Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Jeg har vært i son og brukt pussemaskinen noen timer, hehe. Nå er det helt klart for primer og VC17m, så polering. Høytrykkspylte dekket også, deilig med vår!

Tror jeg så båten din også Lars, står den helt ytterste i en av rekkene, mot vannet?

Jeg har kun helstoffet to ganger siden 1988. Jeg kjøpte båten et år gammel med manglende grunning! Så da ble alt bunnstoff fjernet og den fikk epoxybehandling før stoffing. For 4 - 5 år siden var det blitt klumpete og ujevnt, så da slipte og skrapet jeg litt før helstoffing. Jeg stoffer kun der det er tynnslitt, pluss en stripe i vannlinjen for "pyntens skyld". Lenger nede ser det ut som et lappeteppe eller et åkerlandskap sett fra stor høyde. Men så snart båten er på sjøen er det jo ingen som ser det. I dag gikk det faktisk med nesten en hel liten boks bunnstoff! Ja Kristian_H, den står som du sier innenfor utsettingskranen i ytterste rekke innenfor de to innerste flytebryggene. Jeg var der selv mellom 1200 og 1600, så du ikke en gammel gubbe som gnikket og gnudde på Trudelutt?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Akkurat! Min båt ble sandblåst i 2011 og det ble grunnet og bunnsmurt. Ønsker ikke etter få år å ende i samme situasjon igjen, dvs med behov for å fjerne 20 lag med bunnsmøring, så jeg tenkte jeg skulle forsøke meg med flekking primært.

mvh Bergen Dørk

Tom Rør: Ligger du på Sjølyst? Det gjør jeg. Og det er f... så irriterende at ikke vannet er kommet på ennå. Det er lenge siden det har vært noe tele i bakken...

Ullern Båtforening er hjemmehavn. Måtte bytte ti slangekraner der i fjor, da nattefrosten sprang dem. Det er derfor det ikke er vann på nå. Tipper det kommer på i løpet av et par dager. Må se på langtidsvarselet, at det ikke skal bli kaldt om natta :thumbsup:

He, he....godt med et bad, ja. Flekker du hvert år, dvs at du ikke smører hele bunnen? Og hvilke kriterier går du etter: Flassing eller tydelig tynnslitt....

Bruker samme metode som Lars. Både med båt og skumbad etter jobben for stive muskler.

Når det gjelder bunnsmøring er det kun slim under bunnen når vi tar opp neste høst.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg var der selv mellom 1200 og 1600, så du ikke en gammel gubbe som gnikket og gnudde på Trudelutt?

Står ganske langt unna deg, men har sett båten når jeg kjører til og fra son, har vært der fra 1000-1800 både igår og idag og har vært rimmelig dekket av svart støv når jeg har kommet hjem :giggle:

Det var vel ikke mye, nei, og jeg har vært langs kysten fra Kr.sand til Bergen siden filtrene sist ble skiftet....så om det vesle som var der er skit fra tankene eller dieselleverandørene, funderte jeg vel litt på når jeg hadde skrudd av de gamle. Det var et skittbelegg i bunnen av vannutskilleren, som jeg måtte tørke ren, men det er kanskje ikke så uvanlig, eller hur? Vil sammenligne det med en oljefilm, eller noe sånt.

mvh Bergen Dørk

26032012325.jpg

I dag har vi lagt ferdig resten av teppene i salongene og gjestelugar. Sove Kabin blir tatt i helgen. Nye led lys i batteri rom og i trapp ned til Bysse ble også montert ferdig-- :flag:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

I dag, eller riktig nok i går, mottok jeg en etterlengta splitterny Baatplassen-vimpel. :flag_bp: I morgen startet tilpasning med ordentlige fester til vimpelen i den nye ankerlantern-spire lampe. Uværet Dagmar tok lanternen og vimpel i et sjafs.

25-7706_m.jpg

Mår nok ordne en bedres festeanordning på denne "stikk-ned" lanterna bra BT :confused:

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Ligger hos Huseklepp og får instalert 2 nye kartplottere, radar og ryggekamera. Selv begynte jeg med å vaske og polere i går. Men etter at ryggen atter en gang har slått seg vrang. sitter jeg stort sett å ser på at montøren jobber. Dyrt men behagelig.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har vært i full gang med vårklargjøring de siste dagene. på fredag ble kalesjen impregnert. På lørdag ble vinterpresenning og stativ tatt ned. Kalesje ble satt på og begynte så smått med å skrape av gammelt bunnstoff.

Søndag begynte tidlig med å fortsette å skrapingen. Deretter var det vask av båten utvendig med skurekrem. Ble også tid til å starte opp motoren og sjekke at alt var ok der. Startet med en gang.

Mandag ettermiddag ble skrapingen fullført og tirsdag ettermiddag ble nytt bunnstoff påført.

I dag er det polering som står på planen :wink:

img_0476.jpg

Redigert av Kimber08 (see edit history)
img_0501small.jpg

Etter å ha vasket kalesjen med BioTex i badekaret og fått sydd opp samtlige sømmer hos R. Manskow i Moss, ble den impregnert i helga. Hengte den opp i carporten og rulla på Hyfotex impregnering med liten malerull. Syns det ser bra ut. Ingen fargeskjolder og kalesjen forble myk og fin etterpå. Kalesjen er fra 2004, og dette er første gangen den blir impregnert.

Etter å ha vasket kalesjen med BioTex i badekaret og fått sydd opp samtlige sømmer hos R. Manskow i Moss, ble den impregnert i helga. Hengte den opp i carporten og rulla på Hyfotex impregnering med liten malerull. Syns det ser bra ut. Ingen fargeskjolder og kalesjen forble myk og fin etterpå. Kalesjen er fra 2004, og dette er første gangen den blir impregnert.

Hvor mye biotex hadde du i badekaret?

Idag ble det støvsuging og vasking innvendig, så nå er Trudelutt klar for det våte element. Pratet litt med Sverre i havnen, men fikk ikke satt ut båten idag da han først måtte teste trucken etter vedlikeholdsutskifting av hydraulikslanger. Men i morgen klokken 1000 er det bare å være klar for utsetting. Da vi dro fra havnen i dag, lå det 5 av ca. 600 båter på vannet, så dersom han ikke har satt ut noen båter i eftermiddag, blir vi båt nummer 6 som settes ut i år. Sist år var vi nummer 5!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Byttet eksosblandebend da det skal byttes hvert 4.år og båten nå er 8. Ingen tegn til korrosjon, så det ble dyrt og unødvendig.

Dyser og ventiler sjekket og justert, tau i propellen fjernet (7 gr er kaldt med bare en surfedrakt gitt!).

Sjekket over alt ellers, og ser at jeg har litt mye vann inn gjennom hylsa; må nok pakke om med ny talgpakning. Ellers alt ok.

Åja, glemte det; 2 nye forbruksbatterier satt inn; de gamle var 8 år. Pussig nok mer liv i det ene enn det andre, så det har jeg ikke levert inn.

Siste 2 dagene har jeg flyttet hovedbryteren til ankervinsjen ifra bakerst nede i motorrommet til frem under setet hvor resten av bryterpanelet er.

Ladet batterier,vasket og holder nå på med bunnstoff!Noe jeg forøvrig syntes jeg klarer svært dårlig :rolleyes:

Hva er tipset for og få til en jevn fin farge over hele bunnen og ikke masse steder man ser skiller blant annet etter rulla osv?

I morgen er det siste strøket og polering så er den på sjøen før helgen trur jeg.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Montert ferdig varmeslange (slangen til akterkabinen fikk en Y så jeg kan kjøre den varmen inn i salongen i stedet, når ingen bor baki).

Tatt inn logg-giveren fra ekkolodd-enheten i skroget, renset den for rur, satt den på plass igjen.

Flyttet en midlertidig kabel til en varig kanal.

Trukket kabel til fjernbetjenings-mikrofon for (ny) VHF.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...