Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I går ble det måket snø fra utriggere og fortøyninger ble sjekka. Ombord ble samtlige slangeklemmer sjekka på motorer og skrog gjennomføringer.

Hatt motor, eber og generator igang og varmkjørt disse.

Det blåser liten kuling fra SØ og -8 grC. Ombord ca 8 grC i centerkabin og 12 grC i motorrom. Istappene henger fra fenderlista. Sjøtemp 4 grC.

Nå må bare vinden roe seg litt slik at en kan få fatt i litt "sprengkåt" torsk!

femhesteren til gummibåten er klar til ny sesong etter rens og smøring av alt. Skrue som strammer svingbrems hadde ødelagt gjengene i deksel på stammen slik at motoren svinga fritt om en slapp kulten eit skund. Der er helicoil på plass og allt ok nå :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Målt snø og det positive er at plussgradene og mild vind har fått snøen til å smelte. Snøen hører hjemme på fjellet. Ved kysten vil vi ha det bart. Har begynt å merke de ulike ledningene ombord.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

På bryggene i Frognerkilen er det satt opp en advarsel til båteiere som ferdes på bryggene om vinteren for å måke snø mm .Dette er gjort fordi en person forrige vinter falt i vannet fra en utrigger "med værst tenkelige resultat" som det står på advarselen. Så derfor, alle BP ére: vær forsiktige når dere fjerner snø på utriggere og båter! :diving::flag_bp:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Kaptein_Kaos

Hvilken lakk har du benyttet (grunning, toppstrøk)? Det så jo "fabrikkmessig" utført.

edit: Hva skedde her, skulle egentlig bare sitere teksten.

Hei !

Jeg brukte Biltema`s grunning for utbedringslakk (så slapp jeg og vaske lakksprøyta 2 ganger...)

Til toppstrøk brukte jeg Dupont Imron Elite (Industrilakk for lastebiler etc. tåler 93 grader kontinuerlig og 148 grader i kortere perioder)

Til informasjon så har jeg ikke brukt dette på marint utstyr før, så vet ikke hvordan holdbarheten er, men har brukt denne lakken på en gravemaskin jeg har, og lakken er glatt og fin, lett og holde ren..

Kaptein_Kaos

I dag er følgende bestilt ho Seatronic, 1 stk FUSION MS-IP600 FM/AM/iPod/iPhone og 1 stk Eberspacher digitalmodulator. Da er det bare og vente på postpakken, og kanskje montere litt til helgen. Gleder meg :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Båtnaboen ringt og sa at han hadde laget et "supert isspyd".

Reiste ned etter middag og dette spydet var en propellaksel med påsveiset 10cm iskutter. Tungt, slik at en måtte ha fortøyning i akselen, og effektivt til å dele isen rundt båten. En god del hakking, fløting med båtnabo hjelp og plutselig ligger båten som vanlig. Den flyter. Ingen is og sommerfølelsen er der. :cheers_wine:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Gjort og gjort , dette skjedde ihvertfall i dag

I dag ca 1130 var jeg i skogen med motorsaga da jeg fikk så jæv... lyst på ferskfisk .

Sendte melding til en kamerat , tok bilen , henta kameraten og så bar det rett ombord .

Kl 1215 lå vi stille med svenskepilken i aksjon.

Fikk 5 fine torsk , mellom 2-4 kg og ca 1315 var vi hjemme igjen .

Klokka 1400 var middagen ferdig , kokt torsk med lever ,rogn og deilig potet !

Kan man ha det bedre :clap:

PS . Båten min er bygd for å være på sjøen hele året :thumbsup:

Redigert av vallbein (see edit history)

Begge sjøvannsfilterne er rengjort. Begge impellerne er byttet. Reimer er skjekket. En etterlengtet gassalarm er montert og er plassert 25 cm over dørken. Trygghet er lik sikkerhet.

Sikkerheten er høyt prioritert ombord i Astor.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

I dag, som dagen før der og dagen før der, har jeg lurt på hvordan båten har det og hva som skjer med den. Den er satt bort til innendørs lagring med full service (ja, jeg er lat + at jeg har 10 tommeltotter...). Problemet er at jeg har avtalt noen møter med de som lagrer båten for å få overlevert et motordeksel de har tatt av. Denne overleveringen har imidlertid aldri skjedd. Faktura skulle de sende i november og den har jeg heller ikke sett snurten av. Jeg tenker som så at hvis de ikke får rota seg til å sende fakturaen hva har de da klart å få gjort med båten? Vel, det vil vel helst gå godt. Jeg trøster meg med at de sikkert er så opptatt av å gjøre den jobben de skal gjøre med båtene samvittighetsfullt at de helt har glemt å fakturere.......

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...