 2 ganger om dagen.

Heldivis så har isen sluppet og det store isflaket akter har seilt "sin egen sjø". ( Eller i hvertfall ned Otra)

Så begynner å bli drittlei...

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Jeg har og vært ombord i både Master 820'en og Scand 29 Baltic'en og børstet av presenningene for snø.

Det er meldt mer i natt...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Skuffet snø av Astor. Heldigvis er det greit å bruke snøskuffa rundt på dekket. I morgen er det meldt mer snø. Satser på å bruke formiddagen til å merke strømledninger i motorrommet. Det var nydelig i solveggen i havna i dag. Det går heldigvis den riktige veien for oss båtfolk.

I likhet med flere andre her, ble det en tur til båtopplagsplassen i ettermiddag for å koste snø av presenningen. I løpet av siste uka hadde det bygget seg opp ca 20 cm, så det var godt å få det av m.t.p. at det skal komme mer og kanskje tyngre snø det neste døgnet. Syns litt synd på enkelte av de som ligger ute i isen nå!

p1000619.jpg

Den daglige økta med snøskuffe er gjennomført. :headbang:

Dog begynte det å regne utpå ettermiddagen, så da slipper en å ned en gang til i dag.

Så da er vi klare for "vårfest" på Dvergnestangen i kveld..:cheers:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...