Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Båten fremdeles på vannet.

Tappet alt ferskvann om bord, blåste i alle kraner og slanger så jeg blei helt blå, men nå er det luft og ikke vann i varmtvannsbereder og luft i alle rør og slanger. Husket til og med dusjen på plattforma hvor både håndtak og blandebatteri bortimot eksploderte i fjor. Koblet også i fra slanger fra vannpumpa. Kjørte frostvæske igjennom lensepumpa/sluket til dusjen.

Tømte dassen og konserverte med 10 liter frostvæskeblanding.

Startet utsuging av olje på begge motorer. Fikk ut 6 liter av hver, så der fortsetter arbeidet i dag. Med 10 liter olje i kapasitet bør jeg i alle fall få til 2 til av hver. Hadde ikke nye filtre for hånden så det kjøpes i dag.

I løpet av uken blir årets siste tur fra Oslo til Son. Der venter krana og burkaen.

:cryin:

Høne, øl og hornmusikk!

sjekket fortøyningene før den varslete stormen (?) til natta.

(til ?: Det står Sterk kuling fra sør på yr.no)

Vannstanden var forholdsvis høg her nå for en halvtime siden.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Fjernet gammel "innredning" i kjellern helt akter. Demontert styrepumpa til Robertson autopilot og leverer den til service hos Telrad i Fredrikstad.

209.jpg

Slik så den ut etter noen tiår under "innredningen" i akterrommet.

Nå ser den adskillig bedre ut etter ev rens og oppmaling. Litt bedre å levere fra seg.

Smurt opp rorene med fettpresse. Sto godt gjemt under all "innredningen". Nå gjenstår vask og maling.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Idag har jeg vasket kjøleskapet, etter at en flaske dressing hadde bestemt seg for å lekke ut...

Toppet tankene, og gjort klar for tur i morgen og helgen.

Har pinadø vasket dørken også... Hadde kjerringen sett hvordan jeg styrer på og holder det rent i båten, så hadde hun sporenstreks pålagt meg indretjeneste i heimen:-)

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Akkurat hatt på septiktankrens. Venter på at "luriumet" skal virke før jeg tømmer tanken og skyller igjennom med rent vann før frostvæske. Kommer nok til å lukte litt i nabolaget, men skitt au... (Bokstavelig talt....) :giggle:

Siterer meg selv for å skjøte på listen med dagens utførte oppgaver:

Det lukta forresten ikke i nabolaget. Lukta litt i båten da jeg fylte opp septiktanken med rent vann. (Litt luftbobler kom opp fra toalettet.) Etter å ha latt stoffet virke en drøy halvtime, pumpet jeg alt ut og fylte opp tanken med vann på nytt. Så ny tømming. Fylte så toalettskåla med ferdigblanda frostveske, pumpa nesten alt over i septiktanken, så lot jeg tømmepumpa gå litt. Slang så på et par liter frostvæske på tanken. Ingen lukt hverken i eller rundt båten. :smiley:

Så videre:

- Tømt siste rest fra vanntanken. (Tømte det meste før opptak for ikke å plage kranbilen)

- Koblet fra trykkvannspumpa

- Tømt varmtvannsberederen

- blåst vannet ut av alle vannledninger og latt kranene stå åpne

- Byttet til silikatfri (longlife) frostvæske etter å ha tappet ned og skylt igjennom motor to ganger.

(Dette blir dobbel jobb og dobbel utgift på frostveske da jeg skal kjøre systemrens på begge sløyfene til våren. Hadde ikke tid nå.)

- Kjørt motoren varm med ferskvanns gjennom sjøvannssløyfa. Tok lang tid å nå arbedstemperatur, men jeg hadde nok litt mye vann i karet. Avsluttet med å la fedigblandet frostvæske sirkulere i karet.

- Tømt motoren for olje og fylt på ny + nytt oljefilter. 1 minutts kjøring etter det.

- Helt den brukte frostvæska i kjølsvinet og pumpet ut igjen.

- Åpna den siste ølen som stod i kjøleskapet. :drink:

Måtte gjøre dette idag, for jeg reiser bort noen dager og det er mulighet for kuldegrader.

Til uka er det inn med sengetøy og puter og diverse "stæsj", innpakking og alt annet som skal til før vinteren.

Har tatt noen bilder underveis så kanskje jeg lager en "opplagstråd" etterhvert.

Redigert av Møkkalasset (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...