Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

Stake dass.... Urinstein herfra til glade jul.

Har i hvertfall fått opp ett lite hull så jeg kan få kjørt på med diverse remedier. Dessverre var Maritim tom for septikrens, så man få vel bare rense toalettet og sette det sammen igjen og finne noen andre kjemikalier.

bruk 35% edikk ofte. Da slipper du urinstein i septikslanger. Skyll ferskvann i doen etter hver tur og en slump edikk. La det kose seg til neste tur. Skyll ut og det er klart til bruk.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

He He.. tydlig at det er en del drittproblemer etter feriebruk av dasser. Måtte selv til pers og bytte den ene dassen etter at pumpe og kværn gikk at dundass....... før helgen. Fikk litt panikk da dassen ikke ville mer. har to stykker men den vi har i dusjen har hadde jeg ikke åpnet bunnventilen på i år da vi kun er to stykker ombord + bikkja :smiley:. Prøve iherdig med og få åpnet bunnventilen men til min forundring så satt den dønn fast og ikke tørr jeg begynne og banke på hendelen i tilfelle at jeg knekker denne tvert av. Noen som har en ide på hvordan det går ann og få løsnet opp fastlåst bunnventil :confused:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Støvsuget etter tre uker med langhåret hund ombord. Spylt og vasket av litt salt utvendig. :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Som egilwh sikker kommer til å si, og slik går no dagan..

og sånn går no dagan, med båten på land... :lol:

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Sjekket tankene i kveld. Tappet et par liter fra bunnen av hver tank og lot det stå en times tid. Resultat, glassklar diesel uten spor av forurensninger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Polert, ryddet og vasket. Ligger nå for salg :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

297524_10150965797331582_405831705_n.jpg

Fikk opp riggen i dag..... Var litt "naken" uten ;)

Og så har jeg staket meg ferdig i septikken, så nå skal jeg remontere toalettet og pøse på med sitronsyre.

Sånn apropos det; kan jeg tømme tanken da rett i sjøen, eller er det spesialavfall som skal leveres på dertil egnet sted?

Prøvekjørte en ny Finnmaster 66WA med 225hk på hekken og baugpropell. Må si at det var litt kjekt å kjøre 45 knop i halvmeter hekkbølger, spesielt når jeg føler at båten ligger bedre i vannet enn min på grunn av tyngden. Baugpropell var også veldig kjekt, hehe.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Au føler med Deg sap_ 2000. Er i salgs modus selv, men tenker å vente til våren. Fordelen er vel at man selger å kjøper i samme marked. Fikk du 349 ''

Ja, men med hengeren som jeg verdsatte til noen-og-tjue båtpenger (40' BP ny).

Skal nå endel ganger opp i pris, så satser på å ta det igjen så det holder der :jollyroger:

Mvh. SAP

Montert SmartTabs på jolla.

Fått bedre ankerfeste (godt med bra vekt på kroppen ved grunt ormråde).

Fikk brukt isskrapa, det fungerte bra

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Var tett ja. Tok ut hele toaletten, staket rør så jeg fikk gjennom litt kjemikalier og remonterte.

Skal en tur og sjekke i morgen.

Dette ble mitt sommerprosjekt også, dassen har etter sigende fungert litt dårlig de siste sesongene.

Så dag 2 i ferien, var det stopp, yngstemanns bimmelibom ville ikke ned. Øsa tomt og ut med faenskapet, demonterte skiten på gjestebrygga til manges forlystelse,byttet impeller, pakninger, kvern etc.

Inn og montere igjen, nei like tett. Ut med dassen igjen, staket så det sprutet.

Inn å montere igjen, like tett. Kjøpte div. Remedier som skulle virke både 1 og 2 dager, men det hjalp ikke. Så etter påtrykk fra mannskapet ombord, både i mangel av toalett og sommervær, ble ferien avbrutt.

Tok meg tur i båten forrige lørdag, med et for øyet, ikke forlate båten før toaletten virket ordentlig.

Demonerte skaper, batterier møbler etc. Og fikk ut septikslangene, 4,5 m. Rør veide nær 30 kg. Og hardt som betong. Kjøpte like greit ny slange. Så etter 11 timer arbeid, sår og blåmerker, er det nå som å gå på toalettet i et fly. Etter mye lesing her på forumet helles det nå jevnlig litt eddik ned i toalettet. Denne jobben tar jeg ikke en gang til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...