Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?


Polarn

Recommended Posts

Bytta olje og filtere på motorene i kveld. To oljefiltere på hver motor, derav ett "Bypassfilter" Noen som vet funksjonen til bypassfilteret? Skal byttes ved hvert annet oljeskift akkurat som det ordinære oljefilteret.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  REM skrev On 8.8.2012 at 21.03:

To oljefiltere på hver motor, derav ett "Bypassfilter" Noen som vet funksjonen til bypassfilteret?

 

Med forbehold om at jeg oppfattet rett.

By-pass filterets misjon er å supplere det det vanlige filteret ved behov. Dvs. ved høy gjennomstrømning (økt trykk) og ved evt redusert gjennomstrømning i filter nr.1 om det skulle begynne å tette seg etterhvert.

Det sitter en slags trykkventil som justerer dette. Denne stenger aldri helt, så en liten del vil alltid gå gjennom by-pass filteret. Man kan kjenne at det blir varmt sammen med det andre filteret selvom motorene går uten noe særlig belastning.

 

D4 og D6 har også by-pass filter, men der mener jeg at begge byttes på hvert oljeskift?

Mvh. SAP

Link to post

Takk sap_2000, det ante meg vel at det kunne være noe slikt. Begge oljefiltrene skal byttes ved hvert annet oljeskift på TAMD74 ihht manual. Intervallene er oljeskift hver 100 time med lavsvovel diesel som jeg går på. Jeg gidder ikke telle timer og bytter olje to ganger i året

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det er nok smart. Jeg liker å gjøre det samme både på biler og båter.

Sikkert overdrevent, men det føles bedre med friskt blod i årene på motoren :)

 

Var det ikke oljefilter hver gang, og by-pass filteret annenhver gang?

 

De skriver: "Replace oil filter (1) and by-pass (2) at every other oil change"

Etterlater rom for tolkning...

 

Her er litt fra 63P Manualen. 74/75 har vel samme oppsett.

In addition, a by-pass filter has been

connected. Part of the oil which leaves the piston

cooling valve (oil for piston cooling) is diverted to the

by-pass filter. After filtering, the oil is returned to the

sump. Apart from this, the oil has the same flow

paths as the filter housing in the other engines

 

og

 

The TAMD 63 also has a by-pass filter (partial flow

filter), the by-pass filter is an optional extra on the

other engines.

Since only a small proportion of the oil flow passes

the by-pass filter, the flow rate is relatively low. The

filter can thus remove very fine particles from the oil.

For this reason, the filter insert consists of a number

of disks of porous paper stacked upon each other.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

I manualen min skiller de ikke på filterne. Begge skal byttes ved hvert annet oljeskift. Ser i linken din at bypassfilteret faktisk renser oljen til underspylinga av stemplene. Dette med manglende kjøling/underspyling var vel angitt som årsak til havariene på D6 (eller var det KAD42?)

Hvorom allting er, det å bytte bypassfilter på stb. motor var litt av en jobb. Skjønner hvorfor enkelte dropper dette og "utsetter" det til en annen gang. Hele salongen på stb side måtte fjernes(skrues løs fra skottene) for å få tilgang til ei luke som åpnet for tilgang på yttersiden av stb motor. Hovedfilteret derimot var montert på et adapter som var lett tilgjengelig bak luftfilteret.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Kjøpte (brukt-)båt på torsdag og min første jobbedag på den var i dag.

Rensing av vanntanken, generell gjennomgang og rydding av gammelt sikkerhetsutstyr.. Nødbluss og raketter med utløpsdato 3/95..

Begynte også på drittjobben.. Jepp. septik og toalettproblem. Sukk..

Forhåpentligvis "bare" tett lufting, men frykter at jeg må ta fra hverandre hele greia.

Link to post

pol_og_boff.jpg

Som egilwh sikker kommer til å si, og slik går no dagan..

 

I dag har jeg forsøkt å kjøpe trangere dyser til blåsebenken, men neeeei... Ingen blåsing av topp og gearhus, så da får en begynne med detaljeringen til Storebroen. Så i dag har jeg eksperimentert med forskjellige poleringsvokser på forskjellige skiver. Noe funket noe funket ikke. Øvelse gjør mester....

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...