Benji Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Har i dag gjort en større jobb med å prøve og rense kjølessytemet. Kjøpte 2l systemrens i går, nå skulle jobben gjøres - har hatt den på blokka en stund nå. Kjørte igjenom med ferskvann en stund,tok så ut termostatene (ja har 2 små)og sinkanodene. Kobblet så en slange til ei lita lensepumpe, og inn på første plass etter impelleren, kobblet så en slange fra der vannet blander seg med eksosen, da for jeg en fin gjennomstrømning av hele systemet. Vannet som jeg startet med var blankt og fint det, men det gikk ikke mange minuttene før det endret farge, etter en halv time så det rimeligt svart ut. Fikk stå slik å sirkulerer i en time ca. Nå lar jeg det stå i ett par dager - iht produsenten - så er det bare å sette inn termostater og sinkanoder igjen og fyre opp. Håper det hjelper litt på den gode gamle Yanmaren. Har ikke hatt kjøleproblemer (bank bank) men å ligge litt foran med en rens er sikkert ikke skadelig. LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Astor Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Samme jobb som Benji. Tar først ferskvanndelen. 3 liter Systemrens, tatt ut termostaten, kjørt motoren varm og lar den stå i to dager. I morgen setter jeg trykk med vannslangen og syller godt ut så går vi se om jeg må i gang mef saltvannsdelen også. Fra før har jeg ut varmeveksleren og kjørt Systemrens på denne. Den er gullende ren. Klarte kun 2200 omdr på Vp 41- motoren før den gikk varm. Heldigvs greit å komme til. I morgen er det meldt fossefall her på Østlandet og det passer fint med vedlikeholdsjobbing da. Et dekkslys er også kommet på plass i kveld. Led så klart. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SeaQueen Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 I dag har jeg byttet bryterpanel. Det gamle var dåårlig, med brytere som hadde sluttet å virke. Det nye med litt mer moderne brytere og automatsikringer: Skal bli deilig!! Link to post
Møkkalasset Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Tatt mål for å forberede litt finsnekring/oppgradering til vinteren. Skal lage nytt bord i cockpit. Med teak og mahogni-kombinasjon, nater og epoxyforsegling. Vippebordet ved pentry skal få samme utseende. Bildetråd kommer om noen måneder. Link to post
cheetah Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Absolutt ingenting... Link to post
Hansi Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 I dag har jeg gjort noe som jeg nok burde gjort tidligere i sommer, nemlig vært på båttur. Tok en tur til Paradisbukta på Håøya. Badet og koset oss sammen med venner. Tett på 20 grader i vannet noe som en må si er bra. Etterpå tok vi en tur til hytta på Lille Arøya. Hjemme klokken 22:45. Fin tur hjem selv om det var mørkt, stille og fint på vannet. En herlig dagstur. Litt småpusling i båten ble det også tid til i løpet av dagen. Link to post
Trophy Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Skiftet kjølevannet og montert ny termostat Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
M/S AIOLOS Svart 18.August.2011 Link til dette innlegget Svart 18.August.2011 Jeg har kjørt båten over fjorden og til verksted for oppretting av motor. Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 (redigert) Bytta mikro bryter i gasshendelen på jolla (reklamasjon...), skifta lensepumpe på Ynglingen (reklamasjon), åpnet bommen og fikset uthalet som satt fast, festet rorbeslag i dekket slik at roret virker begge veier (det er ganske kjekt at det virker begge veier faktisk ) og vaska en utrolig møkkete båt. Lurer på hvor all dritten kommer fra. Har også kjørt motorer med gear koblet inn i båsen for å ha litt vannstrøm rundt båten - håper det hindrer at for mye groe fester seg. Redigert 19.August.2011 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Geir Hel Svart 19.August.2011 Link til dette innlegget Svart 19.August.2011 I går. Prøvde å lappe oljeslange uten hell,fant ut forsent etter å ha fylt på 10 liter motorolje att ein slange hadde røke, 10 liter rett i kjølen den lille stunden motoren var i gang Endelig båt igjen Link to post
M/S AIOLOS Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Ogjeg har vært for å hente båten på verksted men den var jo ikke klar selvsagt, var visst en "lyd" der som de ikke likte. Link to post
haugi Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Har idag montert ferdig TV i båten, alt virket på første forsøk, så da er det helt sikkert noe som er feil.... Link to post
Fjordland Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Bytta lensepumpa i båten (reklamasjon). Skumle greier med tanke på eg jobber offshore og det er en åpen båt. (automatisk pumpe) Link to post
Terje_F Svart 20.August.2011 Link til dette innlegget Svart 20.August.2011 Har kjørt gjennom systemrens etter å ha byttet impeller og termostat uten hell. På mandag faller dommen... spent Link to post
Libra Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Tatt ut dynamo fikk havari på den på fredag det var meeeeeget trangt å få den ut Link to post
Møkkalasset Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Toalettpumpa slutta å virke i går mens jeg var på båttur. Feilsøkte febrilsk, uten å finne defekte sikringer eller koblinger. Skitt, tenkte jeg, nå er pumpa gåen. En siste innskytelse var å tjuvkoble bryteren. Og vips så spylte den igjen. Ny bryter må til, men det er jo en bagatell. Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Ryddet ut rester fra sommeren og vasket litt. Fikset er par løse kallesjeknotter med glassfibersparkel. Og ikke minst kjørt en fin tur til Son. Båt og eier fornøyde med å rørt seg litt. Link to post
Ribtjenester Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Olja teaken så nå er båten klar til overlevering i morra til ny eier:) www.ribtjenester.no Link to post
Fyret 25 Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Har ikke gjort så mye i båten i dag, men jeg har kjørt den Kjørte hjem fra Engelsviken til Tønsberg nå i stad, fin tur over, men det blåste en del... Bukh - Powering Marine Safety Troll 20 med Bukh DV 10 Link to post
torbi Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Solgte båten for 1 uke siden og i det siste dager har eg letet etter båt på nettet og sett på flere uten napp no foreløpig. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Frode Stiansen Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Idag har jeg ikke gjort annet enn å håpe på at noen skal ringe på båten, har denne for salg. Har funnet en Viksund 340 St. cruz, kan ikke kjøpe den før den jeg har er solgt. Link to post
SeaSC Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Vasket og polert vekk noe irriterende sorte flekker. Vakset hele båten innvendig klar for ny ferie tur i starten av september (Spennende) Gått igjennom oppsettet på autopiloten og oppdaget at den var satt opp feil. (Oppførtre seg ikke korrekt i marsfart på 23 knop) Fikk ikke tid til å kalibrere den utpå. (Nødvendig etter at den ble omkonfigurert) Etterfylt litt olje på begge motorene og renset sjøvannsfilterne. -G- Link to post
Key Freak Svart 21.August.2011 Link til dette innlegget Svart 21.August.2011 Olja teaken så nå er båten klar til overlevering i morra til ny eier:) Jaha, ny båt i kikkerten? Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Terje_F Svart 22.August.2011 Link til dette innlegget Svart 22.August.2011 Testet motor etter 2 døgn med systemrens, fortsatt varm... Åpnet varmeveksler, gullende ren...grr.... Link to post
Bonus Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 Vasket hele taket, renset med Gelcoat cleaner, vasket igjen, maskinrubbet med Autosol, vasket igjen for så å avslutte med polering. Ble veldig bra, men taket på Hardtopbåt er stort da ... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn