Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Har i dag gjort en større jobb med å prøve og rense kjølessytemet.

Kjøpte 2l systemrens i går, nå skulle jobben gjøres - har hatt den på blokka en stund nå.

Kjørte igjenom med ferskvann en stund,tok så ut termostatene (ja har 2 små)og sinkanodene.

Kobblet så en slange til ei lita lensepumpe, og inn på første plass etter impelleren, kobblet så en slange fra der vannet blander seg med eksosen, da for jeg en fin gjennomstrømning av hele systemet.

Vannet som jeg startet med var blankt og fint det, men det gikk ikke mange minuttene før det endret farge, etter en halv time så det rimeligt svart ut. Fikk stå slik å sirkulerer i en time ca.

Nå lar jeg det stå i ett par dager - iht produsenten - så er det bare å sette inn termostater og sinkanoder igjen og fyre opp.

Håper det hjelper litt på den gode gamle Yanmaren. Har ikke hatt kjøleproblemer (bank bank) men å ligge litt foran med en rens er sikkert ikke skadelig.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Samme jobb som Benji. Tar først ferskvanndelen. 3 liter Systemrens, tatt ut termostaten, kjørt motoren varm og lar den stå i to dager. I morgen setter jeg trykk med vannslangen og syller godt ut så går vi se om jeg må i gang mef saltvannsdelen også. Fra før har jeg ut varmeveksleren og kjørt Systemrens på denne. Den er gullende ren. Klarte kun 2200 omdr på Vp 41- motoren før den gikk varm. Heldigvs greit å komme til.

I morgen er det meldt fossefall her på Østlandet og det passer fint med vedlikeholdsjobbing da. Et dekkslys er også kommet på plass i kveld. Led så klart.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

• 4 uker senere...

I dag har jeg gjort noe som jeg nok burde gjort tidligere i sommer, nemlig vært på båttur. Tok en tur til Paradisbukta på Håøya. Badet og koset oss sammen med venner. Tett på 20 grader i vannet noe som en må si er bra. Etterpå tok vi en tur til hytta på Lille Arøya. Hjemme klokken 22:45. Fin tur hjem selv om det var mørkt, stille og fint på vannet. En herlig dagstur. Litt småpusling i båten ble det også tid til i løpet av dagen.

Bytta mikro bryter i gasshendelen på jolla (reklamasjon...), skifta lensepumpe på Ynglingen (reklamasjon), åpnet bommen og fikset uthalet som satt fast, festet rorbeslag i dekket slik at roret virker begge veier (det er ganske kjekt at det virker begge veier faktisk :smiley:) og vaska en utrolig møkkete båt. Lurer på hvor all dritten kommer fra. Har også kjørt motorer med gear koblet inn i båsen for å ha litt vannstrøm rundt båten - håper det hindrer at for mye groe fester seg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Toalettpumpa slutta å virke i går mens jeg var på båttur. Feilsøkte febrilsk, uten å finne defekte sikringer eller koblinger. Skitt, tenkte jeg, nå er pumpa gåen. En siste innskytelse var å tjuvkoble bryteren. Og vips så spylte den igjen. Ny bryter må til, men det er jo en bagatell. :smiley:

Vasket og polert vekk noe irriterende sorte flekker.

Vakset hele båten innvendig klar for ny ferie tur i starten av september (Spennende)

Gått igjennom oppsettet på autopiloten og oppdaget at den var satt opp feil. (Oppførtre seg ikke korrekt i marsfart på 23 knop)

Fikk ikke tid til å kalibrere den utpå. (Nødvendig etter at den ble omkonfigurert)

Etterfylt litt olje på begge motorene og renset sjøvannsfilterne.

-G-

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...