Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Jeg har lavet den første skade på min båd :sad: ØV..

Skulle samle en fiskekammerat op ved en bro, forenden af broen sad en sålplade, på siderne var der træbrædder. Jeg mente jeg kunne stikke næsen ind til enden, og han kan hoppe ombord. Men desværre var der en underlig strøm, vind og dønning, så båden røg ind og stålpladens skarpe kant huggede sig ubehaligt ind i glasfiberen, lige under fenderlisten i forstævnen :headbang:

Det bliver svært og træls og reparere, båden var ellers "jomfru" indtil nu, men nu ligner mere de andre Grønlandske både...

I dag har jeg montert Dysene som jeg tok ut i går for kontroll og justering av trykket, prøvekjørt og justert ventilklaringene,

Prøvekjørt igjen "tilnærmet" jevngange på tomgang.

Skiftet SINKEN i varmevekselerene og manifold.

Ferieklar motor.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I dag her vi lagt ribben i den nye Ilas krybben klar for ferietur.

Ble faktisk veldig bra.

Slet litt med å finne den rette teknikken på å få jolla opp, men etter litt prøving feiling og tenking, smatt den opp på plattformen.

Litt justering så er vi klar for 3 uker's ferie.

Vasket og polert vekk noe svarte flekker akter.

Har igjen litt før vi setter nesen sydover, men regner med å ta dette en dag til uken.

-G-

I dag har eg skiftet olje, oljefilter og dieselfilter. Tømt dieseltanken og vasket den, fylt opp med ny rein diesel. Fylt vanntanken, vasket i kjølsvinet, og spleiset meg 4 nye trosser. Kjekt å kunne ta med privatbåten ut på oppdrettsanlegget, og det er lite å gjøre:)

Nå er hovedmasten på 16 meter bygget opp og så er det å gå løs på å konstruere ny mastefot etter vippesystemet slik at en ikke har behov for krane. Å være selvhjulpen er noe av det viktigste med båt etter min smak.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

I dag har jeg endelig klart å begynne på det nye dasjbordet til båten!

Dette var vel egentlig planlagt å begynne på for ca 2mnd siden eller no..hehe...

Men nå har jeg endelig klart å somle meg til å få begynnt og håper det blir ferdig før helga, bare jeg får de nye instrumentene mine.

Fikk endelig båten på vannet i går. I kveld var jeg i havna og tilpasset de faste fortøyningene. Det var nesten helt stille og en rekke hyggelige mennesker.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

I går begynte jeg å demontere et gammelt bilstereo anlegg i nybåten for å sette inn nytt. Har en del oppgraderinger som skal gjøres. Det nye anlegget blir litt mer "multimedia". Begynte også monteringen og holdt på til 02.00 i natt. Det er utrolig hvor mye som må¨demonteres for å finne kabelgater osv.

Det nye anlegget består av 4 høyttalere, (6X5") og en 10" Subwoofer fra Alpine, 770W(papirwatt) forsterker fra Kicker, og selve senteret er den nye Alpine spilleren med direkte støtte for Iphone/Ipad/Ipod, og 2 soner system, og lyd fra TV og DVD rutes inn på denne.

Jeg fikk spilleren og forsterkeren på plass, ink kabling. I dag gjennstår 2X høyttalere og sub.

Jeg håper også å få begynt montering av ankervinsj på badeplattformen i dag. Det er sikker en del jobb?!??

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Båten er nå ferie klar og starter torsdag mot det blide sørland.

Var i dag og tok siste tilpassing av kalesje til flybrigde, ja jeg tør gjøre dette selv om det kan ødelegge båtens former estetisk.

Den blir så lav som mulig, men gir et nyt stort rom å oppholde seg i.

mvh

Catano

Mvh

catano

Byttet hele kjølemaskineriet (kompressor, platekjøler og termostat) til kjøleboksen under Copilot setet. Har hatt en mikrolekasje slik at kjølevesken langsomt har tømt seg. Dette skjedde så langsomt (6 måneder) slik at det ikke lot seg gjøre å finne lekasjestedet. Fikk nytt utstyr på garanti. Bra service fra Termomarin (Isotherm).

• 3 uker senere...

Har montert ny trapp:

ny_trapp.jpg

Først brukte jeg en skammel, men for ustødig. Så monterte jeg ett trinn ca midt i høyden, men merket etter hvert at jeg ikke lenger er nok lang i skrevet. Tre trinn mye bedre. Trappa kan flyttes for enklere å komme meg over til badeplattformen bak. Har imidlertid lekt litt med tanken å lage luke - kanskje til neste sesong.

Bryterpanelet til venstre inneholder hovedbryterne og BEP, montert for lenge siden. Mye enklere enn å krype under dekk, slik det var montert fra fabrikken.

Redigert av Zach (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...