Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

I går i 20 tiden dro jeg og en kamerat en liten tur ut med båten hans til noen holmer han eier,for å sjekke om det hadde vært eggtyver der .

Av 50-60 stormåsreir var det egg i bare 10 , resten hadde eggtyvene tatt i løpet av dagen og natt til søndag.

Så det er ikke rart at det blir mindre og mindre fugl ute mellom holmene.

Vi tok 1 egg med oss (se bildet) .

Legger inn noen bilder jeg tok like før midnatt .Fantastisk vær , blikkstilla hele kvelden .

cimg1308.jpg

cimg1313.jpg

cimg1316.jpg

I år har jeg virkelig vært treg. Det er vel et opplest ønske om båtbytte som gjør at ting går litt seint.

Men i helgen måtte jeg i ilden. Ror ble fjernet og propellen tatt av akselen med avdrager og varme. I dag på vei til Stavanger ble den levert Winrace Propellers som skal endre stigning, sveise litt hakk og avbalansere. Håper jeg henter de siste 2-3 knopene alle andre med samme motor/båt kombinasjon har.

De har lovet å ha den ferdig på Torsdag når jeg skal hjemover igjen, håper de holder ord.

For øvrig ble også vanntanken ble tatt ut og vasket med zalo og skylt grundig før mannlokket ble behørlig tettet med Soudal 240 FC Fugemasse :thumbsup:

Krysser fingrene for brukbart vær til helgen slik at vasking/voksing/stoffing kan gå sin gang.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

I dag har jeg satt inn LED- pærer i cabinlysene, byttet ut halogenpærene, G4 sokkel med pærer som jeg kjøpte fra dealextreme.com

Der koster de $ 2,80 pr. stk i motsettning til ca kr. 150,- her hjemme. kjøpte 6 stk for å teste de ut. Anbefaler de som trenger "duppeditter" til å sjekke dealextreme, alle varer sendes fraktfritt uansett pris.

Kjøpte ny VHF antenne på 1.5 meter (ca) hos den lokale sjappa. Oppdaget etterpå at den var veldig billig (ca 300) i forhold til hva maritim og andre har i sin katalog - lurer på om det kan være noe skvip?

Sliter litt med å få i gang dieselaggregatet. Dvs aggregatet starter, men suger ikke vann. Så jeg må fylle systemet med vann så det suger videre. Monterte ekstra kran og stuss på systemet i vinter, og handlet slange i går for å kunne prøve dette. Lurer på om impelleren er gående (ny i fjor) da aggregatet gikk helt til temperaturkontrollen slo det av før jeg oppdaget at det ikke hadde klart å suge vann. Impeller var selvsagt utsolgt.

har også montert feste til innvendig giver til ekkolodd. Men klarte ikke å tre ledningen :headbang: opp til instrumentpanelet, så jeg trenger noe mer egnet. Tar med slikt bøyelig elektro-rør til å trekke ledninger i -brukte det sist jeg skulle ha ledning forbi samme passasjen.

Ikke idag, men i går var jeg å hentet mesanmasta i Ørsta. Gangtid 6,5 timer t/r og nå ligger den ombord klar til å bli tatt i land for ombygging. With Marin i Oslo er fortsatt treg med å få hovedmasta avsted fra Son.

Noen som har kjennskap til ei aluminium mast (+17 meter) som skal befinne seg i Fredrikstad. Muligens denne var malt hvit. Denne ble tatt av en klassiker som fikk byttet ut masta med en ny mast av tre. Mistet kontakt med selger som oppholder seg i Oslo område.

Er det noen sporhunder her på BP som klarer å finne ut av dette så send meg IM eller mail.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har bare seilt (og kjørt noe motor) og kost meg det siste døgnet. Akkurat klappet til kai igjen etter endt tur. Ble noe småseiling i laber vind i går, før den døde helt med et sukk sånn i åttetida i går kveld. I dag var det like vindstille og øsepøsende regnvær helt til jeg fikk lagt båten i brygga igjen. Da skein det som på signal av og ble bedre... samtidig som vinden økte litt igjen. Jada, akkurat slikt som en vil kalle "typisk..."

Har gått i opplag for noen uker igjen. Det meste er på stell, kun noe småtteri som skal gjøres i løpet av sommeren, eller høsten eller vinteren eller neste år. Ting tar tid. Planlegging på akterdekket er jeg flinkest til :cheers_wine:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I dag gikk jeg med min nykjøpte seilbåt hjem til Stavanger. Ble kjøpt for noen uker siden, men har ikke hatt anledning til å hente den før nå. En fin tur fra nord på Karmøy og raka veien sørover. En del regn og et par kamerater som fikk opp maten fra i går (over ripa), men ellers en vellykket tur. Fikk ikke anledning til å seile dessverre, men det skal ikke gå for lang tid til det skjer tenker jeg. Så får arbeidet med vårpuss og diverse gjennomgang ta til, men det får bli etter 17. mai :thumbsup:

Jaget måse hæ..ete fra kalesjen, vaska dritt, hengt opp sen. + En lufterunde på ein times tid.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Syr gardiner !!

Helvetes symaskin ......... :confused: Bunntråden ryker hele tia !!

Forbanna knappenåler, de stikker ... :cryin:

Og den late kjerringa bare flirer .....

Har kapitulert og tar en :cheers:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Kontrollert den for lekkasjer etter nattens øs pøs. Liten drøppert i targabøylen. Ellers hjulpet til med å få opp en båt som hadde sunket. Brannvesents store kranbåt bisto med pumpe og krana. Eier savner noen røde gulvbord samt en motorluke. Ligger nok rundt padda et sted. Var ute å letet, men fant ingen ting.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

dieseltank.jpg

Akkurat kjøpt "ny" båt og etter 3 dager kom en helvetes diesellekkasje. 40 liter var plutselig borte i løpet av natta..fyllte så på 20 liter som forsvant på 20-30 minutter...

Blir å hente ny i morgen på Maritim og få på plass dørk og pentry igjen!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...