Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Lakka salongbordet med enda et strøk idag,hjelper nå.Starta opp å gått over agregatet,så det er klart om det blir påsketur.Gått div turer ut/inn brygga idag og fylt på ca 500 liter disel,da jeg ikke kommer inn til tanken vår på land blei det bæring.Da rykte om ny diesel pris blir over 9 kr,sørget jeg for å hole til meg det siste som var igjen til gammel pris.Merka det etterpå,blei vel litt mye bæring.Tatt ned alle gardiner,dem så vel ikke helt pene ut etter en lang vinter.Så en runde i vaskemarskinen ,trur jeg ikke skader .Håper jeg kommer meg inn i havna snart,så jeg kan starte utvendig vasking.Starter full nedvasking inne imorgen,blir noe støvete etter vintersesongen.Blir fort mere innestengt,så grønnsåpa skal frem imorgen.Så er det motorer sin tur snart.

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Olja bord og stoler som vi bruker på akterdekket ,pluss olja over dørken akter.Hjelper på nu ,men mye av det viktigste står igjen.Som service på dyra osv.....

Tine IV

I dag ble soldekket vasket. Håper vi kan få noen timer oppe i solen i påsken.

Det negative er at kombiinstrumentet Navman 3100 har tatt kvelden. Slaven oppe virker men gir ingen verdier.

Jeg liker å ha et ekkolodd som referanse, så hvis ikke jeg finner tilsvarende må jeg gå til anskaffelse av et enkelt ekkolodd som jeg kan montere separat. Noen som har en Navman 3100 liggende?

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Etter tips fra Helly Hansen på "Sjøen for alle", funnet pensjonert kalesjesyer i Kristiansand. Hatt befaring ombord og blitt enig om pris.. Så nå er ny kalesje bestilt. :thumbsup: I tillegg også trekk (i samme farge, som kalesja) rundt "loftet", samt at han skulle tilpasse båtovertrekket til loftet. (Kjøpte det på Westmarine før vinteren og hadde ca. 2 dagers varsel før den hersene snøen kom til å montere.)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Tok nok et strøk på salongbordet hjemme idag ,før jeg reiste ned i havna.Har vaska og vaska,nu sitter jeg med en goood kopp kaffe og slapper av.Godt og varmt inne og isen bak skuta er så godt som borte etter litt propellkjøring,kommer det meldte været blir det vasking utvendig om jeg kommer meg inn til krana.Noe jeg regner med går fint innen en dag eller to,så er rimelig fornøyd slik det ser ut å ikke minst lukter her nu.Grønnsåpelukt og god kaffe,blir nok her til imorgen nu ja

Tine IV

Hei Tom.

det blei overraskende lite støv, pulveret var som sukker.

Jobben var gjort på under 2 timer og var veldig skånsomt mot gelcoat, men der hvor det var støpefeil forsvant jo gelcoat men det er jo bare bra, da får jeg fiksa det.

Absolutt og anbefale, 5000 spenn brukt og mye ergrelser spart:)

www.ribtjenester.no

Hei Tom.

Absolutt og anbefale, 5000 spenn brukt og mye ergrelser spart:)

Jeg har brukt over 7000 bare på skraping, og jeg må selv løse opp dritten, skrape guffa av, samt vaske med tynner,og matte ned før priming :headbang: Ikke gratis den guffa som løser opp møkka heller!!!

Hadde jeg visst at engelskmannen hadde jukset da båten var ny, så hadde jeg ikke begynt med steinaldermetoden, men heller fått båten ut for kalkblåsinga jeg også!

Man lærer så lenge man lever(tror jeg da) :sailing:

Så blev det tid til at hente båden fra oplag i Landskrona. Den var søsat, vasket og gjort pæn ren og der var fyldt vand på tanken. Dog ringede de og fortalte, at der havde været en frostskade i blandingsbatteriet i vinter, så når de satte vandet til, så løb der vand ud af batteriet. :headbang: Nå, men det kan vel fixes.

Sønnen og jeg sejlede båden hjem. Motorer og alt gik fint. Der var en del vind med cirka 10 m/s og op til kuling i stødene og måske 1 - 1,5 meter sø da vi forlod Landskrona. Korte irriterende krappe bølger, der sendte kaskader af vand op på ruderne. Men vi kom hurtigt op på 19 knob og det gik fint til vi kom i læ af Sjælland. Og så op på 26 knob og afsted.

Stop i Rungsted for at tanke, og så til hjemmepladsen hvor der ventede nogle slimede fortøjninger, der havde ligget i vandet hele vinteren :headbang: Næste år skal jeg huske at få dem op.

Her er det famøse blandingsbatteri, der er frostskadet :

foto5.jpg

Og her er "hullerne"

foto4.jpg

Udsigt til en fin sæson fra førerpladssen:

foto3.jpg

Og Last Boat VI er på plads: Solen skinner lige nu og det er 11 grader! Hernede er det vår!

foto1.jpg

foto2.jpg

Andy (happy...)

Vi hadde en strålende tur opp fra Tofte mot Storsand i dag. Blankt vann og solen varmet så vidt utpå Breiangen. Vi fikk ikke satvannskjøling på bb motor og gikk på en maskin oppover. Vi fikk ut mye sot av systemet da motorene hadde gått endel i havna for å skuffe vekk is. Ny impeller innsatt og alt fungerer nå også på bb motor.

Astor går inn i sitt 37 år og hun holder formen fint. Nå ser vi fram til varme og puss og oljing av teaken.

En hyggelig VHF prat med Per på Gyltingen ble det også. Han lå bak oss og kom opp langs Jeleøyalandet.

fast_fisk.jpg

Vi måtte prøve fiskelykken og fisk ble det. Stor fin torsk tatt på rundt 40 meters dyp.

egil_fra_svelvik.jpg

Egil fra Svelvik koste seg på turen. Skippern serverte nytrakta kaffe og nystekte fiskekaker på dekket.

frikk.jpg

Vi møtte arbeidsbåten Frikk til Sødra Cell utenfor Tofte.

astor_paa_fast_lass.jpg

Astor på sin faste plass på Storsand.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Holder på med rensing av forgasser, og i dag var jeg i båten og koblet choken mot lader for å se om den fungerte. Alt topp..

Men... så skulle jeg skru ut dynamo for å bytte børster. Mens jeg skrudde omm strammebolten, knakk det andre festet. Viste seg at festehullet hadde rustet helt istykker, så ny brakett ble bestillt :headbang:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...