Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Kommer tilbake med utfyllende rapport senere i kveld.

I går fikk skuta fred for meg - og hun fløt på samme sted i moringen når dagslyset dukket opp. Kraftige saker som holder en storm eller to. Nå venter jeg på flo (10:30), med kaffekoppen og kistespikern, og da skal jeg ombord for å ta en del mål til ny rigg og vurdere plassering av "nye" master.

Se forøvrig eget innlegg om dette "Bermuda og Gaffelrigg".

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Gått "beserk" på Biltema. Kjøpt 25-957, dobbel 1W LED til leselys til konemor, og 25-955 1W led med 330mm bøybar arm til meg. Så nå er "bokkvelder" i "owner's bed" er mere lys(t) betonte. En må huske at når en bikker 50, så trenger en mer lys.

Så med en gang kulda slipper, så blir "kosekvelder", men nymontasjer ombord. :thumbsup:

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Har installert drivere til usb/com port på "EDB maskinen" som jeg bruker ombord. Siden en plutselig får AIS ombord, kan det se ut som om denne trenger en egen com(27)port.

Da jeg da bruker com 1 til Silva NX2 serveren, så må jeg sikre meg at opplysningene fra AIS kan visualiseres i kartprogrammet. (Open CPN)

Fra Silva server har jeg NMEA 0183 og her får jeg opplysninger om kurs, fart, dybder osv.. Og kan sende ut ruter, som jeg igjen kan gi autopiloten beskjed om å følge. :thumbsup:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Har i dag vært og skiftet ut belysningen ombord, til LED lamper. Har også skiftet ut en av batteribankene. :thumbsup:

Prøvde også og å demontere baugtrusteren, men måtte gi tapt.. Fikk oljet den kraftigt inn i flensflaten, i håp om at den vil løsne neste helg.

I dag og i kveld har jeg skjært hull i dashen og montert ny Garminplotter. Videre har jeg trukket nettverkskabel fra fly og ned til plotteren. I morgen planlegger jeg å montere samme plotteren oppe. Strekker tiden til drar jeg kabel fra GPS antenne og radar på targabøyle og fram til plotteren på fly.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvilken garminplottere ble det, Rem?

4012 og GMR24 HD radar

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er innkjøpt autopilot til Bavariaen så det skal bli digg.

på ribben begynner masse små jobb for og infri de nye kravene som har kommet, flere bøyler på setene, kasteline, eget batteri for vhf, få montert radaren igjen der knakk feste i litt høy sjø:) pluss en hau med andre småting:)

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...