Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Fikk litt kvalitetstid ombord i kveld.

Måket snø av siste del av brygga. Egentlig ikke mitt ansvar (har egenhendig måket bortimot en fjerdedel av hele bryggeanlegget tidligere) men de som har båter der gidder vist ikke å måke selv. Snøen er tung, brygga ligger 10 til 15 cm høyere i vannet etter at det ble måket.

Inne i båten fikk jeg ordnet et lys i midgangen som ikke virket. Måtte til med ny pluss-ledning, den gamle var det brudd på av en eller annen årsak. I tillegg fikk jeg byttet en ødelagt luftedyse på varmeren. Jeg begynte også å demontere glødeplugg og gitter på Eberen. Dette stoppet opp pga at jeg ikke fikk demontert styreenheten fordi jeg ikke hadde Torx-bits ombord. Kunne de ikke brukt en helt vanlig skrue med sekskanthode i stedet?

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I går ble det en liten tur på sjøen. Ikke det helt optimale været; SØ liten kuling og -3 grC.

hasfjord.jpg

Sola er pt ikke kommet over horisonten ennå, men det er fremgang å spore...

VP D6ene fikk da skikkelig varme i seg og det var jo litt av hensikten. Det hele sjedde uten alarmer av noe slag :giggle:

I dag har jeg måkt før varmegradene kom. Etter det tappet jeg 7-8 liter vann av styrbord dieseltank. Masse dyr i bånn, så nå må det vaskes...

Chiba

I helga ble det mer måking og vask av styrbord dieseltank, for det skal vel ikke se sånn ut:

09012011777.jpg

09012011776.jpg

Deilig å få bort gugga. Kanskje jeg kan bruke tanken til noe annet enn bare Webastoen....:smiley:

Chiba

Etter nesten 2 mnd med vinter vær var det idag +5 grader og sol , nesten vårstemning.

Fortsatte med fornying av el-anlegget og satte batterier til ladning.

Oppdaget at eksoslydpotta (DPC) har lekket litt vann siden jeg var i båten sist. Kjennes ut som det kommer fra en slags skrue eller noe på undersiden av den ene påkoblingen. Får prøve å løsne den en dag,slik at det går å snu potta rundt for å se hva problemet er.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Har rigget opp Furuno AIS'en i stua. Koblet til 12V forsyning, krysset datakabel og startet å konfigurere denne.

Fikset MMSI kodingen, (fant service koden på Google) og prøvde å få AIS inn på Open CPN, men finner ikke port via datanettkabel. :confused:

Har etter dette prøvd å aktivere MaxSea'en som fulgte med, dog uten kjempehell. Får ikke automatisk aktivering fra MaxSea i Frankriket. :headbang:

Startet egen post på forumet, håper noen har denne koden.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Har byttet ut skyvevinduet på toalettet med ei fast rute med matt glass. Mer ugenert. Kjøp en solcellepanelvifte som nå er satt inn. Mange å velge mellom på Sea Sea men tok den dyreste med stort oppladbart batteri og bryter for av/på. Nå gjesnåt litt finpuss før den er skrudd på plass. Skitlukta må ut. :thumbsup:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Rubbet, polert og vokset overbygget. Fikk abstinenser så jeg måtte bare polere noe :) Angrer ikke i det hele tatt på at jeg brukte et par timer av dagen på dette :D. Nå står den og skinner inni naustet... Skroget skal tas når jeg har vært en liten runde ut i nordsjøen. Da skulle den ta seg godt ut for en evt kjøper når våren nærmer seg.

Må jo være grenser for hva en skal gjøre med båten klokken 08:30 om morgenen. Akkurat nå sitter jeg her ved vinduet med kaffe og en kistespiker og prøver å se om skuta fortsatt flyter der ute i mørket. Om hun skal få seg et besøk idag gjenstår å avgjøre utover dagen. Kommer tilbake med utfyllende rapport senere i kveld.

Ha en fin dag folkens :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

I dag har jeg flyttet båten litt,

Jeg så i ettermiddag at du hadde flyttet denne, men om du ser isen begynner å legge seg der du ligger nå, får du flytte den ytterst bak meg. Jeg så sist vi hadde mye is at isen ikke la seg der. Men det gjorde den der du nå ligger.....

Jeg lurte på å legge meg der. Men den seileren lå jo der lenge , så jeg var redd den kom tilbake. Vil ikke ta plassen til noen.. Oppdaget etterpå at den ligger borte ved Skilsø båtbyggeri.

Er nå litt spent på hvordan den vil like seg på tvers av vinden der båten min ligger nå. men får prøve ei stund. Det var ca 3 cm is jeg måtte gjennom for å komme ut... stygge lyder.. :crazy:

Endelig ble det Bobåt

Var overrasket selv over hvor mye is som var inne i bukta.. :headbang: så da tok jeg ingen sjangse. Fikk en mail om mulighet for prøvekjøring av sjekta.. :thumbsup: kan jo hende det blir salg og :smiley:

Hørte det hylte i en alarm ombord i NW bak deg.. ringte eieren. de var på farta.. men skulle få noen til å gå inn å sjekke..

Endelig ble det Bobåt

Fått fyllt opp noe diesel igjen. 1.350 liter denne gang, levert med tankbil.

Hva ga du for literen???? :confused: (Og hvor holder du til i Norge)

Jeg var nedom å sjekket og tok vekk et lite isflak. Varmt og godt ombord.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

I ettermiddag har jeg demontert motoren fra giret på min Sleipner SP55, for å finne ut at brytepinnen er like hel. Da mangler jeg propellen eller så har akselsplinten knekt. Litt for kaldt å finne ut av det nå. Tar det på slippen til våren. Ellers har det begynt å "snerke seg" her i Horten gjestehavn også. Kjøre litt propell i morra tenker jeg, men det er jo håndball på TV'n også, da... Kanskje det holder med fredagen. Satser på en tur i løpet av helga i hvert fall.

Chiba

Hva ga du for literen???? :confused: (Og hvor holder du til i Norge)

Jeg får dieselen fra nedenstående adresse. Jeg glemte å spørre om prisen for tiden, men erfarer at de er de rimeligste her i distriktet, dog uten og kjenne så veldig godt til tankbiler i selve Kristiansand.

Børresen Bjørn Olje og Parafin| www.bova.no37 27 54 14 4780 Brekkestø

Båten din titter jeg stadig på. Flott plass du har der! Fikk tilbud fra Kristiansand kommune om kaiplass noe nedenfor deg i vinter, men valgte og ha båten i Arendal inntil våren kommer. Har fått meg egen båtplass nærmere Kristiansand. Men må si meg overrasket over utrolig lave priser for kaiplass i Kristiansand i forhold til Lillesand/Grimstad/Arendal......

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...