Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

holder nå på med bunnstoff!Noe jeg forøvrig syntes jeg klarer svært dårlig :rolleyes: Hva er tipset for og få til en jevn fin farge over hele bunnen og ikke masse steder man ser skiller blant annet etter rulla osv?

Og hva skulle vitsen med at det er pent under båten være? Selv har jeg hatt båten i 25 år og kun helstoffet to ganger. Ellers flekker jeg bare over der det er tynnslitt. Det er jo ingen som ser hvordan det er under båten etter at den er sjøsatt? Som en russisk U-båtkaptein en gang sa: "Vi kan ikke se den grense under vann!"

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H : så sant så sant :giggle:

Men jeg lurer pga at jeg liker å mestre det jeg prøver på og blir litt misunnelig når jeg ser det som er strøkent ved siden av meg mens mitt ikke ser ut hehe ..

Men nei det spiller ingen rolle hvordan det ser ut i utgangspunktet så lenge det virker

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

I dag har jeg fått ny turbo som er så fin at jeg nesten ikke tør å ta i den. :giggle:

Spørsmål til deg, var det noe galt med turbo siden du fikk ny? hvordan oppfører motor når turbo er dårlig? min er litt mye røyk og oljefilm, og har mistanke turbo, derfor spør eg deg,

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

til nå har jeg gjort følgende

fjernet presenning og stativ

satt på sommer kalesje

vaske hele båten utvendig

byttet lufteluke/nød luke

Begynt og fjerne gammelt og løst bunnstoff

Demontert en hylle over sengen, og trekke om veggen der hyllen har hengt

Til helgen er planen

motorservice, olje, oljefilter, diesel filter og se over reimer

polere

Har hatt båten på land en ukes tid, og nå er det dørken som får gjennomgå. Forrige eier har lakket teaken, så da skraper jeg av den og smører olje på istedenfor. Syns resultatet blir ganske bra:)Vasker samtidig under alle plasser der jeg ikke kommer til når dørkplatene er på.

:smash:

Nettop ferdig med vinterens store prosjekt. Hele bunnen er skrapt med håndskrape og maskinslipt. Sparklet + 3 x Epoxy primer og 1 x selpolerende bunnstoff. Heretter blir det kun flekking på slitte steder. Ryggen og knærne verker. Deilig å være ferdig :cheers_wine:

God sesong til alle!

hls Trude III

Trude III

Spørsmål til deg, var det noe galt med turbo siden du fikk ny? hvordan oppfører motor når turbo er dårlig? min er litt mye røyk og oljefilm, og har mistanke turbo, derfor spør eg deg,

Torbi: det er som du beskriver, mye røyk og oljefilm på vannet. Årsaken er mest sansynlig oljetetningen i selve huset og et luftfilter som bar preg av heimeflid fra forrige eier.

Selvsagt kan som andre beskriver dårlige dyser også være en årsak hos deg, husk å blåse motoren av og til så kanskje du ungår daukjøring.

Hei.

Da var Trudelutt sjøsatt (som båt nummer 6 med 594 igjen på land i Son), og vår nye hund Max har inntatt rollen som skipshund.

sjosatt29032012.jpg

max_skipshund.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, det er jo mulig at det er fler som er satt ut og har tilhold andre steder. Jeg sitter ikke vakt og teller båter heller. :giggle: Men før onsdag var vel ikke landgangene til de kommunale bryggene lagt ut heller, kun de innerste i den private delen der jeg ligger? Og der var vi i hvert fall kun 6 båter i dag. Men nå var landgangene til alle bryggene på plass så langt jeg kunne se utover, så det raser nok på med båter etter hvert, velkommen efter.

Lars H. :wflag::flag_bp:

Idag her jeg hatt en lang dag. Skiftet sinker, belger og olje på drevet. Skiftet sink og propell på baugvispen. Demontert powertrim pumpen å skiftet noen o-ringer i håp om at det hjelper på, siden drevet siger.Vasket båten grundig fra topp til tå, renset vannlinjen for det herlige gulbrune. Slipt bunnstoffet i vannlinjen og gjort klart for å stoffe litt imorgen.

Idag har jeg rengjort nesten hele skråget med ny innkjøpt Makita polerimgsmaskin og jif, jif funket utmerket. Håper da på finvær imorgen slik at jeg an polere og bunnsmøre. Har defekt wirestyring og hydraulisk er bestilt mrn kommer ikke før tirsdag/onsdag

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...