Jump to content

Hva har du gjort med båten i dag?

Polarn

Recommended Posts

har idag sett på båten som står i hagen, nå har den snart stått der i 2 år. mens jeg har hatt influensahelg :thumbsdown:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vasket og spylt i bunnen på Astor og fått det skinnene rent der gråvannet befinner seg. Mye skitt som kjettingen drar med seg ned i bunnvannet. Nå er vannslangen forlenget og kan nå spyle kjettingen fra ferskvannskrana på dekket. Ny saltvannspumpe med høyt trykk er bestillt.

Hatt ut anker og kjetting på brygga og målt opp kjettingen og merket med rødmaling for hver fem meter.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Gjort det jeg gjør minst ukentlig, sjekke vifte reim, sjekket olje på motor og gear

+Byttet Racorfilter og luft filter. Polert litt på akterdekket, vasket klær og nydt livet.

Det siste tar det meste av dagen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Vel får slenge meg på denne tråden der's jeg også :)

I dag ja hvor skal man begyne, Jo tømt diesel tank og kjørt 200 liter dieseldyr til destruering, skiftet gjennomføring og en bunnventil, trekt nye diesel slanger og skiftet filter.

koblet ny lensepumpe, og så til slutt kuttet til ny pentry plate... pfffft nå tror jeg det holder, men det blir vel like meget i morgen siden jeg håper å få sjøsatt til helgen :) jaja

et lite håp har jeg dog enda...

Ryddet opp i det elektriske for å få plass til ny lader (Victron lader. Takk for god service så langt fra Farco)som ble montert samt at det nå er plass og klargjort til nye skilledioder.

Å skille batteribanken med relee for så å ha en APS er en dårlig løsning.

Det skal bli godt å få ordent (releet er deffekt) det når jeg får skillediodene.

Har samtidig fått mere oversikt over det elektriske og begynt å lage skjema for dette.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Da mangler det vel bare en kopp som passer i koppholderen. DET er ikke alltid like lett å finne.

Har fått bekreftet det jeg trodde.

Har hatt en ferskvannslekasje, som jeg mangler del til å få fikset. Har ikke tatt det så nøye, får vente til jeg kommer hjem.

Så smakte det litt salt av vannet som lå i den fremre del av kjølen. Straks noget værre. :sweat:

Har holdt på i en del timer idag og konklusjonen er som jeg regnet med. Har gått i litt dårligt vær siste uken+.

Med overvann på dekk, kommer det sjøvann ned i ankerbrønnen. Derfra lekker noe inn og legger seg i kjølen.

Da var det heldigvis ikke noe farlig, og roen senket seg atter en gang. :clap::cheers:

Det er det jeg har gjort i båten i dag.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har etter befaling fra fruen støvsuget båten i dag mens hun har vasket. Vi skal på Sagabåt treff til helgen, og etter 4 uker ferie var det visst ikke helt på stell for å vise oss frem på treff, - mente fruen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jobber med å tømme båten for alskens "stæsj" da båten ble kjøpt på rot..

I går seilte jeg henne fra Høvik, via Kommersøya (tenkte kanskje det var ledig der for longside,men nei..) til hjemhavn i Drammensfjorden.

Fikk ikke mer enn 4-4,5 kn skrogfart på GPS'en for motor. Mon tro om det skyldes grodd skrog grunnet lite bruk.

Tilbragte helgen på fjellet, stakk innom båten på vei ned for å se at alt var i orden. Det viser seg at hele Rogalands måkebestand hadde benyttet anledningen til å ha hjemme alene-fest på kalesja mi. Jeg har mye godt å si om hvit kalesje, men i dette tilfellet var begeistringen begrenset.

Trøsten er at jeg rasket med meg en flaske kalesjerens fra Biltema for ikke så mange dagene siden, og at den faktisk gjør jobben.

...................... Det viser seg at hele Rogalands måkebestand hadde benyttet anledningen til å ha hjemme alene-fest på kalesja mi...................

Har du plass/mulighet til å montere Gullsveeper måkejager ( kjøpt på Maritim ), så gjør den en grei jobb med å holde "dyra" borte. Etter å ha byttet båtplass i vår, så var måkeplagen stor. En kunne knapt snu ryggen til båten, før det var en måke som la igjen dritten på kalesja. Monterte Gullsveeper tidlig i sommer, og etter den kom på plass så har jeg bare hatt en dritt på kalesja, og den tror jeg ble sluppet fra stor høyde, så jeg kan absolutt anbefale Gullsveeper.

Har du plass/mulighet til å montere Gullsveeper måkejager ( kjøpt på Maritim ), så gjør den en grei jobb med å holde "dyra" borte. Etter å ha byttet båtplass i vår, så var måkeplagen stor. En kunne knapt snu ryggen til båten, før det var en måke som la igjen dritten på kalesja. Monterte Gullsveeper tidlig i sommer, og etter den kom på plass så har jeg bare hatt en dritt på kalesja, og den tror jeg ble sluppet fra stor høyde, så jeg kan absolutt anbefale Gullsveeper.

Takk for tipset. Skal se an situasjonen litt før jeg monterer noe; dette er første gang i år måker har bedrevet noe som helst annen enn lydforurensning på båten. Ser Gullsweep både finnes i egen seilbåtutgave og har bomfeste som opsjon på standardutgaven, så om det blir til at jeg monterer noe kan det nok bli denne.

Har lenge irritert meg litt over at de blå stripene på skroget er litt lyse og matte; slett ikke ille til en båt fra 1986 å være, men ikke helt på høyde med resten av båten. Etter å ha polert og gnukket meg skakk uten å ha fått det særlig blankere krøp jeg til korset og kjøpte en flaske dyrt lurium: Tcnano. Jeg liker ikke tanken på at slikt skal virke, men det er moro å se hvor mye farve som kom tilbake. Gjenstår å se hvor lenge det holder, men effekten så langt er en helt annen en ved Biltema-skrammelet jeg har holdt meg til.

Nå har jeg unnagjort første par metrene, så gjenstår det bare ... tja ... litt under 40? Bare å gyve løs.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...