Polarn Svart 23.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 I dag har jeg faktisk vært på båten en knøtt liten tur. Hentet gamle propellen som er har lyst til å kjøpe. Spylt av et tonn med måkebæsj. Fremdeles like lei båten :( Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hansi Svart 23.August.2011 Link til dette innlegget Svart 23.August.2011 (redigert) Vel, i dag mottok jeg ny fjernkontroll til Engbo vinsjen. Etter mye styr frem og tilbake, lesing av bruksanvisning fikk jeg den til å virke. Nå er det bare baugvispen igjen, den fikk jeg ikke til å virke på fjernkontrollen. Må vel lese litt mer i brosjyra som fulgte med, ta en liten prat med forrige eier. Ordner seg nok til slutt. Elelrs har jeg forberedt opptak av skjærgårdsjeepen, går treigt med salget. Så den går på land i begynnelsen av september en eller annen gang. Redigert 23.August.2011 av Hansi (see edit history) Link to post
Arvid_A Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 Finværet i går gjorde at det ble tatt en akkuttbeslutning om å spandere en feriedag i båten. Jeg fikk da byttet drivstoffilteret (finfilteret) på motoren og sjekket ventilklaringene. På samtlige ventiler lå klaringene i øvre kant av toleransegrensene (0,20-0,25mm), så jeg lot det være uten justeringer. Enkel og grei jobb på en "gammeldags" dieselmotor med støtstenger. Etter en liten vaskerunde ble det så en rolig kaffetur på stille sjø langs Østfoldlandet. Varmt og fint var det i sola! Link to post
BOBO II Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 I går skulle jeg sjekket lade spenningen på Batteribanken men sola og finværet gjorde at det ble en tur utpå til langt utpå kvelden. må ta den økta i dag istedenfor. skal også bytte begge oljetrykksmålerne for og være på den sikre siden når sesongen begynner igjen til neste år. håper da selvsagt at disse er lette og løsne iom at de ikke har vært byttet på mange år. 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
nomen Svart 24.August.2011 Link til dette innlegget Svart 24.August.2011 Idag har jeg demontert den gamle motoren og styringa,og gjort klar til "ny" motor. Har også bestilt ny mekanisk styring,synes hydraulisk styring blir litt i dyeste laget,har prøvd flere båter med mekanisk styring og synes ikke det er noe problem å kjøre med. Det er jo under halve prisen med mekanisk styring,pengene jeg sparer kommer jeg muligens til bruke på opplegg for fast bensintank. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Zach Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Montert dekksfeste + forlenger for TV-antenna. I tillegg har jeg en retningsvirkende antenne jeg kan erstatte Glomex antenna med hvis dårlig TV-signal. Link to post
nomen Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Idag har jeg montert den nye styringa,imorgen skal jeg montere mitt nyervervede ekkolodd og Wema GPS-knopmåler som jeg forøvrig fikk for rett under 1000-lappen hos Tolema i Porgrunn.Må få berømme Tolema for meget god service. Jeg koblet opp knopmåleren i bilen på jobb idag for morro,trolig den eneste HiAce iverden med knopmåler Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Lars O Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 I dag har jeg demontert en gammel Eber D5 og konstantert at den var moden for utskifting. Fikk ett knalltilbud på en ny D4 og slo til. I morra skal den monteres.... :-) Lars O. Link to post
puddingen Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 RIB`n er iferd med å synke..på gårdsplassen! Det bøtter ned, og tordner! Får prøve å dekke til.. Link to post
argghhh Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Har sjekket kompresjonen /gått over det elektriske / Rensa forgassere / fjerna olje tanken / skifta plugger på utenbordsmotoren og hatt på ett strøk bunnstoff på båten . Link to post
MaSa Svart 26.August.2011 Link til dette innlegget Svart 26.August.2011 Skulle hente en dykkermaske i båten idag siden jeg skulle ut og ha ett kveldsdykk! Men da jeg kom ditt så stod kalesja forran åpen,jeg ble litt paff,men så kom jeg til og tenke på at kjerringa hadde vært og vasket i båten for 3 dager siden,med andre ord hun glemte og kneppe igjen og jeg fikk ekstra arbeid i kveld Flott mtp alt regnet som har kommet inatt og idag Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Pjolter Svart 27.August.2011 Link til dette innlegget Svart 27.August.2011 Fått skuta på slipp etter en etterlengtet spyling og stoffing I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Sitrin Svart 28.August.2011 Link til dette innlegget Svart 28.August.2011 (redigert) Byttet tømmepumpa til vakuum toalettet. Den gamle stoppet så jeg kjøpte en ny. Den passet selvfølgelig ikke. Skulle hatt noe hjemme for å tilpasse det , men med 45min reisevei en vei så fikk jeg heldigvis løst det alikevel. Drittjobb Fordelen med den nye er at det nye styringspanelet hadde flere muligheter (bommelom og bimmelin) så jeg slipper å fylle septiken så fort. Undersøkte også septikslangen. Litt rust i enden ved ståltråden som ble kappet bort. Ingen urinsalter. Bruker litt septi fra systemrens når vi skal hjem fra båten. Redigert 28.August.2011 av Sit (see edit history) Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
TB2855 Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Akkurat no har jeg tatt meg en pause fra polering av "dashbord" (kaller vi det det?) En jobb som sikkert aldri har blitt gjordt før på denne båten, så det er full pakke med rubbing, rensing og flere strøk med polering. Hard på en Søndag førrmidag. Men det blir bra Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Bjerknez Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 og flere strøk med polering ?? BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Jawik Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 I går og i forgårs. Lagt skuta i opplag med to fortøyninger mot land akterut og i bøye forut med retning mot NW i nesten åpen fjord. Mann har da is i magen etter 3 år med mild vinter. Tørket og stuet seil nedenunder. Dradd ut tau og liner som ikke trenger å bli stående/liggende. Tappet ut ferskvann og drenert vannrør. Motor og aggregat i topp form for vinterbruk. Varmesystem klart til bruk vist behovet kommer. Jolla ved naustet klar for vaktmesteren m/assistent og plastspaden ligger klar ombord for snømåking vist nivået når 30cm på dekk. Vurdere å trekke presenning over vindskjerm fra bommen og akterover, men denne forsvinner sikkert i stormene til vinteren. The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
TB2855 Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 (redigert) ?? Ruller du med øynene? Gellcoaten er så tørr at den sluker wax'en. Med strøk, so mener jeg omganger om du va i tvil. Redigert 4.September.2011 av TB2855 (see edit history) Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Bjerknez Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Ruller du med øynene? Gellcoaten er så tørr at den sluker wax'en. Med strøk, so mener jeg omganger om du va i tvil. Hehe, måtte bare få det bekreftet. For det hadde blitt veldig feil hvis man trodde at polishen skulle smøres på i flere strøk :) (skjønte sef. at du mente omganger. Måtte bare disse deg litt) BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
BOBO II Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 I dag har jeg ikke gjort noe med båten sitter i spania og nyter en iskald . Båten ble vasket helt ned dagen før avreise. Så nå sitter jeg bare og gleder meg til og komme hjem til en shinet båt utvendig som innvendig. håper bare det slutter og regne til ankomst Norge til helgen. 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Lars H. Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Jeg har heller ikke gjort noe med båten i det siste etter at vi kom hjem fra 30 herlige dager på svenskekysten for en uke siden. Men på tirsdag skal vi til båten for å rydde, vaske osv. slik at vi har en ren og pen båt for høstsesongen. Værmeldingen for helgen om en uke ser rett hyfsad ut her på Østlandet, og det er forhåpentligvis lenge igjen til isen legger seg i hjemmehavnen. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TICORA Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 I dag har jeg tømt jolla for vann og sittet i båten og grått en skvett over at sesongen nesten er over :( Link to post
free Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Har sjekket spenningen på husbatteriet, 12,3 Volt skulle holde frem til helgen, da kommer det litt godvær så da blir det tur med ditto lading. Link to post
Christel III Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Idag har jeg, om enn meget movillig, begynt så smått å tømme båten for ting og tang. Ikke det at båten ikke skal brukes i vinter, men nå blir det litt skjeldnere enn flere ganger i uka... Og da er det greit å tømme kjøleskapet for mat, og slå det av. Jeg har også tatt med meg klær og toalettsaker hjem. Så får jeg heller ta med meg det jeg trenger for overnatting nå i vinter. Jakten begynner om en liten uke, og da blir det ikke tid til båtturer før hjortejakten er over:-) MvhSimon Link to post
Arvid_A Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 I forrige uke erkjente vi at tiden fremover høsten må prioriteres til andre gjøremål enn båtturer. Selv om det er i tidligste laget, er båtsesongen 2011 dermed over. I dag ble derfor båten tømt for alt av "løsøre" som tilhører sommeren, og som vanlig forundres man over hvor mye som er dratt ombord. Olje og oljefilter er byttet. Kjølevæsken (silikatfri/G30) har nå gjort jobben i 4 sesonger, og ble også byttet. Gummibåten ble lasta på tilhengeren og kjørt hjem, så nå gjenstår det bare å få gjort avtale om opptak av moderskipet. Det skal forresten bli spennende å se resultatet av vårens forsøk med skareklister på propellen! Jeg har ikke merket noen særlig fartsreduksjon i utover sesongen i år. Link to post
Fjellbonden Svart 4.September.2011 Link til dette innlegget Svart 4.September.2011 Har i dag avsluttet jobben med olje- og filterskift på motorer (2 x VP D12), gear (ZF 325) og genrerator (Onan 7,5 KW). Det gikk med totalt ca 90 liter olje, 5 motoroljefilter, 2 by-passfilter, 2 gearoljefilter, 4 veivhusventilasjonsfilter, 2 kjølevæskefilter og 2 luftfilter. Dieselfiltere venter jeg med til det begynner å skrubbe. Vil tro jeg går lenge på tomgang etter at toppfarten begynner å avta. Har da disse liggende ombord. Føler meg nå som ferdig utdannet apekatt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn