Geir Hel Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Har idag fått satt opp seng og bord,pluss hengt opp ett lite nattbord medisinskap å fiksa 2 skapdører, så det kjem seg i skuta.... Endelig båt igjen Link to post
Fjordland Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Ble gjort i helgen dette da, vaska, skura, rubba og polert skrogsidene. Etter tips fra dere her på forumet, så ble "påhengsopphenget" på akterspeilet rensket og satt inn med hulromstectyl. Propellen ble pusset slik bladene ble knivskarpe. Dårlig vær gjorde at eg ikkje fekk sjekka om det ble økning i toppfart, men 39 knop i urolig sjø er tilstrekkelig på 14 fot Link to post
Pjolter Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Brukt båten I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
REM Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Dieselfiltere venter jeg med til det begynner å skrubbe. Vil tro jeg går lenge på tomgang etter at toppfarten begynner å avta. Appropos skrubbe. Hvor mye toppfart taper du nå på høsten pga. groe i forhold til ren bunn og kalt vann på vårparten?. Sjøl tror jeg jeg har tapt omlag 4 kn. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Fjellbonden Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Du kan trøste deg med at jeg har tapt over det dobbelte på toppfarten, men fra 6 kn er jeg kanskje nede på 5,5 nå. Må vurdere å stoffe til våren. Ellers har jeg sett det har kommet en smart børste/skrape som jeg lett skulle greie å spare inn i dieselforbruk. Link to post
REM Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 La også merke til den. Spennende. Benyttet et slags flyteelement tror jeg for å presse kosten oppunder bunnen. Kommer vel på messa til våren vil jeg tru? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
free Svart 5.September.2011 Link til dette innlegget Svart 5.September.2011 Tok en deilig tur på fjorden i ettermiddag, solen dukka opp så jeg kjørte skipet inn på stranda i ei lun vik på ei øy å heiv meg uti med en svamp å tok vannlinja et tak siden det var endel pels rund baut. Var greit å få tatt det et tak før det blir for kaldt i vannet, over 17 grader ennå. Link to post
VannTro Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Jeg orket ikke tanken på å hoppe i vannet da mitt problem lå litt dypere enn Free sitt. Starta trucken og vippa opp skuta for å finne grunnen til 10 knop fartsreduksjon og grunnen var åpenbar..... Så ble det høytrykkvasking, skraping og pussing....... Da er vi klar for neste helg med god fart på skuta igjen Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Astor Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Har groe på den ene siden der isen sleit som best sist vinter. Har tapt ca et par mil på det.Torsdag skal Astor på slipp. Vintertid gror det svært lite. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Geir Hel Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 revet ein vegg å fjerna ett skap, gjøre klart te nytt overbygg Endelig båt igjen Link to post
Lars H. Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Jeg har skiftet en pakning i en varmtvannskran og fjernet en del tomme svenske ølbokser fra ferien. Jeg tror de yngler der nede i et stuerom. Fruen har vasket, og så har vi lagt på rent sengetøy og fylt opp vann for kommende helgetur. Nå har vi forhåpentligvis en lang fin båthøst i sikte. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Jeg har skiftet en pakning i en varmtvannskran Lars H. Var ikke det umulig det da? Eller fant du en rørlegger med vareutvalg ala JULA? Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 6.September.2011 Link til dette innlegget Svart 6.September.2011 Da jeg rotet litt rundt i skuffer og skap, fant jeg faktisk to pakninger i rett størrelse. Så jeg kuttet bort den dårlige pakningen og lirket forsiktig på en ny. Og så har jeg en god venn her på forumet som kan stanse ut nye pakninger til meg i alle mulige kvaliteter så lenge han får dimensjonene fra meg. Jeg fant også en "innmat" for kranene som ikke er ødelagt, så nå har jeg reserve for det også. Dermed er vel problemet løst for en ny sesong. Og neste gang jeg er i båten (kommende helgetur) tar jeg med meg honeverktøyet og honer opp setet i alle kraner. Seatronic har en kran jeg likte, men hullavstanden for monteringen var 6cm mot det jeg har nå på 9cm. Og å begynne å støpe igjen med polyester og gelcoat for så å bore opp nye hull inn i de gamle, frister ikke. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 8.September.2011 Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 og fjernet en del tomme svenske ølbokser fra ferien. Jeg tror de yngler der nede i et stuerom. - kjenner problemstillingen, men merkelig at dette bare skjer med tombokser... Link to post
Salt Svart 8.September.2011 Link til dette innlegget Svart 8.September.2011 fendret ekstra for neste sterk-kuling-fra-sør-runde. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Marwin Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Dreiet ferdig 7 nye kjølruller i POM til båthengern. De gamle var i 60mm gummi og nektet å rulle pga stor vekt og myk gummi. De nye er 80mm og med smurte stlhylser. Håper å kunne ta opp båten lettere nå. Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arild81 Svart 14.September.2011 Link til dette innlegget Svart 14.September.2011 Har kjørt igjennom systemrens, har latt det stå i 2 døgn nå, er det farlig å la det stå i 3 døgn? Har brukt 1 liter rens til ca 7 liter vann. Link to post
M/S AIOLOS Svart 15.September.2011 Link til dette innlegget Svart 15.September.2011 Jeg har allerede i dag vært i båten og tettet en lekkasje i et vindu og sjekket frostvæske, som forøvrig var fraværende. Det var det jeg skulle huske ja, frostvæske . Nå er det gjort og båten er klar for fine turer høst som vinter Link to post
Marwin Svart 15.September.2011 Link til dette innlegget Svart 15.September.2011 Fått ferdig båthengeren med nye ruller av POM Kjøpt 12 år gammel, nesten ubrukt juksamaskin til 5 laken Den blir montert nå etter båtopptak neste uke, slik at den er klar til våren! Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arild81 Svart 15.September.2011 Link til dette innlegget Svart 15.September.2011 Har kjørt igjennom systemrens, har latt det stå i 2 døgn nå, er det farlig å la det stå i 3 døgn? Har brukt 1 liter rens til ca 7 liter vann. Hjalp ikke stort....... Link to post
Arvid_A Svart 15.September.2011 Link til dette innlegget Svart 15.September.2011 I dag omfavnet kranstroppene båten, og båtsesongen 2011 var dermed ugjendrivelig over. Sist vår ble propellen klint inn med skareklister, og det kan faktisk se ut som dette var brukbar medisin! Det var i hvert fall rur kun på propellnavet, der hvor jeg ikke hadde smurt på klister. Link to post
Hansi Svart 15.September.2011 Link til dette innlegget Svart 15.September.2011 Har tatt opp skjærgårdsjeepen. Lite groe, kun litt slim. Noe rur på akterspeilet ved motoren som er helt helt normalt. Tømt og vasket båt invendig og utvendig. Båt var ekstremt møkkete etter en regnfull sesong. Konservert motor. I ettermiddag ble den trillet inn i hus for vinteren i frostfrie lokaler. Neste båt blir vel tatt opp i slutten av neste uke regner jeg med. Same procedure... Link to post
Christel III Svart 15.September.2011 Link til dette innlegget Svart 15.September.2011 Idag har jeg lenset targabøylen på flybridgen. Ja, du leste rett:-) Oppdaget vann på bysse-benken når jeg kom ombord, og den umiddelbare tanken var at det var vannkokeren som var synderen. Så den fløy rett ut gjennom døren. Sjekket litt nøyere etter, og så at det piplet vann ut gjennom en lampett midt på skottet! Skrudde ned platen, og så at det kom vann ned langs kabelbunten som går videre opp på flybridge. Der oppe plukket jeg ut et mannlokk, og det viste seg at det stod vann i foten på targabøylen! Det viste seg at vannet hadde kommet inn regnvann gjennom skruehullene til et løst kalesjefeste, og i det sinnsyke regnværet som har herjet i det siste, har det kommet så mye vann inni targabøylen at det til slutt rant ned gjennom et føringsrør fra flybridge og inn i skottet ved byssen... Fikk fuget skruehullene, og skrudd kalesjefestet fast på nytt, og måtte bruke en liten pumpe for å fjerne vannet. Deretter var det på plass med en skotørker for å tørke ut fukten som lå igjen:-) I tillegg byttet jeg ut kontakten på landstrøm-kabelen, da denne slo ut jordfeilbryteren når det regnet som verst. Nå er båten klar for helgetur, og avreise i morgen:-) MvhSimon Link to post
30føtter Svart 17.September.2011 Link til dette innlegget Svart 17.September.2011 Byttet eber vannvarmer fra 5kw til 4kw, det var betydelig mindre bråk fra eksosen med den nye Link to post
omhI Svart 17.September.2011 Link til dette innlegget Svart 17.September.2011 stått og beundra skaperverket Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn