Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I kveld har jeg vært å montert ny lensepumpe, den gamle rule-pumpen har nok stått i båten siden midten på 90-tallet og var begynt å bli dårlig effekt i. Kjøpte ny rule-pumpe med innebygget nivåbryter,fikk festet den i de samme skruehullene som den gamle og koble ledninger og slange.Startet spylepumpen og fylte vann ned i kjølen for å se om det virket som det skulle og det gjorde det selvsagt, er godt å vite at sånne ting virker. Så blir det vel en tur utpå igjen til helgen.

Rune

Redigert av cavaler (see edit history)

Nye gasslanger montert.

Bare et lite tips, mange jeg prater med er flinke til å bytte gass-slanger, men jeg oppdaget her for litt siden at skal man gjøre det ordentlig, skal også koblingene på gassflasker byttes med jevne mellomrom grunnet kulen inni koblingen som blir slitt etter en tids bruk, og som kan skape lekasje.

Jeg har inntrykk av at denne ikke blir byttet så ofte i båtene, eller tar jeg feil?

Forøvrig fikk jeg montert ny alarm i skuta i går kveld. Har nå 2 uavhengig av hverandre, hvert til sitt bruk. Imidlertid ønsker jeg og bygge denne ut til å omfatte komponenter som normalt ikke inngår i alarmoppsett. Er det noen kjempeflinke elektrikere/ingeniører/annet her som har lyst til å bistå som konsulent for å komme nærmere en løsning for meg mot betaling? Jeg vil anta mye kan gjøres via mail/telefoner.

Var ombord og kjørte motoren varm. Koblet inn og lot vannstrømmen fra propellen "spise" på isflaket akter. Mens dette foregikk, så monterte jeg de 2 led lampene i "master bedroom". Ble bra. Deilig med +3-4 varmegrader.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

ny runde med feilsøking på Webastoen. Ser ut til at pumpa er død, eller at det er feil med strømforsyningen, hadde ikke måleinstrument for hånden. Så nå må jeg på utkikk etter ny pumpe, eller finne feilen på strømmen.

Noen som vet om noen som selger pumpe til Webasto fra 1987 type: 041-D

Hvordan så det ut med is på utsiden av Galtesund

Veldig lite is ute, enkelte steder kun sørpe.

Har i dag gått et stykke utenfor Torungen fyr, stoppet motor (ikke anker i vannet), og etter ca 4 timers tid hadde vi kun drevet ca 60 meter... Bedre kan man ikke ha det :-)

Havutsikten upåtagelig.....

20110130_12.10.28.jpg

Og hvem skulle tro dette bildet er tatt i Januar? En flott søndag spør du meg :thumbsup:

20110130_13.24.09.jpg

Kaptein Kaos, ser du har demontert varmeveksler på dine Volvoer, er det 41 du har ? Har en lekkasje i bakkant på den ene varmeveksleren hos meg, skal det ikke være en o ring der? Det er kanskje den som er defekt hos meg.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Kaptein Kaos, ser du har demontert varmeveksler på dine Volvoer, er det 41 du har ? Har en lekkasje i bakkant på den ene varmeveksleren hos meg, skal det ikke være en o ring der.....

Det rigtig, det sitter en o-ring på endelokket (lokket der slangene er festet og Zink anode pluggen er satt inn)

en skrue i senter av lokket er alt som holder det på plass, så det er snart gjordt og skifte den om det skulle være synderen...

Kan jo muligens være greit og ta det av i alle tilfeller så ser du samtidig hvordan tilstanden er med tanke på groing inne i varmeveksleren...

Kaptein_Kaos

Kan jo muligens være greit og ta det av i alle tilfeller så ser du samtidig hvordan tilstanden er med tanke på groing inne i varmeveksleren...

Kaptein_Kaos

Fint, får opne og se.

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Var nedom å sjekket at gårsdagens varmkjøring ikke startet en større lekkasje i propellhylsa. Det er jo sånn at når båten ikke brukes, så stopper det å komme vann inn igjennom hylsa.

Helt tørt å fint.. Ingen is... :yesnod:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

I går og idag har jeg montert aktervinch. Kom ikke helt i mål da jeg fant jeg måtte forsterke innfestinga med å lime/støpe inn ei ekstra plate. Står å herder nå i natt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...