Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

@Bitteliten: motorsag er sgs et must..

Tror heller det er båt-tøfler, sølvlodd og hvite vanter som passer i stilen her gitt... :cheers_wine:

Batteriene blir nok vasket og polert før de varsomt blir plassert og montert på rett plass..........Du skal ikke komme her og komme her..........

Redigert av Finn Erik (see edit history)

Alt bestående; Autopilot, VHF, IS12 datainstrument og Volvo Penta gateway kan kobles direkte på Simnet.

Bonus, du havde som jeg husker det en ældre Simrad CX44 som den jeg har. Kan du bruge eksisterende ledningsnet i båden og blot koble de nye enheder på eller skal du til at trække nye kabler også? Jeg skal jo også til at opgradere mit setup en gang...

Andy

... sølvlodd og hvite vanter ...

Du glemte skalpell Finn Erik :giggle:

Lærte noe nytt idag; Skulle sage ut større hull i dashbordet for ny kartplotter. Hadde planlagt å bruke veldig fintannet blad i vippesagen. Fikk besøk av en god båtvenn, han fortalte at det jeg måtte bruke var vippesagblad uten tenner men med "hardmetallkorn" på. Nesten som en fil. Fikk tak i dette (på en Søndag formiddag ...), og sannelig, det var som å sage i smør! Ingen slag og ingen problemer. Kantene ble helt strøkne. Jeg ble fortalt at båtbyggere bruker bare dette.

Bladet jeg brukte heter Lenox 300SG for Ceramic Tile & Fiberglass

carbidegritjigsawblades.jpg

... Kan du bruge eksisterende ledningsnet i båden og ...

Hei Andy, jeg hadde CX44 ja. Med radar, IS12 dataintrument, AP26 Autopilot, RS82 VHF og Volvo Penta NMEA gateway. Jeg bytter ut selve plotteren og radaren (til Simrad NSE 12 og bredbåndsradar BR 24), resten blir værende. Du må ha ny kabel mellom radaren og radar-elektronikkboksen. Etter denne er det Ethernet kabel til plotteren. Alt annet går på SimNet som du jo har i båten idag. Du må ha ny GPS mottager, men denne går også på SimNet. Jeg bruker eksisterende Airmar givere for fart gjennom vann, vanndybde og vanntemperatur. Men, jeg kan ikke lenger koble disse direkte til plotteren, men må ha en nytt ekkoloddmodul. Denne går på Ethernet videre inn til plotteren.

NSE 12 plotteren har 12" skjerm mens CX44 har 10". Men, NSE 12 er litt smalere enn CX44 og endel høyere. Går akkurat innenfor de eksisterende festeskruene til CX44. Det nye utstyret ser veldig bra ut, og servicen til importøren (ProNav) er upåklagelig!

Har du flere spørsmål, så nøl ikke med å spørre eller å sende en IM Andy!

Tror heller det er båt-tøfler, sølvlodd og hvite vanter som passer i stilen her gitt... :cheers_wine:

Batteriene blir nok vasket og polert før de varsomt blir plassert og montert på rett plass..........Du skal ikke komme her og komme her..........

Forskjellen på Bonus og meg er at jeg ikke polerte metalltrauene under motorene hver sesong. Jeg tok de annenhver :wink:

Er nye så smal at det blir behov for å fylle hullet etter CXen?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Syntes du var litt sjuskete ja Bitteliten ... :wflag:

Vet det :smiley: Om man så virkelig godt etter kunne man faktisk se antydning til spor av at båten var brukt. Men jeg regner med at du nå ha fikset den 1 cm lange og 0,5mm brede sprekken i luka til ankerboksen - akkurat der skruen i henglset er :smiley:

Bonus: Tak for svar - det bliver nok et projekt næste år, så vender jeg tilbage!

Men udgangspunktet er altså at jeg skal bruge to plottere (flybridge, ved du...) ekkolodsmodul, ny GPS-antenne og radar-sender. Og så lidt kabler. Esisterende autopilot, VHF mm kobler på simnettet? Det lyder ....overkommeligt...

Andy

Jeg vil tro det mest krevende er å dra ny radarkabel. Det tror jeg er overkommenlig da begge båter er bygd for å bli "tuklet" med og har trekkerør for kabler og gode inspeksjonsluker.

Bonus - når du melder opp giverne i sim net så husk at Tom fra Bilradioservice måtte blåse på log giveren slik at den ga signal for at Simnet skulle finne den da han fikset opp i Windy sin installasjon

... måtte blåse på log giveren slik at den ga signal for at Simnet skulle finne ...

... eller kjøre sakte slik at skovlene går rundt ... :lol:

I og med at giverne ikke er intelligente (NMEA2000) og således ikke er direkte koblet til SimNet, er dette et plotter (CX44) problem.

Redigert av Bonus (see edit history)

I dag har jeg montert ILAS plattformdaviter til jolla, og i går monterte jeg baugspyd og -stige fra Båtsystemer.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Fruen hadde storrengjøring innvendig mens jeg var "slangemenneske" og fikk ut startbatteriet til generatoren som selvfølgelig var plassert på værst tenkelig sted! Er det noen som har forsøkt å løfte et 135 ah blybatteri på strake armer mens de ligger krølla rundt en generator..?

Jeg tror jeg bør vente et par år før jeg dør! For med de utbruddene som jeg kom med der jeg lå baki båten og kuka så må det nok gå noen år før jeg har sjangs til å komme i himmelen...

- rensa en liten avskallingsskade på roret;

- stramma opp en parafilline;

- prøvd å analysere hvordan det har seg at rorkulten peker 20-25 ° mot strybord når roret står rett, og hvordan det kan rettes - men ikke funnet noen løsning.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei.

- fjernet burka'n

- satte på ny sink på propellmutteren

- pusset propellen blank

- klargjorde flytting av utløpet fra vasken ned til like over vannlinjen (nå spruter det ut på flytebryggen når jeg ligger kailangs)

- ellers satte jeg på vifteovn, tok en røyk og bare satt helt rolig og koste meg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...