Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Idag har jeg trælet med å trekke kabel fra radar og GPS antenne på targebøylen fram til styrepossisjon. Sjønt trekke, jeg har ikke fått trukket en meter. Problenet er konnektorene på enden av kablene er for store til å gå gjennom røret. Vurderer faktisk å kable eksternt, men har ikke særlig lyst på det heller. Ikke kan jeg legge kablene utenom røret inni bøylen heller, da targabøylen er fyllt med skum. Noen som vet om det er mulig å kappe kabelen for å bli kvitt konnektoren, og så lodde på igjen etterpå? Gjelder NMEA og Garmin droppkabler som skal termineres til plotteren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Noen som vet om det er mulig å kappe kabelen for å bli kvitt konnektoren, og så lodde på igjen etterpå? Gjelder NMEA og Garmin droppkabler som skal termineres til plotteren.

Jeg kjenner meg godt igjen i problemene du beskriver da jeg gjorde samme jobben i fjor. Jeg klarte etter mye styr å tre kablene. I sommer sluttet ekkoloddet å virke og jeg var usikker på om det var svingeren, ekkolodd mondulen eller noe i plotteren som var sviktet. Jeg fikk ne Garmin kar ombord som målte seg fram til at det var svingeren som var tatt kvelden. Da han skiftet den og så hvor mye jobb det ville være å trekke opp kabelen, kuttet han iallefall denne og loddet disse sammen etterpå. Funket fint det..

Tatt av endestykkene på VHF kabelen, kappet de, og lagt nye kontakter, og dermed ble forbindelsen meget bedre. Irret til på en sesong. Denne gangen la jeg på litt syrefri vaselin, så kansje det holder litt lenger.

Montert nytt feste til to av skruene som holder instrumentpanelet på plass - det "gapet" litt når jeg satte båten i gir.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Idag har jeg trælet med å trekke kabel fra radar og GPS antenne på targebøylen fram til styrepossisjon. Sjønt trekke, jeg har ikke fått trukket en meter. Problenet er konnektorene på enden av kablene er for store til å gå gjennom røret. Vurderer faktisk å kable eksternt, men har ikke særlig lyst på det heller. Ikke kan jeg legge kablene utenom røret inni bøylen heller, da targabøylen er fyllt med skum. Noen som vet om det er mulig å kappe kabelen for å bli kvitt konnektoren, og så lodde på igjen etterpå? Gjelder NMEA og Garmin droppkabler som skal termineres til plotteren.

Hei, har kappet og loddet kabler til radar og gps antenne. Ikke noe problem.

Kapp ett stykke fra pluggen så du har litt å gå på hvis du gjør feil.

Bruk krympestrømpe på hver kordel og til slutt utenfor hele "kabelen" så funker dette fint.

Lykke til

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Tok med med de nye kabin LED'ene og "prøvd" disse i forkabinen. Deilig å være ombord, spesielt når det ikke er noe is som dunker i skroget. I dag var det "blega" utpå og det begynner å friste med helge turer. :thumbsup:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Riving og rydding i kabinen og pentryet. Nå har jeg fått revet ut alle putene, dørkbelegget og diverse plater trukket med et forferdelig gulvbelegg. I dag fikk vi stoffet til putene og madammen er kjempefornøyd.

Så nå driver hun å finner fram symaskinen for å gå i gang med putene.

Holder på med feilsøking på webastoen, enten er det noe med dieseltilførsel eller glødeplugg, men det finner vi nok ut av i morgen. Det er kaldt å holde på i 10 kalde uten webasto... Selv med 3kw vifteovn ombord.

Montert manometre på dieselfilterne i kveld. Brrr. Rimelig kaldt der nede i kjelleren.

26012011969.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...