Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Montert inn oppladet batteri.

Startet påhengeren, noe kranglete etter en vinter uten start. Prøvde litt på kaldeste i vinter uten hell, men den ble ihvertfall kjørt på starteren noe. Måtte til med litt startgass for at den ville gå, fin gange når den startet! Og ladingen er suveren, etter noen minutter hadde batteriet tatt seg igjen. Lader på 13.9 på ca 1000omdr. :thumbsup:

Hadde to gerrigkanner stående i på gulvet i vinter, og dermed rustflekker på gulvet :headbang: Men heldigvis gikk det lett av med støvkluter på boks.

Da er det vel bare ett tidspørsmål før jeg tar opp båten for å "rense" kjølesystemmet, strålen er for svak. Om ikke impelleren er gåen...

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

I dag har latskapen lagt seg over Astor. Isen begynner å forsvinne, mer og mer. Fruen og jeg har vært nede å tatt en kaffekopp, prøvd nye gardiner på det nyoppussede badet akter. Snart forsvinner burkaen over fb.

Da er det VÅR!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

I dag har jeg fått laget nytt vindu til vindskjermen og begynt på å sveise meg en septiktank(er ikke bare bare og sveise syrefast vet jeg,men det går.)

Så er det bare å få den tett og montere den så kan jeg sette tilbake all inredninga igjen..hehe...

Montert ny kartplotter Garmin 4010:)

Montert autopilot fra Raymarine med fjernkontroll.

Flyttet vannpumpe fa ene benken inne i båten og montert den bak i motor rommet da slipper vi den duringa:)

Montert ny stereo med fjernkontroll.

Byttet ut plast skimsene i drevet.

Da gjenstår kobling av hydraulikken til autopiloten, så en tur til tess i morra blir bra.

Til uka håper jeg på og få kalkblåst skuta under for og få av gammelt bunstoff:)

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Idag hadde jeg følelsen av at vi går våren imøte. Etter en kronglete vinter med bl.a. en vellykket hofteoperasjon m.m., så greide jeg idag å komme meg ombord og fikk startet Jalmar'n. Kjørte den en times tid, så nå blir det nok pantetur til Strømstad førstkommende helg - deilig å føle at sesongen er på gang igjen!

Ikke gjort noe MED den, men jeg begynner å våkne opp fra dvale. Kjenner det kribler etter å komme i gang nå. Bestillt ny propell, bestillt VHF. Leser på VHF sertifikatet. Vurderer å lage et nytt skap, men en ovn står i veien og jeg aner ikke hvor jeg skal plassere ovnen. Mulig kjøpe en nyere som er mindre. Kun vifteovn er godt nok i båt utenom dieselvarmer da selvsagt.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

I dag blev det arbejdsdag hele dagen med sønnen til stor hjælp. "Grabbarna" i Råå Båtforvaring havde gjort et virkelig fint job med at vaske og spule båden da den blev taget op! Den var virkelig ren og i det hele taget var det en fornøjelse at se båden igen efter fem måneder. Alt var i orden, ingen alger, ingen fugt, skimmel eller noget. Den så meget pæn ud!

Overbygning, flybridge og fribord blev vasket ned. Det var KOLDT!!! Båden står i hal, men den er ikke opvarmet, så der var 1 grad i hallen og vandet var ikke meget varmere. Det er koldt at gå med fingrene i et par timer...

Herefter blev overbygning, fly og fribord poleret og vokset. Jeg brugte nano-voks af den helt ny type (ikke Hempel), der fungerede flot. Fin glans og let at arbejde med. Til sidst blev bunden og vandlinien malet op. I alt seks timers arbejde non stop to personer, men resultatet blev godt. Drevene så pæne ud. Dem havde Ringens Varv ordnet og malet da de servicerede båden. Der er nye batterier (forbrugsbank) installeret og i det hele taget er båden nu klar til søsætning! Jeg mangler ganske vist at ordne teak og presenning, men det kan vente til båden er hjemme på pladsen. Om cirka 14 dage, er planen. Og jeg glæder mig!!! Det bliver en stor dag - igen : :flag_da:

Her er lidt Iphone-billeder:

img_1196.jpg

img_1198.jpg

img_1200.jpg

img_1206.jpg

img_1208.jpg

Vært i båten og byttet ut batterivenderen som var gåen, pusset litt på kabelskoene på kablene til venderen, byttet ut en polsko som var sprukket. Motoren har vært full av vann pga av tanklokk som var sprukket og var da rundt 40l med vann på dieseltanken. Har tidligere tømt tanken og motoren for vann og luftet. Prøvde i dag og starte motoren, siden den ikke startet da sprayet jeg på litt startgass og da startet den med en gang :smiley: Prøvde flere ganger uten startgassen og var like lettstartet som den har vært tidligere :thumbsup:

Fristelsen til å bruke og nyte båtlivet ble for stort i dag. Selv om jeg er noe usikker på om impeller bør skiftes, ble det en liten fisketur i dag. :sailing::fishing::flag_bp:

Sladrestrålen var fin i dag :thumbsup: Men skifter vel uansett når jeg tar opp for vårpussen, blir kansje neste uke... eller uka etter....

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...