valvolainen Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Hentet nytt emne i eik til nytt ror:=) Fikk planhøvlet det på veien hjem, da jeg tilfeldigvis kjørte forbi et snekkerverksted:=) Pusset ned åren, rorkulten, samt rundstokken som skal bli båtshake. Fikk også med meg kryssfiner til ny motorkasse, halvstaff til fenderlister, og epoksy. Tenkte jeg skule prøve ut kaldbaking, kommer til å lage motokassen med glassfiber. Skal bli spennende. Været er fint! Link to post
Astor Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 (redigert) Skrapt vekk død lakk, pusset ned en hel Burmaskog av teak. Mer pussing i morgen og kanskje blir det lakkevær? Det som pusses er rekkene rundt og lister utvendig. Det er dette som er båtpuss og som er direkte avstressende. Når vi legger til at det bare 13 mars i morgen ser dette lovende ut. Målte sjøtemperaturen i dag. Pluss tre grader og 16.5 i skyggen ved styrhuset. Redigert 12.Mars.2012 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Viksund Bravo Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Fjernet presenning og stativ. Skrapte hele bunnen for gammelt bunnstoff. En møkkajobb, men deilig når det er ferdig :-) Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
torbi Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Skrapt vekk død lakk, pusset ned en hel Burmaskog av teak. Mer pussing i morgen og kanskje blir det lakkevær? Det som pusses er rekkene rundt og lister utvendig. Det er dette som er båtpuss og som er direkte avstressende. Når vi legger til at det bare 13 mars i morgen ser dette lovende ut. Målte sjøtemperaturen i dag. Pluss tre grader og 16.5 i skyggen ved styrhuset. Det er ikke vanlig dere har mildt/varm vær på den tiden av året i østlandet, herlig..her i bergen er sååå vått vær, regn,regn og regn . Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
-Luna- Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Jobbet litt mere på trekking av stikkabin og tatt en prøvetur. Fyllt 190L diesel så i morgen blir det dykketur til tross for høy luftfuktighet i Bergen. Våt blir vi likevel Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 Tappet motorolje og gearolje. Innkjøp har sviktet så filterboksen var slunken. Så påfylling og nye filter får bli i morgen. Tapper stb tank pga vann Heldigvis bare 40-50ltr. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MajorAndy Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Syv timer i en hal i dag med vårpuss. Fantastisk solskin udenfor men mørkt og koldt inde... Først fik jeg skrabet ruer af drevene. Der blev en pæn bunke gamle ruer på gulvet. Så kom tiden til at slibe let med sandpapir, vaske ned og herefter på med drevspray. Flot blev det! Fik pudset hækankeret med autosol, repareret en lille ridse i gelcoaten, afmonteret presenning for at tage den med hjem og vaske den. Afmonteret mahogny-lister langs siden for at tage dem med hjem og lakere dem. Og til sidst en god gang bundmaling over det hele. To uger til søsætning! Alt er stort set klart nu. Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Ser at du har samme anoder som meg på flapsene. Vi setter på ekstra anoder ivinter fordi de standard tæres fort opp. Link to post
Gtir_man Svart 16.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2012 Satt båten på vannet. Kjørt den ut til langesund med nye eier for videre tur for han til Arendal i morra.. Link to post
Sitrin Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Sist helg vasket jeg min og kompis sin båt. Etterpå fikk jeg polert og vokset båten. I går hentet jeg kalesjene som var gått over og impregnerte dem Denne helgen blir det vel å klargjøre under båten så håper vi på å få satt ut båten til påsken. Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
MajorAndy Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Ser at du har samme anoder som meg på flapsene. Vi setter på ekstra anoder ivinter fordi de standard tæres fort opp. Interessant. Mine var stort set ikke tærede! Anoderne på drevet op på forbindelsesstangen mellem drevene var stort set væk. Ikke antydning af tæring på flaps, heller i øvrigt. Fik lakeret lister i dag med Epifanes. Det har jeg ikke prøvet før, så det skal der nok både øvelse og tålmodighed til. det første kommer nok, det andet er jeg i tvivl om at jeg besidder... Link to post
Astor Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Har i år byttet fra Epifanes lakk til Sea Jet. Epifanes ble ganske tykk å smøre ut etterhvert som jeg kom ned i boksen til tross for at jeg setter boksen opp/ned når den lagres for å slippe snerk på toppen. SeaJet-lakken er ganske lettsmurt. Spennende å følge med utover høsten og vinteren og nete sesong. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Har tatt av luftfilteret for å skifte innsats, som ikke var der..... Link to post
Espen1978 Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Har pusset videre.... nesten ikke gelcoat igjen på skroget nå, bare noe lite som må taes for hånd :) Tar tid når man har småunger og full jobb.. Link to post
Salt Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 litt mere pussing og oljing av trepaneler. dobbeltsjekking av alle kabler og av oppsettet for AIS. Ingen mottatte data kommer til plotteren. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Astor Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Regner med at du kan koble deg opp via serieporten til en pc og se hvor feilen ligger. Om du mottar signalet, osv. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gtir_man Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Har gjort litt i dag .Betalt halvparten av ny skute. Og tatt med webasto varmeren for service. Link to post
Salt Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Regner med at du kan koble deg opp via serieporten til en pc og se hvor feilen ligger. Om du mottar signalet, osv. Ja, jeg har koplet meg opp med serieporten; sjekket opp innstillingen iflg instruksjoner fra leverandøren. Men den trykte rettledninga er ikke entydig når det gjelder NMEA-konfigureringa; de bruker begreper som jeg ikke kjenner fra andre steder; den engelske er på dårlig engelsk (fra kinesisk, antakellig), og det norske A4-arket er rett nok oversatt til greit norsk, men bruker altså en annen terminologi enn jeg er vant til om NMEA-kablene. Det skal-ente være lett. Får spørre noen Garmin-folk (plotteren min) på messa på onsdag. Og så har jeg antakelig for dårlig signal (evt ligger i skygge) for å nå mottakere som gir signalene mine videre til nettet og marinetraffic.com. Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Tom Rør Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 (redigert) Har gjort litt i dag .Betalt halvparten av ny skute. Og tatt med webasto varmeren for service. Hva slags skute har du kjøpt? Så den andre tråden! Grattis med flott skute Redigert 17.Mars.2012 av Tom Rør (see edit history) Link to post
M/S AIOLOS Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Og jeg venter på en ide`om luftfilteret mitt, eller er jeg den eneste i hele verden som har et sånt Link to post
Fjellbonden Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 Pakket bilen. Link to post
TICORA Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 I dag har sjekket muligheten for å få den på vnnet til påske. Lever ennå i håpet Link to post
Astor Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 (redigert) Ja, jeg har koplet meg opp med serieporten; sjekket opp innstillingen iflg instruksjoner fra leverandøren. Men den trykte rettledninga er ikke entydig når det gjelder NMEA-konfigureringa; de bruker begreper som jeg ikke kjenner fra andre steder; den engelske er på dårlig engelsk (fra kinesisk, antakellig), og det norske A4-arket er rett nok oversatt til greit norsk, men bruker altså en annen terminologi enn jeg er vant til om NMEA-kablene. Det skal-ente være lett. Får spørre noen Garmin-folk (plotteren min) på messa på onsdag. Og så har jeg antakelig for dårlig signal (evt ligger i skygge) for å nå mottakere som gir signalene mine videre til nettet og marinetraffic.com. Når du vet at et yrkesfartøy er i nærheten kan du jo kalle opp de og spørre om de ser deg på AISen. Jeg kalte opp Nornen første gangen da jeg lå i skyggen for mottakere som deler med nettet. Tjøme radio har tilgang til Kystverkets mottakere, de svarer på din henvendelse. Redigert 17.Mars.2012 av Astor (see edit history) Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sumi II Svart 17.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2012 I dag er båten blitt polert og bunnsmurt. Klar for voxing, en eventuelt ny eier får en dønn strøken båt her:-) service på både drev og.motor er utført og båten er klar for sjøsetting til helgen Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod. Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350. Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye" Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn